Emil laddar för ERC i Belgien, WRC-inhopp och häftigast i MSR en Opel, VOC-Tom leder och Tomas Engström gjorde comeback!

BloggEmilI helgen är det dags för Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg att ta ett nytt tag i ERC och då i klassiska belgiska storrallyt Kenotek by CID LINES Ypres Rally ( förr nöjde man sig med Ypres Rally…). Genrepet i Rally van Wervik gick strålande där man både vann och firade Emils 21:a födelsedag. Parets Opel Adam R2 fungerade perfekt och är nu en bil som blir allt hetare på den spännande R2-marknaden. En marknad som nu helt domineras av Ford, Citroén och Peugeot plus en och annan Skoda. Därför är det nykommet med en ny aktör som Opel i klassen. Ytterligare tre Opel Adam finns anmälda förutom Emils, teamkompis i ADAC Opel Rallye Junior tysken Marijan Griebel. Även hans landsman Julius Tannert sitter i en R2-Adam och så även nye polacken Aleks Zawada.
Populäraste märket i klassen är Peugeot 208, hela elva av de 18 startande kör ”Pegga”. Vassa Chris Ingram, vinnare på Azorerna är mest favorittippad av dessa. Ingram hoppas på regn då han menar att Peugeoten är överlägsen resten av fältet. Brittens taktik är enkel oavsett väder, ” full gas från allra första kurvan” och då den höll på Azorerna menar han att det inte finns någon anledning att att ända på detta…
På plats i Belgien är även göteborgaren Mattias Adielsson som hitintills inte haft det rätta flytet i ERC. Mattias är en av de elva Peugeot-åkarna och nu håller vi alla tummarna för att det äntligen ska blir ett problemfritt rally så att han verkligen kan visa hur snabba han faktiskt är.
Just nu pågår reccen och imorgon strax efter klockan 20.00 kör man kvalificeringssträckan som avgör fredagens startordning.

*
WRC-besök blir det i Västerås och Midnattssolsrallyt som strör om någon timme när Jonas Andersson, normalt sett till höger om Mads Östberg i Rally-VM tar plats i en Volvo 240. En bil som körs av Tomas Tidemand  som han väljer att köra i ”Uppvisningsklassen” utan tidtagning. Samma beslut har även tagits av Bror Danielsson, Ford Escort och Per-Åke Ring, Opel Ascona 400. Ytterligare en anmäld finns i klassen men under ”TBA= to be announced”, alltså fortfarande hemligt.


BloggRekord1I ”Opel-Gruppen” på Facebook tog jag mig friheten att låna en bild av Jimmy Altberg som befinner sig i Västerås för MSR. Jimmy hittade både i hans och mina ögon rallyts häftigaste bil, en Opel Commodore med rak sexa, crossflow och tre dubbla Weber. Monstret körs av flerfaldige tyske rallymästaren och ”Opel-händlern”,  Reinhard Hainbach intimt förknippad med Opel sedan långt in på 70-talet. BloggRekord2
Kan då inte utan visa Rune Tobiasson in action på Ring Knutstorp, tror det är 1969. Något häftigare och brutalare än Runes ljusblå Grupp 2 Rekord kan jag knappt minnas jag sett på en svensk racingbana. Att jag bara lyckades få skärpa på bilden under de förutsättningarna är bara det en prestation…

*

BloggRuneKan nu lugna alla, Hässleholmsbaserade ”Runes Roliga Rallyresor” har lugnt och fint anlänt till Västerås och Midnattssolsrallyt. Alltså, ”Gentlemen, start your engines”!

*
Nästa lördag den 4 juli är det dags för Gästabudstrofén som är nästa stopp för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie och SommarSerie. Anmälningstiden går ut imorgon torsdag och än så länge är det förvånansvärt få anmälda, bara 88 namn i listan så här dan före dan. Nästan exakt lika många VOC:are enbart som startade  senast i Dackefejden och där totalantalet var runt 200. I Nyköping är det nu bara 36 VOC-åkare i listan, mindre än hälften som tampades på Lessebo-sträckorna för två veckor sedan. BloggTom
Ur skånsk synvinkel är det helt klart fajten mellan Tom Kristensson/Timmy Berntsson, SMK Hörby (bilden) och Kim Nilsson/Oscar Almquist, Osby Mk som är mest spännande. Tom som hitintills i år varit helt dominerande i VOC-serierna, ja faktiskt inte bara där utan även i Sydsvenska Rallycupen och DM där han leder allt så får han än en gång finna sig i att vara lite av favorit. Skulle man enbart kolla på SverigeSerie-listan så är det inget snack, Tom leder på 133 poäng och detta 26 poäng före delade tvåorna Christer Westerdahl, Skillingaryd och Lars Ohlsson, SMK Vingåker. Kim ligger på en blygsammare 18:e plats med 28 poäng och detta är inte så konstigt då han avstod vinterdelen av serien.
Något som Tom och Kim har gemensamt är förutom att man kör Volvo 940, så har man hittat kartläsare i Småland, Timmy från Växjö och Oscar, Vetlanda.
I Nyköping bjuds det på tror jag årets mest kompakta bana med otroliga fyra kilometer transportsträck för att binda ihop 39 kilometer SS. När dessutom arrangören utlovar, ” Kanonroliga byvägar varierande mellan krokigt, tekniskt och riktigt snabbt. Detta på benhårda grusvägar av allra bästa klass!” är det nästan skamligt att inte fler anmält sig så här långt. När man dessutom lägger till ett stort prisbord, bland annat får totalsegraren 5000 kronor plus fri start 2016.
Dagen efter körs ”Nyckeljakten” med 23 kilometer SS och arrangören ser gärna att man gör en ”dubbel”.
Planerar ni att anmäla er till båda tävlingarna och köra ”dubbeln” så får ni 500 kr rabatt på den totala startavgiften och betalar således 3300 kr i startavgift. Ordinarie avgift är (2400 kr lördag)(1400 kr söndag), hälsar SMK Nyköping.

*
Lite mer VOC Mekonomen Rally som redan gjort klart med åtminstone en deltävling i SverigeSerien 2016.
Redan nu kan vi avslöja för alla att vi ses redan nästa år igen, uppgörelsen mellan VOC Mekonomen Rallys klassledning och Wäxjö MS ledning inför nästa års tävling blev klar redan på eftermiddagen efter avslutad tävling, meddelar ansvarige Roger Fransson.

*
BloggStccMycket nu, imorgon torsdag kör STCC sitt första skymningsrace och detta på Mantorp Park. Här väntar ett helt nytt tävlingsupplägg med ett tidigare oprövat koncept. Racet avgörs på en en enda dag, träning, kval och race allt ska hinnas med. Starten för de två heaten går kl. 19.00 respektive 21.15, vilket innebär att STCC-historiens första kvällsrace står för dörren. Samtidigt som valet av Mantorp Parks kortare banslinga utlovar tightare racing, fler varv, och större intensitet än den traditionella, drygt en kilometer längre sträckningen.

*
I helgen som gick gjorde f.d Camaro och STCC-profilen Tomas Engström lite smyg comeback när han satt i en TCR-Seat i ryska Sotji. Detta som lite shake down inför kommande uppgifter borta Asien där det är tänkt att Engström framöver ska köra TCR Asia-serien. Här börjar man dock inte tävla förrän i Kina och detta den 16 augusti.
Comebacken i Sotji gick bra med fjärde bästa kvaltid. I race 1 blev det lite strul och Tomas kom i mål som 10:e bil. I race 2 gick det bättre med en slutlig åttonde plats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *