Paddon snabbast inför WRC i Spanien, Kubica byter till racing(?) och ska Grupp E uppdateras?
Strax efter klockan 18 drar näst sista deltävlingen i WRC 2015 igång Rally de Espana som har centralort i Salou inte så långt från Barcelona. Lite avslaget känns det ändå om man ska vara helt ärligt, aldrig kul när VM-striden är avgjord innan finalen i Wales körs om några veckor. Dessutom om man ska spinna vidare på det här med ärlighet, så var väl VM-striden avgjord ungefär när vi klädde midsommarstången. Sebastien Ogier är den för tillfället åtminstone, bästa föraren i bästa bilen och att det blev VM-guld nummer två var ingen braksensation precis.
Hayden Paddon stärkt av sitt färska treårs kontrakt med Hyundai överraskade genom att vara snabbast på förmiddagens shake down. Men bara 0,2 sekunder efter kom så denne Ogier med polske Fiesta-åkaren Robert Kubica en tiondel långsammare.
Bäste Ford kördes av Ott Tänak, 1,1 efter Paddon medan hemmafavoriten Dani Sordo i Hyundai #8 hade en tid som var 1,3 sekunder sämre.
Jari-Matti Latvala kör in som sexa och Andreas Mikkelsen, sjua och den andre norrmannen, Mads Östberg slutar sist på topp-tio, tre sekunder bak.
Dags för tipset.
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Dani Sordo Hyundai
3. Sebastien Ogier Polo
4. Andreas Mikkelsen Polo
5. Mads Östberg Citroén.
Motiverar Latvala med att han återigen kör med sitt mantra ”Sisu” på bakluckan på Polon, då brukar det gå bra…
*
Provar även att se hur topp-fem blir i WRC2.
1. Esapekka Lappi Skoda
2. Jan Kopecky Skoda
3. Jari Ketomaa Ford
4. Pontus Tidemand Skoda
5. Yuri Protasov Ford
*
Robert Kubica verkar mer eller mindre vara inne på att lämna WRC och har nu öppet deklarerat att han vill ” göra något helt annat” 2016. Ryktena går allt snabbare nu att ”annat” betyder comeback till någon form av racing. I går kväll fick han frågan och svarade lite kryptiskt.
– Skulle bli förvånad om jag gör en hel WRC-säsong, något kommer att ändras…
*
Inför WRC Rally Wales GB har nu britterna ”gått i hatten” på att 43-årige David Higgins strajpat sin Subaru exakt på samma sätt som den Impreza Colin McRae körde med 1995 i Subaru World Rally Team. Onekligen något som berör om man någon gång sett McRae live i en Subaru, dessutom understryker Higgins bil det jag alltid sagt. Subaru ska vara blå, punkt slut!
*
I dag ber Riksmästaren i Grupp E, Thobias Svensson om synpunkter på en undran från Rallyutskottet gällande att ändra vikt/effekt gränsen till 11,5kg/hästkraft. RU frågar: ”Det har kommit ett förslag från ett av distrikten om att vi ska justera vikt/kw i Grupp E till 11,5 kg per kw, anledningen till detta är att bilarna ska bli mer jämna med Grp F/voc då man i många distrikt åker dessa klasser tillsammans och om man gör detta bör man också titta på möjligheten att uppdatera dagens bilar.
SGA:erna ska ta med sig detta förslag hem och diskutera det i sina distrikt så ska vi ta en ny diskussion på vårat mötet i vår.”.
Själv förstår jag varken frågan eller de distrikt som slår samman VOC och Grupp E? I min värld är där väldigt stor skillnad på de här två klasserna och att slå samman känns väldigt märkligt. Sedan förstår jag inte heller hur man uppdaterar en Grupp E bil för att ge mer effekt? Ska man tvinga dagens Grupp E-åkare att bygga nytt för att komma närmare VOC, ännu märkligare.
Lite i samma härad men ändå inte, vad händer med Grupp F egentligen? Ingen säger väl emot att det experimentet blev helt misslyckat och om man jämför hur många sådan bilar det finns mot VOC snackar vi nog mindre än fem procent av vagnparken. Enda sättet att få fart på klassen måste vara att öppna upp för fler bilar och inte som nu enbart Volvo av olika modeller. Något som jag också vet efterfrågas bland ”gräsrötterna”…