Vintrig WRC-premiär väntar, Tomelilla Joel klar för F3, Vebster kör Karting VM/EM och ny BMW-cup!

BloggCol devTuriniDet här året ser det ut att bli riktig vintertävling av Rally Monte Carlo, på Twitter är där gott om bilder som bevis på detta till exempel Fredrik Gustavssons nedisade skylt till klassikern ”Col de Turini” eller Thierry Neuville som passerar i ett snömoln. Flera förare/kartläsare som inte ska köra premiären väljer ändå att göra ”reccen” för framtida behov. BloggHyundaiEn som gör så är Pontus Tidemand dock utan Jonas Andersson som redan är engagerad som kartis till Ole Christian Veiby. BloggPontusPontus poserar vid ”klassisk” mark och är säkert fylld av förväntan inför årets Skoda-premiär som blir i Rally Sweden.

*
Tomelillas supertalang Joel Eriksson har nu fått klart med säsongen 2016 i Formula 3 European Championship. Joel kommer att köra för Oschersleben baserade Motopark teamet i sin första F3-säsong efter att i fjor blivit tvåa i det tyska Formel 4 mästerskapet.
Vi är helt övertygade att Joel har vad som krävs och övergången från F4 till F3 har gått smärtfritt, menar bossen Timo Rumpfkeil.
Som teamkompisar i de Volkswagen-drivna Motopark bilarna för Joel Red Bull Juniorerna Sergio Sette Camara och Niko Kari. I teamet finns ytterligare en plats ledig och den räknar man med att fylla inom kort.

*
BloggVebsterEn som mycket väl kan hänga på Joel inom en inte alltför avlägsen framtid är Knislinges 13-årige karting-åkare Daniel Vebster. Daniel kommer att köra för Kosmic Racing och JP Racing under den här säsongen och då tävlingar i VM, EM samt Tyska Mästerskapet
Det känns riktigt riktigt bra, jublar Daniel Vebster som under 2015 gjorde sin första internationella säsong, där han visade prov på att han har pontential att nå långt, riktigt långt.
Säsongen 2016 är det stora målet att etablera sig i världseliten!
Daniel kommer att köra hela EM-serien och VM för det italienska Kosmic Racing medan JP Racing sköter tysktävlandet åt Daniel.

*
Går lite trögt med anmälningarna till SM-premiären Rally Bilmetro första helgen i februari. Med fem dagar kvar tills anmälan stänger är där just nu 33 anmälda. Ur sydsvenskt intresse är följande anmälda, Robin Adolfsson, Mitsubishi- Johan Green, Golf- Erik Telehagen, Peugeot och Tim Liljegren, Volvo.

*
En som ännu inte skickat in sin anmälan men som garanterat kommer att göra det är Daniel Röjsel som med stöd från Ford Sverige bytt ut sin Opel Corsa mot R2-Fiesta och en satsning mot SM-guld. Redan har där gjorts vintertester och närmast väntar test i ”skarpt läge” då han är anmäld till Skutskärsratten kommande helg. Efter detta är det så SM-premiär innan det stora äventyret, Rally Sweden väntar på Daniel och Forden.

*
I Skutskär är det även premiär för ”Sukka-cupen” eller 1300 Rallycup där finns mästaren från 2015 Jan-Erik Eriksson från Ludvika anmäld. Just nu är är 15 ”Sukkor” anmälda av de totalt 76 ekipagen. Dessa bjuds på fem sträckor på fem mil SS.

*
Ingen har väl missat jag är en varm förespråkare för ”Märkes-cuper” och gärna sett att någon sådan med moderna bilar blir verklighet här hemma. Mycket kan man säga om VOC Mekonomen Rally och 1300 Rallycup, men att kalla bilarna som används för moderna är omöjligt. BloggBMWLite nyare är åtminstone BMW Compact Cup som i år för första gången ska köras i England. Fyra deltävlingar väntar de som väljer att tävla med BMW E36 318TI Compact och där BMW specialisten RallyPrep sköter försäljning av tävlingsutrustning till ”kompakten”.
Koordinatorn för cupen, Brynmor Pierce förklarar den i mina öron ytterst sympatiska inställningen till nya BMW-cupen.
Genom åren har vi ofta fått höra fler och fler som vill plocka tillbaka rolighets faktorn i rally. Vad är då roligare än att köra en bakhjulsdriven bil?
Han är noga med att poängtera att detta inte är ämnat att vara ett steg i karriären för förare som vill vidare med sitt rallytävlandet
Istället ska cupen vara en mötesplats för likasinnade i identiska bilar och där man framförallt ska ha kul!
På mig verkar det hela som en variant av VOC och vad skulle där vara för fel på att göra en ”BOC” för dom som inte är sugna på att åka Volvo?

*
BloggMonte HistoriskEfter att WRC-gänget sprutat färdigt med skumpan framför casinot på söndag i Rally Monte Carlo är det dags för Rallye Monte-Carlo Historique. En tävling som klassas som ”världens största klassiska rally” med start fredagen den 29 januari från startstäderna Oslo, Glasgow, Bad Homburg, Barcelona och Reims. Totalt har tävlingen lockat 314 deltagare varav flera nordiska.

*
BloggHondaEn av Polestar Cyan Racings största utmanare i WTCC blir kanske Honda Racing och där har man nu gjort klart med vilka som ska sitta i Civic-bilarna . Ny i Honda är Rob Huff, vinnare av WTCC 2012, portugisen Tiago Monteiro, som gör sin fjärde säsong för Honda och nykomlingen Norbert Michelisz.

*
I Rally Lives Podcast den här veckan bjuder Sebastian Bourghardt på snack med den nyblivna fabriksföraren för Vauxhall, Mattias Adielsson, om hans nya styrning i Brittiska Mästerskapet. Han pratar även med två av svenskarna som körde Norska Mästerskapspremiären, Sigdalsrally i helgen, Miriam Walfridsson och Sebastian Johansson.

*
Kom på att jag glömde vem DTM rankade på femte plats bland de skandinaver som tävlat i serien, finske Formel 1-stjärnan Mika Häkkinen. Hoppas att han inte surar över femte platsen samtidigt som Per Stureson rankades trea…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *