Citroén vill se Loeb i WRC, Skoda i ERC, Tidemand spelar in film, Ledin het i Rally Estonia och dyngigt på Hovdala!
Verkar som Yves Matton, chef på Citroén Racing tröttnat på att hans tidigare så vinstrika team nu är hänvisade till ”andra fiolen” om ens detta i WRC. ”Dirigent” i orkestern är så klart Volkswagen och Sebastien Ogier, sedan är där egentligen ingeting innan Hyundai, Ford och så Citroén gör upp om ofta i bästa fall sista pallplatsen.
Matton har startat ”Operation övertalning” och mottagare av budskapet är så klart niofaldige världsmästaren Sebastien Loeb. Just nu i full gång med träningen inför helgens WTCC-tävling i Portugal.
Loebs kontrakt med Citroéns WTCC-engagemang löper ut vid årsskiftet och nu vill Matton diskutera en förlängning med Loeb. Vill även då lägga in som han säger, ”more WRC-action” som en möjlighet.
– Svagheten med WRC för närvarande är att där bara finns två förare som har möjlighet att bli världmästare eller som kan vinna tävlingar, säger Matton och förtydligar.
– Den ena är Sebastien Ogier och den andre är Sebastien Loeb och han tävlar inte i rally längre…
Nu är det inte så att Loeb inte trivs med racinglivet även om han inte alls är den segermaskin som han var i WRC.
– Som mästare vill du vinna varje tävling vilket inte är så lätt i WTCC där många fler är med i segersnacket, menar Matton.
Matton berättar också att han och Loeb har mycket att snacka igenom förutom den starka önskan att återse honom i WRC.
– Jag tror dock inte att han är intresserad att göra en full säsong igen, tyvärr!
Matton har så klart helt rätt i att försöka övertala världens bäste rallyförare genom tiderna till en comeback. En duell mellan Loeb och Ogier är precis den injektion som WRC behöver för tillfället där Volkswagen är på god väg att segra ihjäl sig. Loeb i en Citroén och då med ett par segrar direkt skulle nog tagga upp Ogier och öppna upp mästerskapet. Vilket definitivt skulle göra det mer intressant…
*
ŠKODA Motorsport har nu gjort en officiell anmälan som ”Fabriksteam” i resten av ERC när andra halvan av säsongen drar igång med ”auto24 Rally Estonia” i nästa vecka.
Esapekka Lappi och co-drivern Janne Ferm är regerande mästare i ERC och kommer nu med all sannolikhet att dyka upp i serien framöver. Skoda har dock inte namnget förarna för ERC, men kanske även Pontus Tidemand kan få chansen framöver.
*
På tal om Tidemand så avslöjar Värmlands Folkblad idag att han ska bli ”filmstjärna” i en film som nästa lördag spelas in i hamnen i Arvika. Bakom filmerna står Niklas Nilsson och Tidemand ska köra och drifta en Skoda Fabia S2000 genom hamnen, förklaras det.
– Med denna film har vi satsat ordentligt för att göra den ordentligt spektakulär, och den har redan nu innan inspelningen ens börjat börja dra mycket uppmärksamhet till sig. Gymkhana goes Värmland!
Pontus gillar upplägget och ser framemot att få sladda framför kameran.
– Det är en rolig grej, något annat än jag är van vid. Det blir kul att köra i Arvika också, säger han.
Publik är välkommen till inspelningen och speciella publikområden kommer att upprättas.
Pontus avslöjar även att han inte alls var i form i Rally Poland utan istället var rejält sjuk
– Jag körde med 40 graders feber i söndags. Det var lite kämpigt…
*
Ännu mer ERC och där nu även dess ”newsdesk” noterat att nyblivne SM Sprint-trean Mattias Ledin är lite över det vanliga. Man skriver om Ledin som ”FIA European Junior Rally Championship newcomer Mattias Ledin will make his first start outside his native Sweden when he contests next week’s auto24 Rally Estonia”.
Sedan berättar man också att detta blir andra gången som Ledin och co-driver Erik Lindqvist gör sina egna ”pace-notes”. Att ”newsdesken” är imponerad av 26-åringen står klart, ” Ledin has already gained a lot of motorsport experience, driving a Citroën Saxo VTS in the Swedish Junior Rallycross Championship from the age of 16 and scoring three silver medals and one gold. He started rally testing in 2012, before contesting 21 rallies in 2013 – winning his class 17 times! He drove a Fiesta R2 in Sweden in 2014, before swapping to a 208 R2 this year – where he has won his class on all three Swedish championship rounds entered.”.
Man kostar även på sig en intervju med svensken.
– Mina förhoppningar med Rally Estonia är främst så klart att komma i mål, men jag siktar på en topp-5 placering, säger Mattias.
– För oss är det stort att överhuvudtaget starta i en ERC-tävling!
*
I samma tävling byter norrmannen Steve Røkland för närvarande fyra i ERC-Junior, ut sin co-driver och ut går britten James Aldridge, in kommer svensken Patrik Barth.
– Patrik och jag har aldrig tidigare suttit i samma bil, berättar Røkland.
– Därför kommer vi att göra lite nottester i veckan för att komma så bra förberedda som möjligt till Estland.
*
Semestertider betyder lite nedgång på rallyfronten men inte hos MK Team Westom som i helgen kör Rally Edane. Micke Lindh från arrangören är mer än nöjd med deltagarsiffran, 130 bilar.
Om man har 18 SM-guld i ryggen så får man nog automatiskt räknas som storfavorit och då snackar jag så klart om Mats Jonsson. Bland 2WD-åkarna har fjolårsvinnaren Jimmy Olsson med sin 940 mest tryck på sina axlar.
Rally Edane, ingår i FM/DM-serien i Västra bilsportförbundet och avgörs med fyra specialsträckor på totalt 32 kilometer.
*
I helgen är det dags för Ola Nilsson att kliva in Porschen och i par med Thomas Karlsson piska lite asfalt på Falkenbergs Motorbana. Detta med viss revanschlusta efter den svårbemästrade premiären på Anderstorp. Duon visade då att dom kan vara med i toppen och nu ser man fram emot en ny spännande och tuff tävlingshelg.
– Jag är självklart väldigt taggad för en ny tävlingshelg i Swedish GT. Falkenberg är en intensiv och rolig bana, som ställer höga krav på koncentrationen, menar Ola från Hässleholm.
– Visst finns där även revanschlust efter premiären på Anderstorp, då vi hade väldigt bra fart men inte riktigt fick den där riktiga utdelningen, det hoppas jag vi ska kunna ändra på i helgen!
*
Sweden off road tour 2015 intog i dag Äspethöjden på Hovdalafältet där det lerbadades av de runt hundra ”jeeparna. På plats fanns så klart Hässleholms MK:s ordförande Claes-Göran Wilke som hade genomgång med ”dyngåkarna” innan de fick ge sig ut på hans skötebarn Hovdalafältet. Han berättade då också om sin lilla kupp mot fotvandrarna som har lite svårt att förstå tjusningen med motordrivna fordon på fältet. I september arrangeras en ”Vandringsfestival” på samma fält som en månad tidigare varit scen för Snapphanerallyts avslutningssträcka. Ingen tvekan utan att vandrarna helst sett ett rallystopp på fältet men där kontrade Wilke elegant. När man sökte frivilliga funktionärer till sitt vandringsjippo anmälde sig Wilke & Co direkt. Detta till arrangörens stora förvåning och som Wilke förklarade.
– Vi behöver ju inte visa samma tjurskallighet som dom utan istället visa att vi kan samsas om fältet!
Snygg jobbat CG och HLMK!
*
På plats i dyngan fanns också tävlingslediga kartläsaren Mats Jönsjö med sin bättre hälft som dock blev lite orolig när han såg Wilke och frågade lite skrajset
– Hoppas att detta inte räknas som otillåten träning?
Mats syftade då på kommande Snapphanerally där han som vanligt ska sköta notläsningen i Johan Grens Golf. I inbjudan står klart att all färd på tävlingsvägarna för deltagarna är förbjuden efter inbjudans publicering. Wilke lugnade dock Mats med att dagens övning inte genomfördes på rallyvägen och därför kan Mats även framöver sova lugnt…
I morgon lördag fortsätter Off Road-åkarna till Hästveda och området intill Folkracebanan.
*
Trevlig helg.