Kubica till WRC2 (?), ärlige Consani, kort ”Legends” för Alén, nya regskyltar för rallybilar, frisk luft på Falsterbo och härliga danskar!

BloggKubicaNu verkar Robert Kubica nått gränsen för vad självförtroendet tål och säger att det kan bli ett steg tillbaka 2016, istället för WRC blir det WRC2 för polacken. Här har han ett betydligt bättre cw att visa upp och blev 2013 vinnare av ”supportklassen” under WRC. Han säger också att han oavsett vilket inte kommer att gå in i 2016 på samma sätt som i år med egna, RK World Rally Team.
Just nu vet jag ingenting alls om nästa år, men säkert är att det blir en förändring, berättar Kubica för Autosport och tillägger.
Senast i slutet av nästa månad måste jag veta hur 2016 kommer att se ut!
En comeback i racingen har det spekulerats om men Kubica tycker att han fortfarande har ”unfinished business in the WRC”. Ändå utesluter han inte byte av sport i intervjun. Han menar att det är meningslöst att fortsätta ännu ett år på samma sätt som tidigare.
Jag har inte kapaciteten att slåss varken mot konkurrenternas bilar, eller mot topp teamen och dess förare. Ungefär som att bygga hus utan stabil grund…
Han medger att han som privatåkare inte har samma resurser om resten av WRC-team vilket så klart stör. En tanke är att fortsätta i WRC men att välja ut tävlingar som passar honom och därigenom få mer tid för test. Eller att välja det lite enklare WRC2 vilket om han ringer och frågar mig om råd, jag skulle föreslå. Å andra sidan är chansen till ett sådant samtal minimal…

*
BloggGreklandI Grekland är man nu i full gång med ”reccen” där man stötte på oväntade problem (bilden) inför helgens ”Akropolisrally” ingående i ERC. Notskrivandet har försvårats av vädret, vilket ERC-tvåan Craig Breen förklarar.
Förhållandena var ” not very nice” på grund av all lera, men det är så här det är. Dessutom körde vi punktering på sista sträckan…
Ledaren Kajetan Kajetanowicz var mer positiv och konstaterade att det var snabba sträckor i årets upplaga, med både grus och asfalt som underlag dessutom på samma sträcka. Något som gör rallyt ”very tricky” enligt den polske Fiesta-åkaren.
Robert Consani gillade inte varken underlaget med leran eller att det var vissa partier som dessutom var alldeles för snabba (ärligt när toppförare våga säga att det går för fort, önskar att flera hade samma mod som Consani…).
Sista sträckan är enligt min uppfattning alldeles för snabb, i synnerhet första halvan. Jag gillade den inte alls!
Seajets Acroplis Rally startar lördag morgon.

*
I helgen med start idag är det dags för nostalgi av allra hösta klass när det är dags för ”Legends” i lilleputtriket San Marino. Här möts dagens och gårdagens VM-åkare plus massor av andra entusiaster som ska åka 14 sträckor på totalt nio mil. Alla de nästan tvåhundra anmälda kör inte mot klockan utan för många är det mer uppvisning med rallyklenoder av högsta klass. Dessutom sammanfaller rallyt med 30-års firandet av Lancia Delta S4 och som där är flera stycken av i startlistan.
Som extra bonus kör Jari-Matti Latvala och Hayden Paddon också sina WRC-bilar, men som föråkare om jag fattar italienskan rätt…BloggAlen

Bland de som kör rallyt finns Harri Toivonen, Mikky Biason, Juha Kankkunen, Marc Duez, Francois Delecour, Francois Duval, Armin Schwarz och så Lancia-ikonen Markku Alén. Av bilden att döma blev det dock ett kort rally för Markku i Delta S4:an.

*
Vet inte exakt när jag första gången hörde talas om att rallybilar skulle få en egen registreringsskylt men det är ganska många år sedan. Nu har dock alla kvarnar malt färdigt och från årsskiftet 2015/2016 kommer en ny Registreringsskylt att börja användas på alla tävlingsfordon. Skylten blir orange i måtten 300×100 mm vilket gör den betydligt mindre än dagens skyltar. Vet inte riktigt vad Nicolas Larsson har för samröre med SBF men nya skyltarna blir en hyllning till IFK Kristianstad då de är ”IFK-orange”. För detta vill Transportstyrelsen ha 90 kr/skylt och nymodigheten gäller bara homologerade rallybilar och inte Standardrallybilar som alla VOC och vissa Grupp E.


Har du suttit inomhus länge och känner för riktigt med frisk luft föreslår jag en tur till Falsterbo på lördag där Trelleborgs MK kör ”Falsterbosprinten”. Där nere med havet som granne får du garanterat alla frisk luft du kan önska dig och kanske även lite mer…
Tycker att antalet anmälda är i minsta laget, bara 49 bilar vilket är märkligt då det gastas både här och där om bristen på sprinttävlingar i Skåne med omnejd. Spridningen på de tävlande kan man dock inte klaga på. Deltagare från Skåne, Blekinge, Småland, Halland och Danmark finns på plats på det militära övningsfältet. Två sträckor som egentligen är en som vänds vilket ger en totallängd på 12 kilometer med första start klockan 11.00.
Till storfavorit utnämner jag Hässleholms Johan Green med Grupp H- Golfen. Detta såvida inte hemmaföraren Magnus Hägg blixtrar till med Subarun. Eller kan rent av ”blommehandlaren” från Sjöbo, Jörgen Andersson bli så hemtam i nya Mitsubishin att han är med i toppstriden direkt?BloggGordini
Av de 49 anmälda är faktiskt 20 procent klassiker och där det är extra kul att se gamle Renault-profilen Göran Martinsson från Älmhult göra comeback. I början av 2000-talet var Göran näst intill oslagbar med sin Gordini (fråga mig, jar har försökt många gånger…) men när det blev obligatoriskt med Appendix K ställde Göran in bilen i garaget i protest. Nu är han dock på gång igen vilket sätter färg på tillställningen.

*
Mellan Danmark och Sverige skiljer bara några futtiga kilometer Öresund men i bland kan man undra om det inte är en hel Atlant? Till exempel när man bjuder in till ”NIGHT RALLY KLUBRALLY RANDERS ” den 24 oktober ingående i ”Speed Nord”. 29 kilometer specialsträcka erbjuds varav ”4 helt nye prøver”. En ”prøve” under tak, sex andra på blandat asfalt och grus, plus en ren grussträcka. Så långt är det väl inte så märkligt, möjligtvis detta med en sträcka under tak. Det är avslutningen som jag tycker säger så mycket om folket på andra sidan Öresund, ”Husk! Det er KUN for sjov!”.
Vilken svensk rallyarrangör vågar avsluta in inbjudan med, ”Kom Ihåg. Det är enbart för att ha skoj!”?

*
”Down under” är det i helgen dags för alla ”aussies” stora racingshow, Bathurst 1000. Men årets upplaga fick ingen bra start när Fordföraren Chaz Mostert redan på första kvalvarvet touchade muren och sedan var det ”goodbye”. Mosterst bröt handleden och lårbenet i kraschen och flögs med helikopter till sjukhus. Dessutom träffade bilen en flaggvaktspostering där fem skadades. Fyra av dessa fick mindre skador medan en har tagits till sjukhus men därifrån rapporteras läget vara i stabilt.
Kvalet fick avbrytas och då hade Volvo Polestar Racing-föraren Scott McLaughlin satt elfte snabbast tid i sista testpasset innan kvalet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *