Ds3 WRC snyggast, Adielsson trea i Irlandsgenrep, missade lite från Söderslätt, Björk diskades i WTCC men kom igen och vilken tvpärla på DR2.
I dag börjar vi med att säga grattis till Volkswagenföraren i WRC Polo #2, Jari-Matti Latvala som fyller 31 år. Han leve, hipp,hipp,hipp huuuurrrrraaaaaaaaa.
*
wrc.com drog igång en omröstning bland rallyfansen om vilken av årets bilar i WRC som har snyggast design. Även om det var tätt så blev det ändå Citroën och ”The Abu Dhabi Team” som fick flest röster, 34 procent tycker att DS3 WRC är snyggast i Rally-VM. På andra plats med 30 procent av rösterna kom vinnaren 2015, M-Sports Fiesta. Ner till tredje plats skilde sedan rejält och bara 16 procent menade att Hyundai har den fräckaste ”rallybilen”. Än värre när det kommer till tävling det helt dominerande Volkswagen-teamet som bara kom på fjärde plats med bara tio procent av rösterna. Här får Jost Capito ta designgruppen i örat då jag misstänker att han och VW vill vinna allt man ställer upp i…
*
Det blev en tredje plats i Klass 2 för Mattias Adielsson/Andreas Johansson när man genrepade med Circuit of Kerry inför kommande helgs ERC och BRC-tävling Circuit of Ireland. Mattias som körde sin Vauxhall Adam R2 hängde inte riktigt med Opel Motorsports J-ERC-satsande två förare Marijan Griebel och Chris Ingram, Opel Adam R2. Griebel vann dryga minuten före Ingram medan Mattias var 2 minuter och 39 sekunder efter. Att inte Mattias var med i matchen fullt ut hade sin förklaring berättar han.
– Vi körde på brittiska reglementet och därför även på ett annat däckreglemente än Opels ERC-förare. Allt för att förbereda oss inför Circuit of Ireland.
*
*Inte bara i Sverige och USA som man tycker att Mitsubishi Mirage är det perfekta utgångsämnet för att bygga en vinnarbil i R5-klassen. Även i Miragens hemland Japan jobbar man med en R5-version av den i svensk trafik, udda bilen.
*
Borta på Jylland kördes klassiska Ans Kro Rally Grand Prix och där var det Ib Kragh som tog sig allra snabbast fram med R5-Cittran. Bäste junior-förare blev Opel Adam-åkaren Jacob Madsen/Line Lykke Jensen.
’
Måste även återkoppla till gårdagens Anderslövsrallyt och det enda jag kan skylla på var stress. Tänker så klart på hur jag kunde missa tävlingens enda Opel-seger? Rune Nilsson med sonen Elias, SMK Hörby var snabbaste Appendix K-bil med den som han anmäler som ”Opel Ascona A Vit” för att skilja mot den gröna som står garagerad (tack för bilden Kristian Lindberg). Rune och Elias hade bra tempo vilket även gav dom en 25:e plats totalt. Två sekunder snabbare runt de åtta sträckorna var Simrishamns Ungdomsåkare Oscar Ljung som körde in som 24:a och före Rune. Nu använde dock Oscar mer än bara vägen för att ta sig fram vilket framgår av Henric Åkessons bild.
På facebook skrev Simrishamns Andreas Persson/Frida Olofsson igår om hur de ”touchade” ett träd på SS7. Idag la man ut ”in car-filmen” och nu har ”touchade” fått en helt ny och annan betydelse för mig…
*
Fick ett snack med tävlingsledare Lasse Mattsson,Trelleborgs MK som berättade att man fått mycket beröm för sin första tävling någonsin i Bilsport Rally Cup. Sträckorna som alla kördes två gånger både höll bra och var uppskattade av de tävlande berättade Mattsson. Han avslutade med.
– Man blir så glad när förare kommer fram efteråt, tar i hand och tackar för en fin tävling som Jocke Kristiansson gjorde i lördags. Känns ända in i hjärtat!
*
När det var sprinttävling i Trollhättan med ”Trollsprinten” var det väl ingen som tvivlade på utan att dubble SM-vinnaren Jerker Axelsson med WRC-Subarun skulle vinna? Visst blev det så och därmed fick kartläsande sonen Robin ett fint pris att sätta i bokhyllan. Även på andra plats blev det Trollhätte-seger med Kristoffer Karlssons Mitsubishi.
I Trimmat 2Wd vann Philip Haag med sin R3-Citroën före värmlänningen Stefan Åhsberg, Opel Astra. I samma klass men otrimmad (VOC/GruppF) var Sotenäs Tomas Sjöberg värst före Håkan Olausson, Stenungsund.
*
Inte för att jag vet mycket om detta (rally i Serbien är lite utanför min normala radar…) men när Stefan Edlund förmedlar bilder på glada vinnare måste det så klart med i Motorbloggen. Stefan genom Mälaröarnas MK skriver.
”Grattis till MMK:arna Wladi Rabrenovic och Peter Henell som kammade hem 1:a respektive 2:a-plats i Rally Neum 2016 i Serbien!”.
Klart vi kan hänga med och gratulera till detta!
*
Helgens ”rookie” utsågs Tomelillas 17-årige Joel Eriksson till efter in tredje plats på franska Paul Ricard-banan i debuten i Formel 3.
– Känns skithäftigt. Farten är där, vi hade snabbaste varvet, det kan inte bli så mycket bättre, menade Joel efteråt.
*
Det blev mothugg direkt för Citroën när WTCC inleddes på Paul Ricard-banan. I Race 1 ryckte Honda-föraren Rob Huff förbi ”polesitter” Hugo Valente och bevakade sedan hela vägen mot mål. Sebastien Loeb Racing’s Mehdi Bennani svarade nu för bästa Citroën-prestation genom sin andra plats innan det återigen var dags för Honda som trea. Huffs-teamkompis Norbert Michelisz fullbordade därmed pallen.
Tung start för Thed Björk Bang-Melcior som diskvalificerades på lördagen efter att ha uppnått sjätte kvaltid med Polestar Volvon. Några timmar senare och efter kvalets avslutning kom chockbeskedet att Theds bil hade lägre frigång än vad reglementet kräver. Därmed ströks alla tider men Björk själv bad om att ändå få köra racet. Kruxet var att han fick starta allra sist. Efter alla vedermödor blev det ändå en sjunde plats för Polestar-föraren medan teamkompisen Fredrik Ekblom fick ”DNF” sedan bakvagnen rasat ihop.
Race 2 har ännu inte startat när jag skriver detta.
*
I går var det ovanligt torftigt programutbud på tv och när jag kom hem runt 20.30 var det så att säga bara skit i burken. Zappade planlöst runt och plötsligt öppnade sig en helt ny värld och detta på danska DR2. Drog mig då till minnes att jag på morgonen läst i programtablån om programmet ”rivaler på racerbanen”, vilket fick mig att tänka på någon amerikansk C-film som utspelas på någon ”raceway over there”. Men icke sa Nicke, detta var en 90 minuter lång (jag missade första halvtimmen) och dessutom jättebra dokumentärfilm om Danmarks tre bästa racerförare Tom Kristensen, Jan Magnusen och Jason Watts. Speciellt Watts har jag lite känsla för som efter en mc-olycka sitter i rullstol. Han har bjudit mig på en svindlande åktur runt Ring Knutstorp i en handikappanpassad VW-buss. Kan säga så mycket att jag hade inte haft mycket att sätta emot, även om jag suttit i en mycket mer racebetonad bil än en VW-buss…
Extra kul var också att man följt Jason och hans son som tävlar i karting och detta gjorde man ute på Åsum Ring utanför Kristianstad. När jag svalt ner dessa tre ikoner fortsatte DR2 med att visa en timme från Formel 1 när det var ”riktig racing”, den legendariska fajten om VM-tronen 1976 mellan Niki Lauda och James Hunt. Tänk detta sänder danskarna en lördagkväll på bästa sändningstid, medan man på SVT1 hade ”Smartare än en femteklassare” och på SVT2 en opera. Hur gör man för att få ett danskt pass…