Emil inledde starkt i ERC-Ypres, Saab-Sjöstedt imponerar i MSR, Wisti leder, Wilke myser i Volvo och dubbelseger för Vankiva-Mattias!

Efter första sträckan av ERC-deltävlingen Ypres Rally ligger Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg på andra plats i R2-klassen. Ingen stor marginal till ledaren och Opel-kollegan Zawada, bara 0.1 sekund efter sju kilometer”slippery” asfalt. Även Opel Adam på tredje plats genom Marijan Griebel som behövde 1,5 sekund mer än polacken och Emil.
Totalt är Hyundai-föraren Kevin Abbring men nu i en Peugeot R5 för att få mil i kroppen inför WRC Rally Poland snabbast. Holländaren var värst även på kvalificeringen så ingen direkt skräll att han leder rallyt. Bakom skuggar Craig Breen, även han i Peugeot och detta med 1,4 sekunder. Hemmaföraren Princen var sedan trea även han i en R5-208:a och som fyra ligger Freddy Loix i jakten på sin tionde Ypres-seger med nya R5-Fabian.
Idag körs sju sträckor.

*
Klart imponerad över Per-Arne Sjöstedts tider i Midnattssolsrallyt med sin nybyggda Saab Sport. Just nu tvåa totalt i ”huvudklassen” alltså bilar upp till 1965. Bara Markku Taipale med sin Ford Cortina är snabbare och det skiljer visserligen över tre minuter mellan Forden och Saaben, men det skiljer även desto fler hästkrafter. BloggNisse
Nu är Walter Olofsson ledare av Amazon-klassen sedan hemmahoppet Nisse Bergquist möblerade om sin röda Amazon (bilden från FB). Även tvåan efter Taipale i klass B3, Leif B Andersson var inte helnöjd med utseendet på Cortinan, men den var faktiskt snyggare före taklägget.BloggWilke1
I Samma klass som Olofsson kör Hässleholms Christer Carlsson/CG Wilke och på något ställe var där helt klart för smalt för Amazonen. Nåväl en bakskärm måste man få lov att offra…BloggWilke2
Många undrar hur svårt Ford-smittade Wilke överhuvdtaget överlever att sitta i en Volvo under så många timmar som han gör i MSR? Nu kan det avslöjas, även när Amazonen står stilla sätter sig Wilke bakom ratten på en Volvo. Enligt fotografen njöt dessutom Hässleholms-ordföranden i stora drag när han körde i väg. Undrar hur det skulle känts för honom om han fått prova en Opel?

*
SONY DSCPå tal om Opel så är ”rörkrögaren” från Kolsva Karl-Bertil Ling ledare i klass B5 med sin Opel Rekord Coupé med sexa under huven. Att Stig Blomquist har ytterligare två cylindrar i sin Ford Falcon hjälper inte, Opeln är före. Eller, inte illa av en rörmokare att vara snabbare än en världsmästare……

*
Nu ska jag väl även var ärlig och berätta om vem som leder rallyt totalt och det är Mikael Wisti efter 14 sträckor. 240:an är dock bara 8 sekunder före Arne Bäckström i Audi quattron. Ytterligare tre sekunder efter kommer så Thomas Thelin med sin fina Porsche 911. Törs nog säga att någon av sju först placerade kommer att vinna årets Midnattssolsrally för sjunde placerade Mats Myrsell dessutom regerande Europamästare har bara halvminuten upp till Wistis vita 240.

*
BloggFranssonEn strålande körning visar också ”Bygg-Kjell” Fransson, Vimmerby upp med sin ”gula” VW-bubbla. Leder med massor av minuter klassen men ligger även 17:e totalt. Snyggt jobbat!

*
Någon omstart blev det inte för Tobias Johnasson som fick problem med växellådan på Ekens quattro. Han är dock i gott sällskap, så här långt har 32 ekipage brutit MSR och fler lär det bli.
*
Årets första samkörning av Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen blir i helgens stortävling, Skilling 500 i år med tävlingscentra i Klevshult. Fem sträckor och totalt 51 kilometer är vad cupåkarna erbjuds av Skillingaryds MK i morgon. Med över 200 startande är det onekligen så att rallyintresset i syd och Mellansverige är stort, kanske till och med större än på många år. Glädjande är också att alla toppåkarna i bägge cuperna finns på plats och att tippa topp-fem måste betecknas som rena kamikaze-uppdraget. Nu räds jag ju som bekant varken ”f-n eller hans mormor” så jag kör ett tips.
4 WD.
1. Joacim Grahn WRC-Focus
2. Stoffe Nilsson Subaru
3. Patrik Johansson R5-Mitsubishi
4. Åke Jacobsson WRC-Focus
5. Anders Lundin WRC-Skoda
Vill gärna gardera och gör då detta med Robin Adolfsson i Mitsubishi.

*
Om det är självmord att prova ett tips i 4WD så vet jag inte vad man ska kalla det när samma sak ska göras bland de över 40 2WD-åkarna i A-klassen? Har vridit och vänt på startlistan, kan ändå inte säga att mina tankar känns helt klockrena…
2 WD.
1. Jimmy Olsson Volvo 940
2. Mattis Olsson Toyota
3. Rickie Borgström Volvo 240
4. David Bellborg Golf
5. Niklas Karlsson Volvo 940
Sedan blev där en flock över, Pierre Fransson, Kristian Johansson, Jocke Kristiansson, Magnus Johansson, Thomas Grönberg o.s.v, o.s.v.
För att inte glömma ursnabbe hemmaåkaren Markus Theorin som i fjor faktiskt var sträcksnabbast på en sträcka. Hans Cittra-kompis Robert Scholander bör vara mikrosekunden långsammare men jag blir inte förvånad om bägge två slår sig in på topp-fem.

*
I går kväll visade Vankivas Mattias Lindberg vilken duktig förare han är, två segrar av två möjlig i V8 Thunder Cars när det var kvällstävling på Mantorp Park. Med de här två vinsterna gick Mattias upp till tredje plats 42 poäng bakom ledande Alexander Graff,
Det är jättelångt kvar, jag tar en tävling i taget och försöker vinna så mycket som möjligt sen får vi se hur långt det räcker. Men det är klart att det här var ett stort steg framåt, konstaterade Memphis Racing-föraren.
Samtidigt som Mattias hade flyt gick det betydligt sämre för Alexander Graff som hade sin sämsta helg hittills för säsongen. 2:a och 4:a och klar ledning är ju trots allt inte fy skam.

*
BloggBjörkI STCC var det Volvo för hela slanten med Thed Björk och Fredrik Ekblom i huvudrollerna. Den tredje Volvo Polestar Racing-åkaren prins Carl Philip körde inte, det var någonting med med smekmånad eller nåt…
Nu blev det jämnt skägg då Fredrik Ekblom vann heat 1 och blev tvåa i det andra, för Björk var det precis tvärtom. Björk leder på 181 poäng före Ekblom på 156.

*
BloggPAW1 BloggPAW2 BloggPAW3PA Wiklund är på plats i Belgien för det Historiska Ypres Rally där för övrig Anders Jonsen kör med Porschen. Nu lär han inte ha mycket att sätta mot det knippe Oplar som Wilklund förevigat, ”Hej Tommy.
Såg några Oplar i bes här i Ypres Historic. Tänkte nära din böjelse. Här är det för övrigt varmt ca 30 gr och stort startfält både i FIA och nat Historic klassen som är lite öppnare än App K.”. Nog ser det ut att var me än lite öppnare än Appendix K alltid…

*
Till sist måste jag tacka för alla bilder som skickats till mig under dagen, speciellt Pierre Skytt, Jonny Källbom och Johan Alfredsson har varit flitiga med sina kameror. Tyvärr har jag ingen möjlighet att publicera all, men stort tack ändå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *