Solberg råder Meeke, Storm i ny R2-bil och inga skåningar i Vintersprinten!
Så här elva dagar före julafton är det minst sagt lugnt på motorsportfronten inte ens det minsta lilla kartläsarbyte har nått mina öron. Noterar dock att Petter Solberg kommenterat Kris Meekes beslutsångest gällande valet mellan Citroën eller Toyota, detta på en irländsk sajt. Den tvåfaldige rallycross världsmästarens råd till Meeke är enkelt, Toyota.
– Detta skulle ge Meeke både engagemang och stabilitet, menar Petter.
Enligt källor har nordirländaren fått ett tre års kontrakt från Tommi Mäkinen där det första året (2016) blir ett rent test och utvecklingsår.
– För mig är det ett självklart val, säger Petter.
– Han måste tänka långsiktigt nu när han är så nära att verkligen bli en snabb förare och det han behöver nu är hela paketet med stöd om han ska bli världsmästare!
Att nästa år då skulle hålla Meeke borta från WRC ser han inte som något problem utan Petter har en lösning.
– Han måste hitta andra utmaningar, mindre tävlingar i nationella mästerskap eller andra runt om i världen. Detta skulle göra honom ”ready for 2017”!
Petter är också övertygad om att Toyotas comeback har en enda målsättning, att vinna. Med Mäkinen som teamchef är också målsättningen realistisk menar Petter.
– Tommi har bra koll på hur man ska göra detta…
Någon gång innan fredagen den 18:e måste Meeke ha bestämt sig, för då går anmälningstiden ut för WRC-premiären Rally Monte Carlo. Hit har nämligen Citroën aviserat att man tänker skicka minst en bil trots att man officiellt inte tävlar i WRC till nästa år.
I mitt huvud spär Petter Solbergs inspel i i frågan på ryktet, att även han funderar på ett bilbyte och då till Toyota. Kanske blir Meeke och Solberg teamkompisar 2017?
*
Lite mer WRC och då från deltävling två, Rally Sweden i februari. Först att anmäla sig blev Stenungsunds bröderna Lasse och Ulf Storm, för övrigt ett rekord då detta blir 28:e året som man kör i Värmland. I år byter man ut Appendix K-Asconan och Rally Sweden Historic mot den ”riktiga” tävlingen som då ska köras med en Ford Fiesta R2. Vad jag förstår dessutom inte med vilken R2-bil som helst, utan den 1600cc R2 som norska talangen Marius Aasen kört i norska mästerskapet. En bil han inte behöver nästa år då han som pris fick sju starter med DMACK:s R5-Fiesta i WRC2.
*
Kajetan Kajetanowicz körde hem årets ERC-titel med en Lotos RT-anmäld R5-Fiesta. Nu drömmer ”Kajto” om att göra som vinnaren 2014, Esapekka Lappi och hoppa upp ett snäpp och åka WRC2 till nästa år. Om inte detta blir verklighet så gråter inte polacken, utan siktar då istället in sig på att försvara EM-titeln.
– För tillfället vet jag inte vad jag kommer att göra. Jag vet vad jag vill göra men vet inte om detta är möjligt, förklarar Kajto lite kryptiskt.
– Jag pratar med mina sponsorer ”so it’s a busy time.”!
*
När vi ändå är inne på ERC så är där stora förväntningar på en av de nya tävlingarna i nästa års serie, deltävling två Rally Islas Canarias El Corte Inglés som körs på Gran Canaria. Det är två sedan det senast kördes EM-rally på ”Kanarieholmarna” även om rallyt ändå körts men då ingående i Spanska Mästerskapet. För övrigt blir detta den 40:e upplagan som arrangeras den 11-13 mars 2016. Då 2013 var Robert Kubica på väg mot sin allra första ERC-seger (bilden) men där en krasch på morgonen sista dagen ödelade den annars nästintill osannolika debuten.
Rallyt på många svenskars favorit semesterö blir säsongens första asfaltrally och innebär dessutom att ERC 2106 bara har en enda vintertävling, Rally Liepaja i Lettland helgen före Rally Sweden.
*
Kollade lite på anmälningslistan till Rally Sweden Historic och noterade att där var en ”nästan skåning” och en ”riktig skåning” anmälda än så länge. Till första kategorin räknar jag Ola Bengtsson, Olofströms MK och till den andra hör Hässleholmaren Jan Grip som för övrigt även tidigare i höst utsågs till ”Årets Företagare” i Hässleholms Kommun, grattis till detta Jan. Minsta gemensamma nämnaren för Ola och Jan är att båda kör Saab V4. Vet inte hur man ställer sig till att nämnas i detta sammanhang med ”skåningar och halvskåningar” om man är från Vimmerby? Bryr mig inte utan klumpar in Kjell Fransson med oss mer söderutboende i det här fallet. Kjell kör som vanligt sin Volkswagen 1303S (bilden från årets upplaga).
*
Fick ett mejl från Opel Danmarks rallyintresserade Erik Morsing som vill berätta att man fått ett bra pris från Gunnar Aaskov Motorsport gällande burbygge till bilar i nya Opel Corsa Rally Cup. Firman berättar, ” Det er produkter af høj standard og selvfølgelig FIA godkendt CUP pris 27.700.- + moms .Prisen er INKL. et bolt Bur hvilket også er muligt at ind svejse. Kan se i ønsker at fastsætte enkelte typer bremseklodser for at hold omkostninger nede hvilket lyder fornuftigt. Vil kunne tilbyde førende fabrikat til 1000.- pr sæt + moms ( anvendes af de fleste fabrikanter på R3 og R5 biler ).” .
Med detta hoppas Morsing at det blir lite lättare att få överblick på vad en tävlingsfärdig Opel Corsa OPC kommer att kosta färdig. Morsing skriver också.
– Til orientering kan jeg nævne, at der foreløbig er bestilt én bil og at 3-4 andre har givet udtryk for, at de forsøger at skaffe finansiering.
Känns väl bra med en såld bil redan och fler på gång. Minst fem bilar krävs av Opel Danmark för att cupen ska bli verklighet 2016.
*
Som bekant blev det alldeles för många som anmälde sig i 2WD till Vintersprinten i Piteå i samband med SM-veckan så arrangören Piteå MS var tvungen att gallra. Nu har jag inte lyckats hitta någon startlista efter att detta gjorts men från Bengt Persson, Grupp H Volvo 240 från Simrishamn kom tråkiga besked. Besked som sa att båda två skånska ekipagen föll bort, alltså Bengt Persson men även SMK Hörbys Fredrik Nilsson (bilden) slipper åka de dryga 120 milen till Piteå.
– En tävling för norrlänningar, jäkla synd, menar Bengt.
Bara att hålla med och trots att jag är lite part i målet blir jag förvånad över gallringen. Nog skulle åtminstone en skånsk bil i Piteå varit ett bra sätt att bredda intresset för den här tävlingsformen? Om det nu är som Bengt påstår, att det blir enbart en norrländsk angelägenhet känns det onekligen märkligt…
*
Har du problem att fylla din önskelista och där tomten anser att en ny WRC-Fiesta går fetbort direkt så har jag ett tips. Du kan titta på en sådan på väggen om du får skickliga rallyfotograferna hos McKleins hopkok på häftiga WRC-bilder från 2015 i form av den flotta väggalamanckan ”The wider viev”. En almanacka som verkligen pryder sin plats och som finns att beställa på WRC.com för det faktiskt billiga priset, 39,90 euro. Snälla tomten…
*
Har varit dåligt med Opel-Spotting ett tag vilket så klart måste ändras och då är det enklast att ställa sig med huvudet före i arkivlådan. Vad passar bättre än riktig sommarbild från South Swedish Rally från början av 80-talet med Björn ”Nalle” Johansson i Opel Team Swedens tyskreggade Ascona 400.