Ogier körde inte ”mycket” för fort, mer vädersnack om ”Svenska”, VOC intar Vännäs och Tom K. testar ”sin nya” Adam!
En av de stora snackisarna i Rally Sweden var Sebastien Ogiers fortkörning i trakterna kring Torsby. Först påstods det att han kört runt 30-40 kilometer för fort på ”80-väg” vilket då med automatik innebar indraget körkort. Spekulerades då om hur ”Seb” ändå skulle kunna avsluta rallyt tack vare en 48-timmars dispens utfärdad på plats av polisen. Snackades vidare om vilka böter och tidstillägg som skulle bli följden av en så kraftig hastighetsöverträdelse och om han överhuvudtaget skulle kunna köra nästa tävling i Mexico.
Sedan blev det bara tyst och på söndagseftermiddagen sprutade Ogier som väntat ”Cream of Alsace” för tredje gången i rad på torget i Karlstad. Men vad hände med fortkörningen har många undrat inklusive jag själv? Ställde därför frågan vid målet på Värmullsåsen till ”Förarkontaktmannen” Janne Rydh.
– Visst måste det bli tidstillägg på grund av detta, eller?
Janne hade inga fakta i just Ogiers fall men förklarade hur det står skrivet i regelboken. Det första som krävs är då att polisen rapporterar saken till Tävlingsledningen och så länge detta inte gjorts agerar man inte heller därifrån. Nu har värmlandstidningen NWT luskat reda på hur fort egentligen WRC Polo#1 framfördes ner till fredagens sista sträcka. Det var enligt polisen en tämligen snäll överträdelse, 78 kilometer på 70-väg och följaktligen inte så mycket att skrika om. Däremot borde Volkswagen-teamet nog skicka en tårta till Värmlandspolisen. För även om det bara var åtta kilometer för fort hade, om det rapporterats in till Karlstad och HQ inneburit tidstillägg och då kanske även förlorad seger…
*
Intressant hur Rally Sweden och den ”svenska vintern” engagerar ”world wide”. Autosport/Motorsport News tar ännu en gång upp saken och har pressat promotorns talesman Oliver Ciesla på frågan om det inte är dags att flytta rallyt längre norrut.
– It’s too early to talk about that, svarar Ciesla klokt.
Han fortsätter med att vara positiv vilket bör glädja i Värmland.
– Vi är inte glada över ”väder lotteriet” men vi är desto gladare över allt annat!
Mer oroväckande blir det sedan när han förklarar att man måste ha en dialog med FIA om framtiden. Dessutom att Rally Sweden står inför stora utmaningar för att både snösäkra tävlingen och lösa ekonomin. Men en sak är han säker på och det är att ”mästerskapet älskar vinterrally och älskar Sverige och Norge”. Han berömmer även den svenska marknaden, bra mediauppbackning (tack SVT!) och att rally har en stark kommersiell sida i Värmland.
Ciesla menar att det mycket väl kan göras plats för ytterligare vinterrally i WRC framöver och att han tittar på både, Kanada, Ryssland och Japan som tänkbar ”kollega” till Rally Sweden.
*
I samband med Rally Sweden passade Svenska Rallyförarklubben på att dela ut sitt årliga stipendium som i år tilldelades snabbe Mattias Ledin och kartläsare Erik Lindquist. Både fick ta emot 10 000 kronor som uppmuntran inför nya stordåd och Åke ”Bryggaren” Andersson i ”Rallyförarklubben” förklarar.
– Mattias och Erik var jätteduktiga förra året och vann i stort sett allt så de var väl värda detta.
Så lägger Åke även till.
– Bara lite synd att de inte har en lite kvickare bil, då kunde de verkligen varit med och slagits om totalsegrar…
*
Snö och vinterbrist lär det inte bli i morgondagens Vännäs Plåt Rallyt hos Vännäs MK. Runt ”nollan” och snö förväntas det bli i Vännäs för de runt 70 anmälda. Tävlingen ingår i Övre Norras DM, VOC Sverige & Vinterserier och körs över 52km special fördelat på 7 sträckor varav 1 SS utgör publikprov på Pengfors Motorstadion.
Att detta är långt norrut är klart och för ende skåningen, VOC-åkaren Kim Nilsson från Osby är där mer eller mindre exakt 113 mil enkel resa. VOC Mekonomen Rally utgör faktiskt drygt 60% av hela startfältet.
– Det var så länge sedan som 2011 vi senast var på besök med vår SverigeSerie i Vännäs. Visserligen fanns Vännäs med i vårt seriesystem även i fjol men då bara som deltävling i VinterSerien, även då bjöd Vännäs på en riktigt fin tävling med isiga vägar och rejält med snö, menar ”General” Roger Fransson.
I A-klassen menar Fransson att Niklas ”Nibbe” Nilsson(bilden), Kim Nilsson, Kent-Ola Björklund, Kristoffer Karlsson och Per ”Pålle” Pålsson är hetaste segerkandidaterna. Inte illa av en skåning som Kim att bli nämnd i sådant sammanhang.
I B-klassen är det som vanligt André Nygren som bär på ett tungt favoritskap och garderar med Stuguns Per Ström. Men det finns även andra menar Fransson.
– Andreas Liljeberg rullade redan första dagen i Torsby och kommer nu med lite andra förutsättningar och målsättningar till Vännäs.
En förutsättning som nu ändrats är att Andreas skulle haft Emil Bergkvists co-driver Jocke Sjöberg i den nyriktade 240:an men Jocke är fortfarande sjuk efter Rally Sweden. Istället blir det en helt otränad storebror till Andreas som får hoppa in i Vännäs.
Bland C-förarna handlar det om trion Patrik Fredriksson, Ola Wördin och Emil Andersson. Men det finne en outsider. menar Fransson.
– Dennis Rådström som vann första dagen hemma i Torsby men som sedan dråpligt krockade med en traktor på väg ut till andra dagens första sträcka. Jag tror han vinner i Vännäs!
*
Kul att det jobbas för att höja statusen hos Midnattssolsrallyt ytterligare och senaste frukten av detta är att rallyt blir RM-tävling, en av tre för Historiska Rallybilar.
– Vi har länge arbetat med att höja statusen för Riksmästerskapet och att välja Midnattssolsrallyt är ett led i detta, konstaterar Nils Bergquist, rallysamordnare i Historiska Utskottet på SBF.
– Från Midnattssolsrallyts sida ser vi enbart positivt på att tävlingen får RM-status i ett långsiktigt samarbete, säger Lars Jonsson.
Det innebär att alla svenska förare som kör Midnattssolsrallyt även deltar i RM för historiska rallybilar och får poäng efter RM:s poängtabell.
Vid sidan av MSR körs även Götenerundan den 21 maj och Rally Uppsala 30 september i RM.
*
Fick i dag en kul återkoppling på gårdagens bild med en kämpande Håkan Lindberg i en Opel Kadett A.
”Hej.
Bilden på Håkan Lindberg från Scandiatrofén 1965 i gårdagens blogg fick i gång tankarna. MK Scandia var den klubb jag tävlade för i min mycket korta rallykarriär,( eller mera rätt T-tävlingskarriär).
I dag för 50 år sedan, den 19 februari 1966 startade och avslutades den. Tävlingen var Linköping MS Vintersvängen med start och mål i Åtvidaberg. Det var väldigt mycket snö och vinter då. Sträckorna var dåligt plogade och spåren väldigt djupa när vi B-juniorer kom, det påstods att hundkojorna blev hängande på hasplåten och att hjulen inte nådde ner till marken. På SS 1 blev det köbildning och när vi kom igång var det kolonnkörning som gällde. Vid starten på SS2 förvarnades om liknande problem, så det blev det livliga samtal
om vi skulle fortsätta eller inte. Det slutade med att jag och ett stort antal andra bröt tävlingen och återvände till Åtvidaberg. Linköpings MS gav som ersättning för vägproblemen fri startavgift till en av deras kommande tävlingar. Jag utnyttjade inte den möjligheten, därmed var karriären över.
Hälsningar
Benkt Andersson”.
*
Angående lustmordet i gårdagens blogg på konstverket där en Opel Manta var inblandad sätter nu en äkta Opel-fantast Jan Perden i Sjöbo ett ”Salvekvick” på såret.
” Hej Tommy.
Tråkigt med Mantan på skroten, men ser ut att vara en USA bil med blinkers på framskärmen och då är det en Buick om det är någon tröst…
Mvh/Janne”.
Visst är det en tröst, om än klen…
*
Avslutar med riktig Opel-Spotting och detta med Tom Kristensson/Timmy Berntssons nya Opel Adam för ADAC Opel Adam Cup. Just den här helgen är man på plats med Audex-teamet i Tyskland för att köra de första testerna i ”skarpt läge” inför premiären i början av mars. Med sig har Tom även 2015-års vinnare av Asfaltcup, Robin Svensson med sambon Sandra Wybrands. För de nya gårdsägarna gäller dock ingen Opel Adam utan istället första testen med den ”nya” Peugeot Super 1600 som ska bära både till ny seger i Asfaltcup och även i RS-DM…