Tyska skämtare, Sordo WRC doldis nr1, ryssen har lämnat fosterställningen, Thobias drar igång Rally-SM-debatt och EU-kändis körde i Örkelljunga!
Reccen inför WRC ADAC Rally Germany verkar så här långt ha gått lugnt till, inget dramatiskt överhuvudtaget är rapporterat. Tyskarna är ju kända för sitt skämtlynne(?) och för att hjälpa fjolårsvinnaren Thierry Neuville har man i år satt en varning i ”hans kurva”. Alltså den luriga vänstern där han rullade flera varv på shake down. Ni visade det sig ändå vara ett vinnardrag då han vann hela rasket till slut med sin Hyundai.
*
Även om det inte är något nytt så kan man inte utan att imponeras av Hyundai Shell WRT:s enorma serviceanläggning. Trots att fyra rallybilar egentligen borde trängas verkar det minst sagt luftigt i det koreanska två våning höga högkvarteret. Lite annat än mitt eget ”partytält” som knappt ens täcker Silver-VOC:en om det nu mot förmodan skulle bli så att jag får kraft nog att passa ihop alla dj-la rörbitar och sedan dra över tältduken…
’
Vet inte om jag har rätt eller fel, men är inte Hyundai #8 med Dani Sordo och Marc Marti ombord WRC:s doldisar nummer ett? Tionde plats och 39 poäng är inget som Michele Nandan i teamledningen borde ha anledning att göra vågen över. Sämst av de ordinarie Hyundaipiloterna, Kevin Abbring kör för sällan för att klassas dit som jag ser det. Neuville ligger femma och Hayden Paddon som egentligen hör hemma i B-teamet Hyundai Mobis World Rally Team har placeringen precis framför spanjoren.
Det har ju spekulerats i att Nandan har för många förare på lönelistan och att detta skulle hämma utvecklingen av i20:an, lite ” ju fler kockar desto sämre soppa”. Nu vet jag inte om detta stämmer men Sordo känns väldigt profillös både i och utanför bil #8. Skulle jag få frågan vem av dagens etablerade WRC-förare som skulle bort för att till exempel ge plats för namn som Lappi och Tidemand, vet jag vem jag svarat. Med tanke på en planerad Spanienresa nöjer jag mig med detta lite kryptiska svar…
*
Säg först WRC ADAC Rally Germany, fortsätt sedan med Baumholder och Panzerplatte så blir nästa ord med automatik ”hinkel stein”. Dess dj-ulskt lömska betongklumpar som används för att förhindra tanks och andra militära fordon att köra utanför vägen på det gigantiska militärområdet där flera sträckor körs i helgen. I sträckbeskrivningen säger arrangören, ”Say hello to the rally’s signature obstacle. Petter Solberg and Francois Duval are just two drivers to have wrecked cars on them”. Så är egentligen några lastbilsdäck i Örkelljungas RS-tävling något att tjafsa om?
*
Den här gången saknas Pontus Tidemand/Emil Axelsson och R5-Skodan så enda svenskhoppet är vid sidan av Jonas Andersson vid noterna i Mads Östbergs Citroén, är Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg. På fredagsmorgonen rullar parets Opel Adam R2 ut för att inleda tävlingen med första specialsträckan. Teamet har inte deltagit i VM-serien tidigare och bilarna ingår egentligen inte i någon av de klasser som tävlar i VM.
– Vi räknar inte med att vara snabbaste tvåhjulsdrivna bil i tävlingen men vi hoppas och tror att vi ska kunna hänga med bra trots att vår bil tillhör en mindre avancerad klass, hoppas den nykorade Europa-Mästaren
– Övriga tvåhjulsdrivna bilar i VM-cirkusen tillhör normalt den mer avancerade R3-klassen med mer avancerad hjulupphängning och starkare motorer.
För svenskparet är tyska VM-rallyt en stor möjlighet att utöka sin erfarenhet av stora internationella evenemang.
– Det märks verkligen att allt är mycket större i en VM-deltävling än i EM-serien som vi kört hittills, säger co-driver Joakim.
Till skillnad från en del andra WRC-tävlingar finns det i tyskarnas bidrag även lite supportklasser och bland dessa ADAC Opel Rallye Cup med svenskt inslag i form av Pontus Åhman, 13:e i resultatlistan Från Danmark kommer Jacob Madsen som har fått ihop fler poäng och håller femte platsen. Överlägsen ledare är Julius Tannert.
*
Nu snurrar rykteskarusellen för fullt om Kinas kommande inträde i WRC och ännu mer vem som ska få lämna 2016? Av de utpekade ”lämna kandidaterna” verkar nu både Tyskland och Portugal fått fast mark under fötterna. Däremot lär det gunga något fruktansvärt under de franska skorna…
*
Verkar som att ryske fortåkaren Alexey Lukyanuk kravlat sig ur ”fosterställningen” efter testkraschen i Finland med den nya WRC-Fiestan. Vet inte om hans hybris växt för mycket efter segern i Rally Estonia så att han satsade på segern även i Finland, men det vet vi hur det gick. Nu är Lukyanuk på gång igen och kör ERC Barum Czech Rally Zlín och den här gången med en R5-Fiesta, lite snällare än WRC-varianten. Lite konstig ordning för ryssen då detta var bilen han inledde årets säsong med, men sedan plötsligt bytte både klass och bil till Mitsubishi.
Detta blir hans andra asfaltävling, den första körde han på Irland i våras. Nu vill han försvara tredje platsen i ERC bakom Craig Breen och Kajetan Kajetanovicz.
Kraschen i Finland kommenterar Lukyanuk med att man delvis tappat lite självförtroende efter den våldsamma kraschen.
– Nu måste vi återhämta oss och komma i mål vilket inte lär bli det lättaste, menar Lukyanuk och passar på att tacka.
– Vi är så tacksamma mot våra fans och deras stöd även när det är ”hard times”, det är också detta som ger oss kraft att fortsätta…
*
Nu har det blivit lite liv i luckan om Rally-SM:s framtid och detta tack vare Grupp E-åkaren Thobias Svensson som tänkt till. På Facebook ställer han frågan, ”Framtiden för SM i rally?
Här skulle jag vilja presentera ett förslag på hur SM i Rally skulle kunna se ut.
SM i rally ska köras i Följande klasser: R1-R2-R3-R5-R1-JSM-R2-JSM
SM ska köras i nya bilar. Det blir intressantare för Oinvigd publik och media. Det är inte bra att bilar som gick ur produktion för 20-25 år sen i medias synvinkel.
Övriga klasser får köra om RM. (GrH GrE GrN GrF osv) här har vi redan regelstruktur, låt oss använda dem.
RM-klaserna blir supportklass till SM klasserna
SM och RM är två separata tävlingar. RM körs på Lördagen efter SM åkarna. SM Fredag-Lördag. Detta gör att Media kan välja att rapportera OM bara SM eller både RM och SM.
När det gäller RM och dess klasser så skulle man kunna följa klassindelningen som finns i SSRC. Med en liten ändring och det är att GrN 0-1400 går tillsammans med GrF”.
Även om jag inte delar Thobias åsikter fullt ut är det jättebra att man diskuterar frågan. Att en förändring av Rally-SM är livsnödvändig måste väl ändå alla hålla med om? I dag med startfält på knappt hundra bilar och av dessa är kanske knappt hälften ”SM-värdiga”, resten är ”local heroes” som vill känna på lite SM-tempo. Detta upplägg lockar uppenbarligen varken, fabrikanter, media eller publik i samma utsträckning som för 20 år sedan.
Att Thobias har en point i att det ska vara ”nya” bilar i SM håller jag med om. Att 2015 locka in Volvo som fabrikant i Rally-SM med hjälp av en aldrig så potent Volvo 940 från 1995 är helt döfött. Eller Volkswagen med en Golf ”tvåa” från slutet av 80-talet, aldrig att de skulle satsa en krona i ett sådant jippo.
Som jag ser det finns det två sätt för Rally-SM att ta sig in i framtiden. Antingen väljer man att spetsa SM och då med kanske bara två klasser R2/R3 och R5/GruppN. Tävlingar med tydlig elitstämpel där det proffsiga stuket blir bärande. Kanske maximera startfält till 40 bilar och få ekonomi på det hela med hjälp av åskådare och sponsorer. Ungefär som det ser ut i de nationella mästerskapen ute i Europa.
Andra alternativet är att man kör SM i ”vanliga” DM-tävlingar, enda skillnaden är loggan på tävlingsprogrammet. En-dagars tävlingar med runt 50 kilometer special, ingen rekognosering utan vanliga arrangörsnoter och startavgift i nivå med dagens SSRC-tävlingar. På det här viset skulle man få ett ”bredd-SM” med tävlingar på runt 200 ekipage. Numerären startande med rätt marknadsföring skulle då kunna vara attraktivt för både fabrikanter, media och garanterat massor av åskådare. Jag snackar alltså om enkla tävlingar som även borde locka arrangörer så att Rallyutskottet fick betydligt fler tävlingar att välja emellan än idag. Därmed vore en bättre geografisk spridning i landet bli möjlig.
Detta kan byggas ut med kanske tio tävlingar från norr till söder varv kanske sex räknas. Som extra krydda kunde man sedan köra SSRC-konceptet med en gemensam final i november med festlig prisutdelning efteråt. Okej detta var mina förslag, tömmer mejlkorgen och väntar…
*
Storfrämmande var det i söndagens Skyttesvängen i Örkelljunga då EU-parlamentarikern Peter Lundgren gjorde lite av rallydebut. Sverigedemokrat Lundgren som sitter i Bryssel och EU:s transportutskott tog sin BMW till en sjunde plats i B-klassen. Inte så illa då det var tio år sedan Skillingaryd MK:föraren senast körde rallybil.
*
I dag presenterade Gustav Malja från Malmö som normalt kör för Strakka racing i World series by Renault, kommer att köra för Italienska Trident i GP2-klassen.
– Att det blev Trident är tillfällighet, det var helt enkelt där en plats var ledig men jag är imponerad över att man så snabbt kunde göra klart, kommenterar Gustav.
– Hoppas verkligen att det kan bli fler inhopp under andra halvan av säsongen som drar igång nu i Belgien.
*
Med en knapp timme kvar av anmälningstiden till SMK Hörbys TV-Svängen lördagen den 29 augusti finns där knappt 120 namn i anmälningslistan. Så här långt ser kampen mellan Stoffe Nilsson, Hässleholm och Jocke Grahn, Simrishamn (bilden) ut att bli huvudnumret.