Tufft på WRC-Sardinien, Ola F. vill ha tips, Tomelilla Joel dominerade, Emil ERC-leder och denna Smith!

BloggOigerNu närmar sig en av de allra tuffaste utmaningarna för WRC-gänget, Rally Italia Sardegna och till helgen är det dags. De svårkörda grusvägarna på medelhavsöns västkust i trakterna av Alghero, Caglairi och Oristano är minst sagt utmanande. Inte bara sträckorna är tuffa, även upplägget är vad vissa skulle kalla ”manligt” där lördagen har maxars med 20 mil special (ungefär fyra vanliga DM-rallyn). Utmaningarna är alltså många på de snabba smala vägarna som slingrar sig tätt intill buskar, träd och inte minst klippblock. Inget som helst utrymme för misstag med andra ord. Dessutom får de tidigt startande, alltså Sebastien Ogier, Andreas Mikkelsen och Mads Östberg det ännu svårare som får köra bort lösgruset. Till detta ska så läggas till att rallyt körs i temperaturer som kan krypa över 30 graders strecket. Tufft inte bara för besättningarna utan även en extra belastning på motor och transmission.

*
WRC Rallye SchwedenMikkelsens kartis Ola Fløene skrev i helgen till mig och ville ha en liten hint om hur jag skulle tippa inför Sardinien. Ola menade att jag ofta haft helt rätt med deras placering efter fullföljd power stage. Än kan jag inte släppa tipset men så mycket är jag klar över, sämre än fyra blir inte den norska Polon. Är ju svårtippat med tanke på de förutsättningar som jag just beskrivit och i en intervju för TT håller Andreas med, men säger sig var nöjd med en plats bland de fem främsta.
Vägarna har en speciell karaktär, det är långa dagar och många sträckor, men en placering i topp-fem och kanske ännu bättre är vad vi hoppas på, menar 25-årige Andreas och tror att startpositionen är lite avgörande.
– Jag förväntar mig mycket lösgrus på sträckorna och med en tidig startposition kommer jag att få rensa vägarna från grus…

*
Portugal blev inte riktigt det stora lyft som Malcolm Wilson hoppats med den nya WRC-Fiestan. Nu har han gett Elfyn Evans och Ott Tänak lite extra träning inför helgen. Man har fått mer tid i bilen för att finjustera set up och även att välja rätt däck. Evans åkte aldrig hem efter Portugal utan stack direkt till Sardinien där det just nu är över 30 grader varmt. Även om han var lite ”all over the place” senast ser han möjligheter med nya bilen enligt wrc.com.
Teamet gjorde ”great debut” med nya bilen i Portugal så där finns helt klart potential för ett bra resultat.
Tänak har bra minnen från medelhavsön där han tog sin första WRC-pallplats 2012 och även säkrade guldet i S-WRC 2011. Även han är förtjust i nya Fiestan.
Med nya bilen är det så enkelt att riktigt njuta av körningen!

*
BloggSträckaFick den här bilden från SS12 på Sardinien. Undrar hur man skriver noter här, ”sten inner” eller ?

*
BloggjoelPrecis som jag skrev igår så var där mycket jag ”missade” i helgen. Bland annat att Joel Eriksson från Tomelilla visade vilken talang han är när han dominerade helgens Formel 4 race på österrikiska Red Bull Ring. Som en direkt följd av detta leder 16-åringen mästerskapet med en poäng före tysken Marvin Dienst.
Lika bra gick det inte för Mick Schumacher som kraschade så illa att han bröt handen.

*
Jeanette Kvick, dansk kartläsarprofil hoppar i och ur olika rallybilar mest hela tiden. Inte så länge sedan hon satt i Olofströms Peter Nilssons Mitsubishi och därefter har flera danskar tagit hennes tjänster i anspråk. Nu tar Kvick klivet över Nordsjön och sätter sig i britten Roger Platts R2-Fiesta. Tävlingen är Rally Wales i nästa månad och detta ska förhoppningsvis ses som ett lite avstamp inför någon WRC-tävling under året.

*
BloggSpeedAmerikanen Scott Speed vann Rallycross delen vid X-Games i Austin, Texas med sin Volkswagen Beetle GRC. Detta var Speeds tredje guld i X-Games och i finalen slog han Sebastian Eriksson.

*
Lite gnissel över 4WD-gängets startposition i kommande helgs stortävling Dackefejden i regi av Wäxjö MS. 4WD-åkarna börjar runt startnummer 140 och framför finns först och främst åttiotalet förare från VOC Mekonomen Rally. Att Sverige-Serien går ut först är ett sedan länge välkänt krav från cupledningen så om detta är där inte mycket att säga. Likaså att Appendix K kommer direkt efter VOC:arna. Sedan är det den rullande startordningen som ställer till det och inte heller mot denna är där mycket att göra. Alltså bara att gilla läget…

*
BloggEmilÄven om det ”bara” blev en fjärde plats för Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg i Sata Rally Acores så behåller Opelparet ledningen i både ERC3 och J-ERC. Korrigerar mig själv, det var bara ettan och tvåans växel som fungerade på slutet när Emil höll andra platsen bakom Chris Ingram.
Jag har blandade känslor om rallyt, säger Emil efter målgång i Porto Delgado och tillägger.
Även under dessa svåra förhållanden, var vi återigen mycket snabba med vår ADAM R2. Naturligtvis hade vi velat ta en andra plats, men det var inte meningen den här gången, så är det inom motorsport.
Om tre veckor är det dags för Kenotek Ypres Rally i Belgien den 25-27 juni och då ligger de nu 24 poäng före helgens vinnare Chris Ingram. Någon semester blir det inte för Emil och Jocke då man redan till helgen kör en testtävling i Belgien, Rally Wervik.
Trea i ERC3 och J-ERC är Steve Røkland på 59 poäng, 14 poäng bak Ingram 39 efter Emil.
Craig Breen håller ledningen i ERC på 117 poäng medan polacken Kajetan Kajetanowicz har 14 poäng upp. Trea är Robert Consani, rejält avhängd, med bara 55 poäng totalt.

*
Skrev igår om Staffanstorps Motorshow där jag missuppfattade lite om bilden från Patrik j Rydh. Häng inte med huvudet Ola Schönström över detta för det var ju du som hade den mäktiga sladden förbi husgaveln och inte ”Gullabo” som jag trodde. Se det så här, inte helt fel att förväxlas med Tomas ”Gullabo” Jansson en av landets bästa rallyåkare i modern tid…

*
Nu har miljöpartikeln Karin Svensson Smith tagit till orda igen och den här gången laddar hon med grovt hagel. Lundabon menar att Sverige bör ta ytterligare ett stort steg i miljöns namn och helt förbjuda bensin och dieselbilar. Mest skrämmande är att hon är ordförande i riksdagens trafikutskott och trots allt utgör en maktfaktor.
Det är dags för drivmedelspolitiken att höja blicken och seriöst ta ansvar för att skapa ett transportsystem som är fossilfritt inom 15–20 år. Det språnget kan inte tas genom att steg för steg höja koldioxidskatten utan det kräver att fossila drivmedel förbjuds” skriver hon.
Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson säger till Aftonbladet att ett förbud skulle slå hårt mot landsbygden.
Miljöpartiet utgår från att alla har nära till bussen eller tunnelbanan. Så är det verkligen inte!
Känns inte helt oväntat att siffrorna dalar för det röd-gröna mischmaschet…


I dag kom anmälan nummer tolv till SM-Sprinten i Sundsvall, Volvo 940-åkaren Daniel Edman från Sandviken. Med fem dagar kvar av anmälningstiden, kan man räkna med att antalet dubbleras innan den 14 juni?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *