FIA kallar till säkerhetsmöte i WRC, Pontus/Emil har fått nya vänner, Loix i ny R5-Skoda och var finns alla ”tvåtaktare”?

Även om det nu var som WRC-presidenten Carlos Barbosa menade i WRC Rally Portugal, att italienaren Lorenzo Bertelli bara ville ha ”mammas kram” efter kraschen så har händelsen rört om i grytan. Nu har FIA:s rally director Jarmo Mahonen klivit in på scen och ska ha ett möte i säkerhetsfrågan med utvalda WRC-förare.
Sebastien Ogier var en av de som reagerade på Barbosas tuffa ordval som han menade var ett klart övertramp.
Normalt sett är reglerna enkla, du trycker på SOS-knappen, sträckan stoppas och medicinsk personal skickas in direkt, menar Ogier.
Nu har jag inte full koll på alla detaljer så jag vet inte vad som gått fel, men Barbosas kommentar är bara för mycket!
Nu ska förarna träffa Mahonen före nästa deltävling i WRC, Rally Poland och diskutera situationen. FIA-finnen ville inte kritisera Barbosa eller de portugisiska arrangörerna men sa ändå till Autosport.
Vi vet inte alla omständigheter i fallet, vad vi vet var att det som skedde ändå var rätt eftersom Bertelli inte var allvarligt skadad.
Mahonen fortsatte.
Vad vi däremot ska göra är att informerar arrangören att i fortsättningen ska man avbryta och och åka till olycksplatsen omedelbart. Det är fullständigt klart att om knappen trycks in ska räddningsplanen sättas i verket. Så måste det alltid vara!
Det är väl bara att hålla med Mahonen, självklart ska sträckan stoppas om SOS-knappen trycks in och eventuellt missbruk får stävjas på annat sätt.

*
Strax före midnatt drar Rally Queensland i gång där nere och inför tävlingen har Pontus Tidemand och Emil Axelsson även haft tid för lite turistande. Bland annat besökte man ”Australia Zoo” vilket Emil berättar på facebook.
Pontus och jag träffade några nya vänner idag!
Jag är ingen zoolog precis men är det inte koalabjörnar som de två svenskhoppen gosar med?BloggPontus

Inför APRC-tävlingen säger jag bara, lyyyyyyyyyyyyccckkkkkaaaaaaaaaaa till!

*

Med nio segrar kan man utan tvekan utnämna hemmaföraren Freddy Loix till ”The King of Ypres Rally”. Inget talar hellre för att kungakronan ska hamna lite på sned hos belgaren då han till årets upplaga gör ERC-debut med nya Skoda Fabia R5.BloggLoix

Kenotek by CID LINES Ypres Rally korta namn är inget för belgare, drar igång nästa helg och så klart med svenskt intresse i form av J-ERC-ledaren Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg och Opel Adam. Men i striden om totalseger är inte Emil med utan där krävs grövre ammunition som R5-bilar. Med Johan Girtsel vid notblocket och i en av Bernard Munster’s BMA Autosport team anmäld Skoda har ”Lucky Freddy” rätt sorts laddning för uppgiften. Freddy berättar att han är sugen på att prova nya R5-an.
I jämförelse med Super 2000 versionen är den högre toppfarten en stor fördel. Men även accelerationen i R5:an är enorm, menar Freddy.
Driftsäkerheten har ofta nämnts som Super 2000 Fabians starkaste kort och där menar Freddy att R5 redan är minst jämbördig.
Under de månader som vi testat bilen har vi inte fått några oväntade tekniska problem och det märks att Skoda Motorsport har gett projektet den tid det behövde.
Blir onekligen intressant att se om succésagan fortsätter med Loix bakom ratten? Mitt tips är att den tionde segern är inom räckhåll för ”Lucky Freddy”!

*
BloggRöklandEn som inte kör i Belgien är norrmannen Steve Røkland utan väljer att hoppa över och istället satsa på auto24 Rally Estonia i mitten av juli.
Från början hade Steve tänkt köra i Ypres men när arrangören på Azorerna erbjöd ett generöst ”travel package” valde han detta istället. Dessutom innebar färjetrippen ut i Atlanten att han vann 4000 euro ur ERC:s privatförare fond.
Till erc.com säger Steve att han inte har budget för hela serien vilket är anledning till att Ypres går bort men även att prispengarna kom väl till pass.
Det är också väldigt kort tid mellan Azorerna och Ypres, egentligen bara en vecka som vi kunnat jobba med bilen. Som det familjeteam vi är har alla även ett vanligt jobb att sköta och det är tufft att få bilen körklar igen efter ett så tufft rally som Azorerna.
Nu gör man comeback i Estland och hoppas även hinna med lite test på plats, faktiskt för allra första gången i år i så fall.

*
BloggmSRLäste ett intressant inlägg i Rallyklassikernas ”Gästbok” signerat ”Bosse”. Gissar att det är en göteborgsk Bosse med ett efternamn som börjar på A och tar mig friheten att förmedla inlägget. ” Svenskt historiskt rally utan en SAAB 2-takt är givetvis en förlorad tävling o borde absolut inte godkännas som Historiskt korrekt rally. Var förra helgen i Trollhättan på minnesdag, för den förste och störste 2-taktsåkaren i världen, Erik Carlsson. Där fanns det alla möjliga SAABar, också tvåtaktare, i olika grader av förfall. I 1000-cupen, som för övrigt vanns av en ”långnos”, var det alldeles fullt med läckra SAAB:ar. Den ena gick bättre än den andra och sammantaget, resultatmässigt, fick Hundkojorna o de andra sig en riktig näsbränna. Icke förty, verkade alla vara väldigt nöjda o glada med att få använda sina finfina bilar det det de var ämnade och byggda för.
Varför är det inte så i rally? Kanske bättre att sitta hemma o gny över något större eller mindre problem??!!
verkar inte så många, som man hoppas, använda dem till det som de verkligen passar för. ”.
Kan väl också säga att jag helt delar ”Bosses” åsikt i frågan, var finns inte bara alla två-taktare utan även andra bilar i den minsta ”65-klassen”? Okej en vet jag, min egen Kadett som står i garaget för tillfället på rehab, men alla andra bilar var finns dom? Bilden är från omstarten av rallyt 2006 på Gamla Torg i Hörby, då drällde det av tvåtaktare vill jag minnas.
Tror helt enkelt att tiden och ”tävlingstänket” sprungit ifrån de ”riktiga klassikerna” och till denna trista utveckling menar jag att Midnattssolsrallyt starkt bidrar. I årets upplaga är där enbart tre bilar i klassen, alla Saabar och självklart borde där finnas minst dussinet. Med totalseedning efter placering i MSR innebär detta att de motorsvaga bilarna med automatik hamnar längst bak i fältet. Allt medan ”240-maffian” och andra potenta bilar kör längst fram. Inte precis något som uppmuntrar till tävlande med ”riktiga rallybilar”. Jag menar nog att MSR inte ens borde kora någon totalsegrare utan enbart klassvinnare. Dessutom då börja med de motorsvaga bilarna, vidare genom fältet och låta ”VOC-EVO X” avsluta startfältet. Med de förutsättningarna tror jag att det skulle vara mer intressant att köra två-takt eller Opel Kadett och därmed våga välja bort vinnarbilarna med prislappar ungefär som villor på landsbygden…

*
BloggFrankKort norsk nyhet, Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen vann dagens Bjerkesprinten i Oslo.

*
I morgon är det dags för DM 2 på sträckor utanför Hobro. En av de riktiga favoriterna här är Ib Kragh/Mie Petersen men som haft problem med växellådan på sin nya Citroén R5. I går kom de saknade reservdelarna och i morse startades bilen. Ib gör nu tummen upp. Nu siktar paret också på sin försa seger med nya bilen.
Vill gärna visa teamet att deras jobb burit frukt, menar Ib.
Fortfarande håller man på att utveckla bilen och ska så göra även i helgen. Men om Ib är med i toppstriden, då väljer han att inte röra någonting alls berättar den fyrfaldiga DM-vinnaren. Som sina farligaste konkurrenter i Ecoteck Rally Himmerland ser han tysken Jan Becker och Kenneth Madsen, som dock inte får några DM-poäng.

*
Totalt 89 bilar blev det till Rallycross-VM i Höljes om två veckor. Huvudklasserna är fyra, Supercar (35 bilar), Touringcar (19), Super 1600 (20) och RX Lites Cup (15).

*
Vid sidan av fotograferandet och Motorbloggen anser även vissa på Kristianstadsbladet att jag har bra koll på musik (detta är något som VOC-General Roger Fransson, ex.president Lars Servin (bilden) och någon till inte håller med om kan jag upplysa). Därför skriver jag även en del skivrecensioner och i detta ärende fick jag i veckan blekingebandet The Playtones senaste CD ”It´s alright” i handen. Ska inte trötta er med så mycket om skivan (omdömet är som i Djungelboken, det svänger katten). BloggServinSista spåret är dock en ren hyllning till både Roger, Lars och alla andra svårt Volvosmittade i vårt avlånga land. Erik Morell har skrivit låten ”Volvo 142”, tryck in och njut. Som ren upplysning kan jag berätta att Älvdalens stolthet Larz Kristerz för över två år sedan spelade in ”Vår gamla Opel”, alltså inte ens i skivhögen är Volvo före Opel

*

Fortsatt trevlig midsommar mellan de iskalla regnskurarna…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *