I ”TV-Svängen-mode”, Tekniker-Gert ryter till, ERC-Gryazin på bättringsvägen, VOC-Tom K. ”nästan klar” och varför så tunnt i östgötska SM-rallyt?
Då har man gått in i ”TV-Svängen mode” och resten av ”semesterveckan” är helt vikt åt jobb inför den 51:a upplagan av tävlingen. Har frågat mig själv samma sak tidigare och gör det igen. Undrar hur många av alla aktiva rallyåkare som skänker någon tanke på hur mycket jobb där ligger bakom en tävling för att det ska kunna bli ett par timmars gasande en lördag? Om ni undrar, så går varken jobb eller timmar att räkna men det är en dj-la massa som ska fixas, det kan jag lova…
*
En som snart nått bristningsgränsen är Kristianstad MK:s Simrishamnsboende tekniker Gert Andersson, extremt flitig använd när det körs rally/RS i Södra BF. I söndags pratade jag med Gert som menade att nu är snart bristningsgränsen nådd på teknikersidan.
– Är helt säker på att vi inom en snar framtid kommer att få tävlingar som tvingas ställa in på grund av brist på inte bara tekniker i besiktningen, utan även för att andra funktionärer sviker, var Gerts analys.
Något direkt recept på hur problemet kan lösas hade han inte, mer än att alla med funktionär/teknikerlicens måste rannsaka sig själv, ställa upp och hjälpa till om sporten ska ha någon framtid.
– Det snackas om nya häftiga bilar, vilka klasser som ska köras i SM och det finns massor av förslag på helt nya och fler bilklasser, berättar Gert.
– Men hade det inte varit bättre att fundera på hur sporten ska kunna överleva om det inte finns några funktionärer och i förlängningen arrangörer som orkar att ordna tävling?
Lägg noga märke till att detta är Gert Anderssons åsikt, en man som jag betraktar som tung röst i sammanhanget. Skriver detta efter som hans åsikt stämmer till hundra procent med min egen i den här frågan. När jag för flera år sedan skrev samma sak brydde sig ingen vad jag vet. Men kanske får man nu upp ögonen ända upp till SBF om att någonting radikalt måste förändras i sporten? Hjälper inte att göra som strutsen, stoppa huvudet i sanden och låtsas som att problemet inte existerar. Den dan Gert och hans trogna och kompetenta teknikergäng tar in skylten för gott, ja då är det över. Svårare är det inte…
*
Ni minns den hemska olyckan som drabbade den unge ryska rallyåkaren Vasily Gryazin när han var på väg till en lokal tävling i Estland som uppvärmning inför ERC 24 auto Rally Estonia. Första rapporterna talade om att Vasily var mycket svårt skadad och kämpade för sitt liv på sjukhuset. Senare kom lite lugnare information om skadeläget, men att han någonsin skulle kunna köra rallybil igen var helt uteslutet. Men så för någon vecka sedan kom där positiva rapporter att den 21-årige Peugeot 28 R2-föraren var på bättringsvägen och snart skulle få lämna sjukhuset vilket jag skrev om. Direkt kom där mejl från ”experter” och ”dom som vet” som förundrade sig över jag gått på den genomskinliga ryska bluffen. Enligt dessa ”källor” var istället Vasily i djup koma och kom så att förbli långt tid framöver.
Blev därför jätteglad när jag fick se bilden på ERC:s hemsida med en leende Vasily omgiven av två kompisar. Han är fortfarande kvar på sjukhus i Estland men väntas snart kunna återvända hem till Moskva.
Sorry ”experter” än en gång hade ni fel…
*
Trots att två tävlingar återstår av ADAC Opel Rallye Cup, Ostsee Rallye första helgen i september och så gamla ”svensktävlingen” 3-Städte Rallye i slutet av oktober har tysken Julius Tannert redan vunnit cupen (dessutom i en grön Opel, vad händer…). Med ointagliga 231 poäng kan inte finske tvåan och dessutom Pontus Åhmans teamkompis i Audex-teamet Samuli Voutisalo nå honom. Finnen har 127 poäng och får inrikta sig på att slåss om silvret med lillebror Neuville, Yannick på 108 poäng. Danske Jacob Madsen har fortfarande möjlighet att komma på pallen även om han nu har 30 poäng upp till Neuville från sin femte plats. Tionde placerade Pontus Åhman och Patrik Barth har möjligheter att klättra i listan men att nå pallen blir svårt med 64 hopkörda poäng. Totalt har 19 förare tagit poäng i cupen.
I kommande ERC-tävling i Tjeckien kommer Tannert att byta ut sin cup-bil till en likadan R2-Adam som Emil Bergkvist åker.
*
Trots tre punkteringar lyckades Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg ta sig runt ”WRC ADAC Rally Germanys” 17 tuffa sträckor.
– Självklart är vi lite missnöjda med punkteringarna och sviterna av den sista men jag vill ändå tro att vi har visat det vi kom hit för att visa, summerar Emil.
Sista punkan resulterade i gummirester i hela motorutrymmet och en svår identifierad kortslutning. Teknikerna i teamet gjorde dock en heroisk insats och arbetade natten igenom för att ha bilen färdig för start på söndagen, Emil berättar.
– På söndagen förstod jag att vi tog in i storleksordning 3 minuter mot andra R2-bilar. Opel Motorsport har verkligen visat sig från sin bästa sida den här helgen med en bil som fungerat utmärkt och en serviceinsats olik någon annan.
Nästa tävling för Emil och Joakim blir Barum Czech Rally den 28-30:e augusti.
*
Har rått lite oklarhet huruvida Tom Kristensson och Timmy Berntsson redan är klara segrare i Sverige-Serien och SommarSerien trots att två deltävlingar återstår. Nu reder VOC-Generalen” Roger Fransson ut det hela.
– Med segern i Kil så har Tom i praktiken redan nu säkrat seger i både SverigeSerien och SommarSerien, förklarar Roger och tillägger.
– Detta trots att alla från och med i år ska räkna med resultatet i finaltävlingen i sina respektive serier, dvs finalens resultat ska vara med och får inte strykas.
Därmed finns fortfarande en teoretisk chans att Tom kan tappa SommarSerien.
– Med den enorma konkurrens som det är i VOC Mekonomen Rally så är det inget annat än en bragd av Tom och Timmy att ta ”dubbeln”, något som kräver en förare utövar det vanliga, berömmer Roger Hörbyföraren och avslutar med
– Det är Tom!
På samma sätt som Kristensson dominerat Elit A så har Frederick Eckhardt med co-driver Charlie Ekström totalt dominerat Elit B i år. I C-kan man bara bli imponerad av värmlänningen André Nygren.
För VOC Mekonomen Rally-gänget återstår en deltävling i Nora och så finalen, Rikspokalen i Örebro i slutet av oktober.
*
Om man säger KIA så är inte motorsport det första jag tänker på även om man är tämligen framgångsrika i STCC. Bortsett från det plastklädda Nissan-drivna rörrams bygget får man mer KIA-kopplingar till trygghet för barnfamiljer med sin 7-års garanti och till äldre gentlemen och ”gentledamer” som kanske har andra preferenser än fart och körglädje. Detta är så klart något som stört klubbens kassör Bertil G., lycklig ägare av en KIA men som hela tiden tvingas förlita sig på att koncernkollegan Hyundai levererar i WRC. För oss utomstående betraktare känns hopkoket Kia/Hyundai minst sagt som att greppa ett halvruttet halmstrå. Men nu finns där kanske snart en öppning när italienske Gigi Galli aviserat att han byter från WRC till RallyX och bilen som den publikfriande spexaren ska köra är en KIA Rio RX. Tänk dig Bertil en KIA i Rallycross-VM, antar att du säger som Fylking, ”Äntligen!” Premiären är tänkt att bli i Italiens deltävling.
*
Första helgen i september är det start för näst sista deltävlingen i Rally-SM, East Sweden Rally där anmälningstiden gick ut i söndags. Direkt meddelade arrangören att man öppnar för efteranmälan vilket förvånade mig lite då detta inte är så vanligt när det kommer till SM. När jag nu kollar anmälningslista så förstår jag bättre varför de östgötska arrangörerna vill ha mer bilar till tävlingen.
Bara 68 SM-åkare är anmälda och dessutom är fyra av dessa norrmän som kommer till Linköping som ”landslagsmän ” för kampen Sverige-Norge. Eyvind Brynhildsen, Anders Gröndal, Frank Tore Larsen och Arnt Gustav Olsen (bilden) tillhör annars inte de vanliga namnen i ett SM-fält. Varför det är på det här viset har jag ingen aning om, i Askersund var man ändå runt tjugo bilar fler i SM-delen. Någon som kan berättar varför det har blivit så här?
Tilläggas bör man göra att man även kör en s.k ”Östgötaklass” både i 2 och 4WD, med 19 ”tvåhjulare” anmälda, dock ingen 4WD.
*
Visade sig inte vara så dumt av Arlövs MC att följa samma anmälningstid som övriga arrangörer redan gjort i Södras BF. När man ändrade från den 23 augusti till den 27:e så kom där fler folk som var sugna på ett besök i stenbrottet utanför Dalby (Olofströms Peter Nilsson bilden är en av de som anmält sig senast). I söndags kunde man räkna in 74 namn i listan till ” Sydsten Bilteknik-Rajset” och idag finns där 85. Undrar hur många av de senast anmälda som kommit om de tvingats köra mot dubbel anmälningsavgift enligt gällande DM-regler?