Tom K. historisk och vann VOC i Killingen, Tidemand leder i Malaysia, Björk dominerade och han byte rallybilen mot dragspel!
Idag får WRC och annat stå tillbaka och istället inleder jag bloggen med Rally Killingen och VOC Mekonomen Rally. Lyfter på hjälmen för fantastiske Tom Kristensson som blev historisk när han återigen vann A-klassen i Sverige-Serien och har därmed maximala 150 poäng av 150 möjliga. Ungefär som att gå runt en golfbana och bara slå ”hole in one” hål efter hål…
Med god hjälp av duktige kartläsaren Timmy Berntsson slog man Osbys Kim Nilsson/Oscar Almquist (bilden) med strax över tio sekunder. Det var också skåningarna som dominerade totalt och trean i klassen,Vingåkers Lars Ohlsson var nästan halvminuten efter Tom. Det blev fyra sträcksegrar för Hörbyföraren, bara sträcka tre som han släppte ifrån sig till Kim med 0.4 sekunder. Inte nog med att lastbilschaffisen från Osby var snabbare på SS3 än bilmeckaren från Hörby, även vinnaren i C-klassen MK Rattens André Nygren hade mer bråttom men ändå 0,1 sekund efter Kim.
– Vinst, så jäkla skönt, konstaterade Tom belåtet efteråt
– Lite misstag har det varit idag och har faktiskt varit av vägen med. Men i mål kom vi och med seger!
Vad säger man efter en sådan här uppvisning av Tom och Tiimmy? Underbarn känns ganska nära och nu är det bara att hoppas att allt löser sig så att de båda kan utvecklas tillsammans. Vågar lova även om jag är part i målet som klubbkompis till Tom, större talang i rally har jag inte stött på sedan många år tillbaka!
*
I B-klassen var det som väntat Eskilstunas Fredrik Eckhardt som var fyra sekunder före Dan Rhodin, Trollhättan. I C gasade värmlänningen Nygren hårt och körde faktiskt in som tvåa totalt i VOC Mekonomen Rally, 0,03 sekunder före Osby-Kim. Tvåa bak Nygren i klassen kom Åmåls Fredrik Alin. Ytterligare en skånsk VOC:are körde till Grums för Killingen och det var Toms klubbkamrat , C-föraren Christian Juhlin med Micke Holmgren i högerstolen. 13:e av totalt 27 bilar i mål har paret ingen anledning att känna sig missnöjda med som jag ser det…
*
Totalvann Killingen gjorde föga överraskande Mats Jonsson, den här gången med Miriam Walfridsson som notläsare i WRC-Escorten. En bra värdemätare fick man ändå genom att Martin Berglund, Gävle slutade tvåa med nya R5-Mitsubishi. Inget snack utan att svenskbygget lär bli konkurrenskraftigt framöver. 18,5 sekunder skilde mellan ”veteran-Escorten” och det nyaste som finns i rallybilsväg i landet.
*
Tobias Johansson, Ludvika blir livsfarlig i nästa SM-tävling i Askersund. Med Saab 9 3:an och Bosse Holmstrand i högerstolen var man bäste 2WD-åkare och spöade tvåan Volvo 940-åkaren Jimmy Olsson med tre sekunder. Fryksdalens Jan Johansson blev trea med 14,3 sekunder upp till Tobias. Efter hektiska dagar i garaget fick Andreas Thelaus ordning på sin Ford och belönades med en fjärde, 16,8 efter ”Lill-Eken”. Femma kom BMW-åkaren Patrik Adolfsson. Men vänta nu, vad är detta bar en enda Volvo så här långt, undrar hur snacket går i fikarummet på ”Volvo-nästet” Hörby Bil på måndag????
*
På andra sidan jordklotet i Malaysia kämpar Pontus Tidemand och Emil Axelsson i Rally Malaysia, ingående i FIA Asia Pacific Rally Championship, fjärde av de totalt sju deltävlingarna. Efter första etappens åtta sträckor leder svenskparet i sin MRF Skoda Super 2000 med 1.19 före teamkompisen från Indien Gaurav Gill. Över minuten kan tyckas mycket, men berättar man då att trean med det i rally sammanhang passande namnet Fan Fan i en Mitsubishi, är över 13 minuter efter Pontus och Emil. Fyran Genki Takeuchi, Subaru har ännu längre fram, runt 20 minuter.
Men det är ett tufft rally precis som Pontus förutspådde efter shake down.
– Fått stanna tre gånger för att plocka bort gräs från fronten, berättar Pontus.
– Men vi leder ändå då även Gill fått göra samma sak, nu handlar det om att överleva!
Av rallyt återstår sex sträckor innan det är målgång på söndagen.
*
Thed Björk dominerade när STCC intog Karlskoga och Gelleråsen trots extra vikt i Volvon. Tvåa kom Fredrik Ekblom och till min stora glädje blev det Daccia och Mattias Andersson på tredje plats. Vet att det är tramsigt då alla bilarna egentligen är exakt lika, men tycker ändå att det är kul när där står Daccia före t.ex BMW i resultatlistan. Sån e jag…
I andra racet var det Fredrik Ekblom som fick kliva upp överst på pallen och se på f-n om det inte var Mattias och ”rumänen” som blev tvåa före Richard Göransson på tredje plats. Kan även notera att Prins Carl Philip fick ihop det hyggligt med att bli 10:a i Race 1 och 7:a i race 2.
Kia-debutanten Rasmus Mårthen hade en tuff men godkänd lördag med en 9;e plats i första heatet och sedan femma i det andra.
Johan Kristoffersson tog hem bägge Porsche Carrera Cup-racen och blev därmed klar Porsche Cup-mästare 2015 trots att två helger återstår. I nya Legends Cup kom Janne ”Flash” Nilsson tvåa efter Emil Persson.
*
Idag har det tävlats i någon sorts ”självplågeri EVO X” borta i Kalmar den s.k ”Iron man”. Blir betänksam när jag ser att gamle rallyfriskusen och OKQ8- profilen Pär Levin från Östra Sönnarslöv/Brösarp finns med bland de tävlande. Undrar var det gick snett för Pär då allt såg så bra ut, först med VOC 240:an, sedan både Grupp H 240 och Audi 90 quattro. Men man ser ingen går säker för det nyuppfunna motions h-e, kan drabba vem som helst tydligen. Nu vet jag inte hur Pär placerade sig, men antar att det var i toppen. Hörde däremot på Sportradion att årets ” järnman” blev Patric Nilsson och då slog mig tanken. Inte kan det väl vara så att det är Kristianstadsbladets Sportchef Patrik Nilsson som mörkat formen och spöat resten av gänget borta i Kalmar….
*
Lite Opel-Spotting så här på lördagen genom unge Viktor Hansen, Hörby som med dreglet från munnen hittade den här uppställningen i Killingen när han meckade Tom Kristensson till seger.
*
Hässleholmaren Morgan Sandberg har upptäckt att Opel-grejor är bra till mycket. Till exempel passade en golvmatta perfekt att täta taket på huset…
*
Ett av dagens uppdrag var Dragspelsstämman Snapphaneträffen i Tydinge utanför Broby. Här träffade jag en gammal rallyåkare vid namn Kjell-Åke Eriksson med klubbadress en gång i Asarums MS. I slutet av sextio och början av sjuttiotalet var Kjell-Åke en fruktad förare med sin orange BMW 2002 Ti, speciellt på RS-tävlingar var han ständig segerkandidat. Nu var hjälmen lagd på hyllan och BMW:n utbytt mot dragspelet vilket Kjell-Åke, nu 72 år motiverade med.
– Kostar inte alls så mycket bensinpengar som rally!