Emil kör R5 i ERC-finalen, Opel Astra TCR ny i racing, Ramona avstår EM-finalen, Ketomaa testar svenske R5:an och måtte allt stämma på söndag…
Good news and bad news inleder dagens Motorbloggen. Den goda nyheten är absolut att Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg verkligen kommer till start i ERC-finalen Rallye International du Valais i slutet av månaden. Den dåliga nyheten är att det inte blir i en R5-Opel som många med mig hoppats utan Emil kör istället en Peugeot 208 T16 R5 via välkända teamet Saniteloc.
Oavsett det faktum att det i en blev en Opel utan Peugeot är detta så klart jättekul för Emil, Jocke och svensk rallysport. Hade så klart varit ännu roligare om det visat sig att Opel trots alla förnekanden ändå haft en R5-Corsa gömd i rockärmen.
I ”paketet” från Sainteloc ingår även en 100 kilometer lång ”högfartstest” inför det schweiziska asfaltrallyt.
– Vi har sett fram emot detta ända sedan målgång i Estland och att äntligen få chansen att köra en fyrhjulsdriven bil känns fantastiskt, konstaterar Emil.
Sista deltävlingen i ERC körs över 17 sträckor på totalt 23 mil. Tyvärr kan det bli tunt med riktigt tuffa utmanare då EM-vinnaren Kajetan Kajetanowicz redan gjort klart att han inte kör finalen. Istället är det irländaren Craig Breen i en identisk Peugeot som Emil som blir storfavorit. Är ohotad tvåa i EM och jagar son fjärde seger i årets serie och även den lite tunnare titeln ”Asfaltmästare i ERC”. Till detta skå så klart läggas till några ”local heroes” som kan bli nog så tuffa på hemmavägar…
*
Om vi nu blev blåsta på R5-Corsan så levererade ändå Opel Motorsport idag en liten nyhet, man ställer upp i TCR-serien 2016 med en helt ny version av Opel Astra. 2,0-liters turbomotor på 330 hästkrafter och 420 newtonmeter, sekventiell sexväxlad låda som förmedlar allt till framhjulen.
Bilen byggs av Kissling Motorsport tätt sammankopplat med Opel Motorsport och de första bilarna är klara för leverans till privatteam redan i februari. Prislappen hamnar på dryga miljonen för en Opel Astra TCR och detta är med momsen inberäknad, rena fyndpriset…
Intresset för TCR som hade premiär i år har nästan exploderat och till nästa år körs de inhemska mästerskapen i Italien, Spanien, Belgien, Tyskland och Portugal efter TCR-relementet. Så klart som att svära i kyrkan, men kanske något även för Sverige då STCC känns lite ljummet för tillfället?
*
När Petter Solberg får frågan från Autosport om han har planer på att göra WRC-kompisarna Mikko Hirvonen, Sebastien Loeb, Carlos Sainz och senast Martin Prokop sällskap till Dakarrallyt 2016 svarar regerande RallyX-mästaren och även ledaren i årets upplaga.
– Jag hade erbjudande att köra Dakar men jag ansåg att där var allt för lite tid för mig att testa bilen och köra redan nästa år, menar Petter.
– När jag tävlar gör jag inte detta bara för skojs skull, jag vill slåss om segern!
Han utesluter dock inte en start 2017.
– Skulle onekligen vara ett stort äventyr och att få slåss mot Loeb och Hirvonen skulle varit fantastiskt.
’
I helgen är det dags för tolfte deltävlingen i 2015 FIA World Rallycross Championship på Franciacorta International Circuit i Italien. En tävling som kommer att köras utan Ramona Karlsson som ännu inte är återställd efter tävlingen i Barcelona. Där fick Ramona avbryta på inrådan från det medicinska teamet sedan hon drabbats av svår yrsel och känselbortfall. Efter mycket vila och återhämtning mår Ramona bättre, men efter nya läkarundersökningar och tester blir hon avrådd från fortsatt tävlande i år och missar sista EM-deltävlingen i helgen.
– Väldigt tråkigt. Jag hade verkligen hoppats på att köra Italien, men jag måste samtidigt vara förnuftig och lyssna på kroppen och på läkarna, bekräftar Ramona.
– Jag är jätteglad och tacksam över all support jag och mitt team fått under säsongen, och nu kommer jag att jobba hårt på att komma tillbaks ännu starkare nästa säsong.
*
På plats finns annars hela VM och EM-toppen dock utan Mattias Ekström som fokuserar på DTM-avslutningen. Istället tar Andrew Jordan plats i EKS-teamets Audi S1 EKS RX quattro. Den andra körs som vanligt av Anton Marklund.
– Jag har aldrig varit på Franciacorta tidigare, men har lagt mycket tid på att studera banan. Mitt mål är att ta mig till final, väl där kan allt hända, menar Jordan.
*
Just nu testar britten Osian Pryce för fullt i de walesiska skogarna med den svenskbyggda R5-Mitsubishi han ska köra i helgens Cambrian Rally. Till sin och även Martin Berglunds hjälp har man det finska esset Jari Ketomaa som annars kör DMACK-Fiestan i WRC2. Att döma av filmerna från testerna verkar onekligen Mitsubishin kunna leverera…
*
Kom över Kajto Kajetanowicz’s CW gällande ERC 2015 och att det är en värdig vinnare står utom alla tvivel. Polacken har presterat topp-tre tider på 104 av de totalt 117 sträckor som han kört under säsongen. Dessutom kan han visa upp 45 sträcksegrar med sin Lotos-Fiesta och har under åren kört totalt 165 mil specialsträcka. Skulle man översatt detta till en DM-säsong så är det jämförbart med ungefär fyra sådana (räknar då på tio tävlingar a fyra mil). Lägger man sedan till alla test och reccie-körning så är det inte konstigt att de här killarna får lite körrutin…
*
Nästan makalöst eller kirurgisk precision men antalet anmälda till SSRC-finalen på High Chaparall den 24 oktober stannade på exakt maxantalet 80 bilar plus fyra föråkare. Förresten, Stoffe Nilsson kom han också…
*
På söndag stänger Södras RS-DM/Asfaltcup med traditionsenliga ”Kanonen” i Eslövs MK:s regi. Trots att säsongen är på sluttampen verkar ändå asfaltåkarna vara åksugna och totalt 63 namn finns i startlistan. Måste berömma arrangören som verkligen haft spenderbyxorna på sig och ger alla klassegrare fri start i ”Kanonen” 2016. Något som då kostar klubben 9100 kronor i uteblivna startpengar.
Alla de ”vanliga” är anmälda plus några av de ”ovanliga” som till exempel Kinds snabbe Golf och SM-åkare Kristian Johansson. Den här gången är Kristian anmäld med en BMW Compact och vid sin sida har han Rally-SM:s ambitiöse presschef Sebastian Bourghardt. Blir kul att se vad de här två kan prestera emot favorit trion Mats Andersson, Mats Lundahl och Rolf Grybb. Konstigt nog saknas hemmaföraren Anders Karlsson som gjorde så bra ifrån sig förra helgen i Danmark?
Annat ”ovanligt” är att vinnaren av Asfaltcup och DM-klassen för VOC, SMK Hörbys Robin Svensson med chipsälskande sambon Sandra Wybrands redan gjort sig av med vinnar-940:an. Till nästa år ska det åkas Grupp H Peugeot 205 och som en liten uppvärmning inför detta har ”Mr Vice president” Lars Servin lånat ut sin vältrimmade 240:a till Robin och Sandra. Just nu pågår finlir inför äventyret på söndag och jag vet inte riktigt vad detta finlir består av måste jag erkänna? En sak är jag dock helt säker på att och det är att säkerhetsbältena på båda sidor måste spännas in och detta dramatiskt. Detta med tanke på den normala besättningens kroppsbyggnad i jämförelse med söndagens…
I ”huvudklassen” A-VOC är bara trea anmälda, Roland Brorsson, Tyko Nilsson och Erik Andersson. Mitt arbetsschema var inte kompatibelt med Södras tävlingskalender och då blev det så här. Så trion kan för en gångs skull köra utan press och dessutom önskar jag alla tre lycka till. I synnerhet hoppas jag att Roland och Tyko för en gångs skull får till ett helt ”clean race” så att de sätter tider som de slipper skämmas över. Så Tyko, glöm nu inte mackorna i kranen och sätt de bästa däcken på bilen. För Roland gäller det att foten är frisk och kry plus att kartläsaren är med på noterna…
*
Redan sagt, men idag rullades ”Silver-VOC:en” in i vinteridet och där får den vänta tills våren kommer.