Tidemand tvåa i WRC2, Ogier leder före Mikkelsen i Polen, E22:an eller WRC lite samma sak Grönholm i Höljes!
Skoda dominerar WRC2-klassen i LOTOS Rally Poland efter sju körda sträckor, två återstår av fredagsetappen. I topp precis som förväntat Esapekka Lappi och detta glädjande nog enbart före Pontus Tidemand som avancerat till andra plats. Pontus hade lite svårt att få farten med sig på de vrålsnabba polska sträckorna. Efter sträcka fyra menade Pontus.
–Börjar bli lite gladare över min körning och nu ökar också farten. Emil (Axelsson) gör ett jättebra jobb med noterna som är helt perfekta. Jag kan helt fokusera på körningen!
Han gillar också sträckorna.
– Vägarna är så snabba och Esapekka är riktigt, riktigt snabb men jag gör mitt bästa så får vi se vad som händer…
Efter sträcka fyra märktes också en klar förbättring och även om Lappi är långt före, nästan minuten inför dagens två avslutande sträckor. Dessbättre har Pontus även lika stort avstånd till trean Karl ”Kalle” Kruuda. Stefan Lefebvre i en Citroén var till en början med i toppstriden. En ”high speed” avåkning vid lunch där han verkligen hade Fru Fortuna på sin sida resulterade bara i tappad tid, kraschad front och kylare. Ligger nu åtta.
*
M-Sports Ott Tänak mer eller mindre chockade hela startfältet när han direkt tog över ledningen med Fiestan och höll den till sträcka sju där Sebastien Ogier äntligen kunde komma förbi. Ott skyllde på bromsproblem när han föll till tredje plats.
– Inga bromsar, inga däck, fattar inte hur vi kan klydda till det med vårt däckval så ofta, dundrade Ott.
– OK nu är är det redan gjort och vi var alla överens, men det är verkligen inte ”nice”…
Det var värmen runt 30 grader som gjorde däckvalet så ”tricky” och många valde mjuka däck för de mjuka sandiga sträckorna. Nu blev detta lite fel då värmen krävde hårdare däck vilket märktes allra mest på dagens längsta sträcka som var just sjuan, nästan fyra mil lång.
*
Tvåa efter Ogier, en dryg sekund bak är Andreas Mikkelsen som tappade tid på sträcka sex efter att ha agerat polsk bonde. Fyra är Jari-Mattia Latvala och femma bästa Hyundai och återigen är det Hayden Paddon som levererar. Kris Meeke inledde bäst av Citorénåkarna men har tappat till åttonde plats och bakom kämpar Mads Östberg. Norrmannens trivs inte alls och har mest ”struggle” med sin DS3:a.
*
Dagens första sträcka var en snabb bit och här uppmätte Andreas Mikkelsen en snittfart av 131 km/t vilket föranledde Leif Persson att skriva till mig, ”Läste med stigande förvåning och samtidigt skakande på huvudet om Mikkelsens snitthastighet på första fredags sträckan på hisnande 131km/h. Vad är det för rent ut sagt djävla sträckor. Det stod någonstans på WRC:s officiella sida att Ogier bara bromsat FEM ggr på ngn av de första SS:en och att han kunde inte köra fortare pga att det var lösgrus som han inte litade på. Vicket djädrans mög. Man kan ju lika gärna köra in och parkera så man ser E22:an och titta på trafiken!
Med MYCKET varma hälsningar Leif Persson
Är väl inte mycket att säga mer än att jag håller med fullt ut…
*
Om det är svårt att greppa WRC när man sitter i Kristianstad är det ännu värre med rallycrossen i Höljes. Hit väntas runt 40 000 människor för att se hela världseliten kämpa om VM och EM-poäng. Petter Solberg är självklart den som mycket kretsar kring och i dag fick han besök av en anna legend Marcus Grönholm. Marcus är i Höljes för att följa sonen Niclas som kör i Supercar-klassen. Niclas har lite tryck på sina axlar från farsan som vann här 2008.
Som skåning håller jag tummarna lite extra för Tobias Brink, Eslöv och min egen klubbkompis Magda Andersson. Go for it!
*
Lite mer jordnära, i morgon körs Södra Sunnerbo Mk sin deltävling i Bilsport Rally Cup, Semesterturen. 21 kilometer, tre SS på onotad Smålandsväg är vad som bjuds de 120 anmälda.
*
Inte mycket som har nått mig från Sprint-SM uppe i Sundsvall i form av pressreleaser eller annan information. Mattias Adielsson skriver dock och berättar att det inte blir någon start för honom med R2-Peugeoten.
– Det var många delar som var tvungna att bytas och renoveras på bilen efter ERC tävlingen på Azorerna. Tyvärr har vi ännu inte fått alla delar så någon resa till Sundsvall är inte möjlig, säger en besviken Mattias Adielsson.
Tummhållning för Jocke Grahn/Rickard Nilsson som dragit till Norrland med WRC-Focusen.
*
Sätter idag punkt för debatten om asfaltrally eller ej i Sverige. Gör detta genom ett bidrag från Anders Egeland. Anders skriver,” Asfaltrally är skithäftigt! Bilarna är snyggare och man eller mus-faktorn högre!
Men dessutom helt livsfarligt. För förare, kartisar, publik, funktionärer och arrangörer.
Det räcker att söka på ”rally action” eller liknande på Youtube för att se klipp efter klipp på bilar som åker av vägen på alla möjliga och omöjliga sätt. Det går liksom inte att förutse var bilar eventuellt kommer åka av (svårt att vara gam på kontinenten!).
Själv skulle jag inte våga varken se på (speciellt inte tillsammans med resten av familjen) eller köra pga detta.
Såklart är det synd, men det är den krassa verkligheten. Hittar man vägar som ger tillräckligt låg hastighet undviker man en del av faran, men tvivlar på att det finns så många såna i Sverige, speciellt inte flera stycken nära varandra till att bygga ett helt rally.
Mvh
Anders (med erfarenhet bakom, bredvid och utanför (?) ratten)”.
*
Trevlig helg!