Hyundai R5 klar för test i höst, Golf ny bil i Touring Car Racing, VOC-Roger har ”gam synpunkter”, Robin klar för USA och ”dyng rally” på Hovdala!
Enligt brittiska Autosport lär det inte dröja mer än högst ett år innan Hyundais WRC-i20 även får sällskap av en R5-variant. Redan i mitten av nästa säsong räknar man med att kunna köra en bil i WRC2-serien och i slutet av det här året ska de första testerna påbörjas.
Michele Nandan borta i Alzenau hade kanske allra helst velat fokusera på nya WRC-bilen, men håller god min då det verkar vara borta i Korea som det skett påtryckningar. Detta i syfte att bredda Hyundais närvaro inom motorsporten ”world wide”. Syftet är att sälja bilen till privatteam samt kanske även driva en bil i ERC.
– Jag tror att det är mycket viktigt att öppna upp sig för konsumenterna, menar Nandan.
– WRC-bilen är enbart byggd för Rally-VM plus ytterligare några andra mästerskap. Enda bilen man kan använda i mästerskap runt i stort sett hela världen är R5, så helt klart ett klokt beslut av företaget.
– Detta visar att Hyundai är här för att tävla i motorsport!
Nya bilen kommer att dela mycket med nya WRC-Hyundaien vilket så klart underlättar, berättar Nandan.
– Karossen är samma, buren likaså men sedan är R5-delarna mycket billigare, mer kompromisser än på en WRC-bil!
Vem blir först här i Norden att köra Hyundai? Med hjälp av en alert återförsäjarförening borde det inte vara omöjligt att få se en R5-i20 i Rally-SM/NM/DM eller FM!
*
I går presenterade Volkswagen sin nya racerbil byggd för TCR-reglementet, alltså samma serie som svenska WestCoast Racing kör med Honda i. För VW är det Golf som blir grundbulten när man ger sig in i internationella TCR.
Utgångs-Golfen har 330 hästkrafter framhjulsdrift och 6-växlad DSG-låda och kombinationen testas första gången redan nu i helgen på österrikiska Red Bull Ring, Spielberg. Alltså de första testerna för Golfen i skarpt länge och sedan följer resten av TCR-säsongen med tävlingar/tester i Singapore, Thailand och så finalen i Macau.
Golfen kommer att köras med hjälp av teamet Liqui Moly Team Engstler med mångårig erfarenhet av Touring Car racing.
*
Egentligen har jag lagt ner detta med eller mot ”gamar” men när VOC-bossen Roger Fransson tar upp ämnet i sitt nyhetsbrev efter helgens Gästabudstrofén känner jag att han absolut bör få komma till tals-
– Sörmländska rallyvägar är omtalade för att vara luriga, fulla av utmaningar som inte heller riktigt går att fånga i en säkerhetsnot, Gästabudstrofén var inget undanta, menar Roger.
– Lyckligtvis skedde inga personskador. En VOC Mekonomen Rallybil är en väldigt trygg och säker rallybil och även om förbundet efter märkliga turer till slut valde att backa på kravet på nackskydd så använder ändå det stora flertalet i klassen HANS- eller Hybridskydd ändå – mycket klokt att inte äventyra säkerheten!
Däremot har Roger synpunkter på viss rallypubliks agerande i lördags.
– Rallyt hade i synnerhet en riktigt tuff sväng redan på dagens första sträcka, en vänster som nöp ordentligt samtidigt som vägen smalnade av. Efter tidiga avåkningar så ville besättningarna ställa sig och varna, att vinka ned, efterkommande ekipage.
–Då uppstoden hotfull stämning från publiken på platsen. Istället ”hjälpte man till” så att bilarna drogs undan för att det inte skulle placeras ut någon triangel. På videoupptagningar som finns så hör man också hur publiken jublar och applåderar senare avåkningar, berättar Roger.
– Detta förstås samtidigt som det sker och därför långt innan man vet att förare och Co-driver klarat sig oskadda. Hur tänker sådana människor, eller ska jag säga gamar eller hyenor? Hur är man funtade? Var tappade man sin empati och sin medmänsklighet.
Roger tycker man istället ska hylla framgångar och inte misslyckanden.
– Jag kan förstå spänningen. Jag kan också förstå att man jublar och hyllar de som hamnar i en situation men som med skicklighet reder ut den, precis som Tom Kristensson gör på bilden till det här reportaget från Thorleif Olsson.
– Jag hyllar den action som det bjuder på, liksom att man hyllar fantastiska prestationer, max laddning utan tillbud.
Roger avslutar med tänkvärda ord
– Att man hyllar avåkningar med risk för personskador, det kan jag bara inte förstå? Vår sport måste vara unik i detta? Kan ni se framför er en störtloppspublik som jublar samtidigt som åkaren kör omkull? Eller en skridskopublik applådera då åkaren får ett felskär och faller? Eller applåderar när snowboardåkaren misslyckas med sitt trick?
– Hur ska vi komma till rätta med detta och hylla prestationerna istället för misslyckandena? Jag har inga svar annat än kommunikation och utbildning av de breda massorna, ett tufft uppdrag!
Roger, jag har själv ställt mig samma fråga men svaren har kommit mer eller mindre direkt i mejlkorgen, att utan den här typen av ”rallypublik” blir sporten så mycket farligare. Fråga inte mig hur man får ihop den kombinationen…
*
Har varit en del turer kring Ryds Robin Sandberg och hans kommande USA-tävlande, men nu verkar puzzelbitarna vara på rätt plats. Nästa helg blir det debut för Robin med ny kartläsare Jonas Magnér och detta i ”New England Forest Rally”. Ursprungligen skulle Miriam Walfridsson åkt med Robin men hon sitter samma helg i Lars Stugemos R5-Fiesta i Estland. Bilen blir den Mitsubishi EVO lV som drivs av teamet JRD Motorsport.
Runt 70 anmälda är där till tävlingen som ingår i Amerikanska Mästerskapet och där storfavoriten heter Ken Block som ska köra en M-Sport driven R5-Fiesta. Förste utmanare är Subaru-åkaren David Higgins som vunnit alla deltävlingarna hitintills i år. Välkände Travis Pastrana kör även han en Subaru.
*
Rally på en vardag är fortfarande ganska udda men Rally Österlen (Trelleborgs MK/Tomelilla MK) chansar på att de flesta har semester och kör imorgon fredag RS-tävlingen Österlensprinten. Tävlingsarena blir som vanligt Svampabanan i Tomelilla där fyra bilar startar i varje heat och sedan kör fyra varv. När alla de drygt 70 anmälda kört en gång återstår ytterligare två omgångar och alla tider räknas samman.
Klockan 14.00 öppnar besiktningen och två timmar senare, 16.00 är det dags för första start.
*
Ett annat nytt djärvt grepp svarar Katrineholms MK för när man drar igång en ”Bilhoppningsshow” dagen före Slottsprinten.
– Vi kör en prolog och uppmjukning på fredagskvällen, med längdhopp med tävlingsbilar, berättar arrangören.
– Helt enkelt vem hoppar längst i Slottssprintens ”Bilhoppningsshow” där ett antal tävlingsbilar får göra 2 el 3 försök över vårt härliga hopp strax utanför Ericsbergs Slottspark.
Inte enbart hoppets längd kommer att avgöra, även hastigheten kommer att mätas.
Redan klara för den här nya varianten är Niklas Hägg, Pelle Wilén, Ola Strömberg, Mikael Gustavsson plus Lars Stugemo i sin Fiesta R5.
Hela evenemanget på fredagkvällen är gratis, vi kommer dock uppmana till en frivillig entré och startavgift, vilken oavkortat går till Cancerfonden för ett hedra och stötta bilsportprofiler som nyligen gått bort i cancer.
*
Är du hellre sugen på att se bilar som kör väldigt sakta men istället i den mest dj-ulska terräng du kan tänka dig? Då ska du åka till Hovdalafältet utanför Hässleholm i morgon fredag då ”SWEDEN OFFROAD TOUR 2015” drar igång i regi av Hässleholms Motorklubbs offroadsektion. Den 20-års firande touren har samlat ett hundratal deltagare från flera länder och körs med 17 etapper innan avslutningen i Dals Ed den 26 juli.
På Hovdala kommer man att utnyttja den s.k Äspethöjden och med första bil ut i dyngan klockan 10.00 för att sedan avsluta runt fyra på eftermiddagen. Skyltning från infarten till Hovdala.