2016 inget ”katastrofår” för Rally Sweden, Paddon stoppade bojkott, Åhlin=Latvala, Pontus jagar och Ogier/Evans vinnarna!
Detta mitt 41:a år i Rally Sweden är inget som kommer att gå till historien som något av de allra bästa.”Top of the line” är fortfarande 1976 med Saab-fajten Per Eklund och Stig Blomquist där Per till slut gick segrande ur striden efter en mer eller mindre vansinnig resa genom Värmland. Bättre än så blir det aldrig så får huvudrollsinnehavarna heta Ogier, Paddon, Latvala, Östberg, Meeke, Mikkelsen eller vad som helst. ”1976 was the year”, så är det bara!
Men 2016 års upplaga kommer inte heller att omskrivas som ”katastrofåret” eller ens i närheten. För till slut efter allt tjafs om väder, att ställa in, grusrally med mera så blev det i mångt mycket ett helt vanligt Rally Sweden. Hade bara Glenn Olsson & Co haft bättre sikt i kristallkulan tror jag inte att man behövt skriva ”Cancelled” på en del av de sträckor som nu aldrig blev körda. Vintern med både snö och minusgrader kom till slut. Till exempel körde vi idag till ”Vargåsen 1” dock inte till Värmlands var på Kiviks Marknad, Colins Crest utan ”högertvåan efter krön” närmare målet. Har varit här flera gånger och det lovar jag att jag har sett vägen i mycket, mycket sämre skick tidigare och då snackar vi år med riktig vinter. Vägen höll kanonbra och samma sak när vi återkom till ”Vargåsen 2” då vi ställde oss strax efter ”Colins” knappt ett märke i vägen.
*
När jag då får höra att det mer eller mindre i hemlighet planerades bojkott av förarna till fredagens första sträcka ”Torsby 1” blir jag både förvånad och lite irriterad. Vid ett möte 06.00 snackades det om att åka direkt till ”Svullrya” och bara hoppa över Torsby 1. Något som skulle vara en markering från förarna över att varken FIA, WRC-promotorn eller tävlingsledningen inte ens frågat om deras åsikt. Bojkotten stoppades enligt Autosport tack vare att sensationstvåan Hayden Paddon inte ställde upp, han delade deras uppfattning men inte på vilket sätt det skulle markeras.
– Dom andra förarna ville ha besked klockan sex på morgonen och vid den tiden var jag inte beredd att riskera mitt job, menade smarte Paddon.
Om inte alla besökare till Rally Sweden redan tagit ”The Kiwi” till sitt hjärta är det högtid. Tack Hayden för att du vågade säga ifrån trots att du är tämligen grön i gänget!
*
Misstänker att de allra flesta läsare av Motorbloggen har snudd på bättre koll på Rally Sweden än jag så att haspla ur sig en massa sträcktider och sådant känns lite ”B”. Men denne Sebastien Ogier, man må tycka vad man vill om fransmannen men att beskylla honom för att inte kunna hantera en WRC-Polo känns verkligen orättvist. Många menar säkert inte minst efter uttalandet om att ställa in rallyt, att han är en självupptagen diva. Tror faktiskt inte att han egentligen är detta utan mer en ”vinnarskalle” utöver det vanliga. Hur jag kunde tippa honom som ”retired” i torsdags, tja även solen har sina fläckar. I morgon eftermiddag går han också i mål som vinnare av Rally Sweden 2016, jag lovar!
*
Inte så mycket att säga om Hayden Paddon mer än att jag alltid gjort plats i mitt hjärta för den sympatiske nyzeeländaren så även för hans kartläsare, vinodlaren John Kennard. Nu håller ”down udner-paret” andra platsen och klokt nog påstår man att Ogier och seger inte är ”the main target”. Istället är det en pallplats och som det ser ut nu är andra placeringen mer eller mindre säkrad. Såvida Hyundai-åkaren inte gör ”en Mikkelsen” på avslutande Värmullsåsen i morgon. Fast så dj-ligt kan det väl ändå inte bli…
*
Mitt tips håller vad gäller Mads Östberg/Ola Floene, tippade Fiesta-paret som trea och trea är man. Är imponerad över hur jämn och säker Mads är på sträckorna. Tror att detta kan bära långt, VM-medalj känns inte helt avlägsen.
’
Jämn och säker kan man inte beskylla att M-Sport kompisen Eric Camilli är. I knapp styrfart kraschade han illa i Rally Monte Carlo och nu gick det inte så mycket bättre. Helrullning och så var premiären av Rally Sweden avklarad med noll poäng i förar-VM efter två VM-tävlingar. Bossen Malcolm Wilson påstod efter att kontraktskrivningen var klar, att fransmannen var en av de allra största talanger han någonsin sett. Hmmmmm, krävs nog bevis på detta i nästa WRC-tävling, Rally Mexico…
*
Stackars Fredrik Åhlin som är lite av ”WRC2:s Jari-Matti Latvala” och med mantrat ”kan någonting gå åt h-e, så gör det så”. Var fint med och låg tvåa bakom M-Sports Elfyn Evans när det blev punktering på Leo Vegas-Fiestan. Fredrik bet ihop och försökte men så dök där upp en sten i spåret på dagens sista sträcka.
– Fyra kilometer in på Vargåsen 2 träffade jag den här stenen som knäckte en styrarm och efter detta blev vi bara passagerare, berättar Fredrik.
– Träffade en dikeskant och så var det över. Tur har inte varit vår bästa vän den här helgen!
*
Med en värmlänning borta tog en annan över andra platsen Pontus Tideman (har lite svårt för att Rallyradion blandar in Teemu Sunninen i detta då han inte tävlar om VM-poäng sedan må han vara hur snabb som helst). Runt tjugo sekunder har Pontus upp till Evans och det är nog bara att konstatera att han och Jonas Andersson får nöja sig med att ”bara bli tvåa” i WRC2-premiären, så klart ett jätte bra resultat. Ser man detta dessutom i skenet av att Esapekka Lappi, som vad jag inbillar mig är Skoda Motorsports egen favorit och den som ska ta VM-guld är fyra, runt två minuter efter Pontus, då gläds jag lite extra.
*
Nu plockar jag fram skämshatten eftersom jag inte alls hade med Anders Gröndal och Miriam Walfridsson i mitt tips. Norsk/svenska duon ligger trea men inte med några större chanser att nå högre, skiljer alltför mycket till Elfyn och Pontus. Förlåt Anders och Miriam, jag lovar att skärpa mig.
*
Febersjuke landsmannen Eyvind Brynildsen med svenske kartisen Anders Fredriksson har brottats med både feber och en tvåhjulsdriven R5-Fiesta men har absolut inte gett upp. Ligger femma men skrev in sig i historieboken genom att hoppa allra längst över Colins Crest. Något som Eyvind kommenterade med.
–Visa Du MÅ ikke væra idiot, men det hjelper ? Ingen har noen gang hoppet lengre! 45 meter og ny rekord! Håper du er stolt, Colin ?!
*
Eyvind jagas av Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg. En ”expert” menade att deras insats inte var så imponerande fram till att jag gav honom lite fakta.
– Aj f-n, då är detta ju faktiskt riktigt bra…
Kunde inte sagt det mycket bättre själv…
”Opel-paret” (skriver detta för att retas lite) jagas av lika färske i 4WD-gänget Ole Christian Veiby där det skiljer runt tio sekunder.
*
Stannade kvar på Vargåsen 1 för att få en skymt av Daniel Röjsel med nya R2-Fiestan med Ford Sverige i ryggen. Såg riktigt, riktigt bra ut med bra attack men inget överladd. Daniel skriver på facebook. ”Nu i mål på Vargåsen och ner mot Karlstad för travet. Dagen har gått bra och vägarna har varit bättre än förväntat. Blev lite hindrade på Rämmen och tappade lite tid i övrigt inga fadäser. Bilen har fungerat kanon och Pirelli däcken har hållit bra vilket gör att vi kan åka på nya däck i morgon. Vi åker på i vårt tempo utan risker och riktigt kul med mycket publik som hejar på oss i skogen ?”.
*
I går var vi på SS3 Röjden som första sträcka i årets rally och på väg därifrån körde vi rätt in i Rallytravels depån där Per Carlsson höll på att förbereda fika. Jag rullade fram, hissade ner sidorutan och beställde.
– Fyra kaffe, men det får gå undan för vi har bråttom till Svullrya!
Per fattade sig snabbt.
– Kaffe kan ni glömma, men en färsk resultatlista kan jag bistå med.
Service fick en helt ny mening för mig och dessutom hade vi själva kaffe i bilen, men inget resultat…
*
Idag kom vi till Vargåsen1 dessutom i god tid och hade tid att snacka lite med funktionären som skötte ”Tabard Media Parking”, dessutom en mycket trevlig ”inföding”. Måste erkänna att ibland har mina kunskaper i värmländska luckor, men gjorde som jag brukar göra utomlands, nickar och säger ja med lämpliga mellanrum när jag inte förstår. Fick även hans telefonnummer då han till nästa år lovade att fixa transport med ”fyrhjuling” in till ”Vargåsens” absolut bästa kurvor och vem tackar nej till et sådant erbjudande.
Samtidigt gled en av av mina ”ikoner” in på parkeringen, Harry Joki i en värsting-BMW. Efter sedvanliga hedersbetygelser undrade jag lite över färdmedlet? Harry gav en mig en fullständig genomgång av ”värstingen” och avslutade med det han gillade allra bäst.
– Du vet, rattvärme är ju kanon!
Tittade lite ursäktande på det gamla flygarässet/rallyåkaren och sa så vänligt jag kunde.
– Harry, detta har Opel haft länge…’
*
Nu avslutar jag och i morgon bär det av till Värmullsåsen och upplösningen av Rally Sweden 2016. Mitt tips på vinnare är Sebastien Ogier och Elfyn Evans, någon som vill sätta emot?