Opel-Emil fyra i ERC, Breen vill till WRC, Brynhildsen tog femte raka ”NM-runden”, VOC-Tom hyllad och en Opel gör aldrig bort sig…

Britten Chris Ingram blev för svår för den skandinaviska trojkan i ERC SATA Rallye Acores. Trots att Peugeotåkaren led svårt av matförgiftning under rallyt efter att ha ätit en inte riktigt kry spagetti bolognese lyckades han hålla portugisen Diego Gago bakom sig med 22 sekunder. Denne hade också problem, bland annat la han sin Peugeot på sidan på sträcka sju och tappade 40 sekunder. Avslutade med att vara sträcksnabbast på de tre sista och säkrade silver. När så dessutom Steve Røkland som länge lågt tvåa åkte på en punktering på sista sträckan var loppet kört för norrmannen. Trots allt mer än väl godkänt för Steve som inte hann med att testa före rallyt och dessutom inte suttit i bilen på sex veckor.
Ett växellådsras satte stopp för Emil Bergkvist/Joakim Sjöbergs planer på att nå andra platsen med sin Opel Adam. Med bara ettan och sexans växel kvar på dagens tre sista sträckor funkar inte ens en Opel fullt ut. Att med de förutsättningarna ändå klara fjärde platsen är starkt gjort. Oavsett om Emil nu är nöjd eller ej så ska han inte gnälla vilket hans teamkompis Marijan Grieibel har all anledning till.  I sitt andra grusrally körde tysken riktigt bra men fick bryta på transporten från sista sträckan till slutmålet. En drivaxel sa adjö och Marijan fick parkera. Själv tänker jag lite konspiratoriskt, är där någon som stoppat i t.ex en Fordaxel i servicebilen?
Mattias Adielsson/Christoffer Bäck hade strul ända från shake down med kraschen och sedan gick det väl ändå lite bättre men riktigt bra, knappast. Strulet kulminerade sedan sista dagen när fjädringen höger fram packade ihop och om detta inte var nog, så börjad även växellådan krångla för Matias. Att ändå  ta femte platsen i Junior EM och bli tredje bästa privatåkare måste ändå trots allt kännas som en seger för göteborgaren.

*
BloggIngramChris Ingrams seger gav eko ända upp i tävlingsledningen och han belönades med Colin McRae ERC Flat Out trophy, dessutom för andra gången. ERC-basen Jean-Pierre Nicolas delade ut priset.

*
Craig Breen tog hand om totalsegern och detta i tredje ERC-tävlingen i rad. Irländaren hade hel tiden en tuff fajt med polacken Kajetan Kajetanovicz. Inför sista ”loopen” chansade ”Kajto” på mjuka PirelliR5-Fiestan medan Breen behöll de hårda Michelin han använt hela tiden. Chansningen gick inte hem utan Breen utökade istället ledningen. I mål avslöjade Breen att han kom till Azorerna för att verkligen vinna rallyt och säkra framtiden i sporten, läs att han vill till WRC.
– Jag har fått ett extra år att visa att jag verkligen förtjänar att komma vidare och just nu är jag ”top of the world”!
Trea slutade hemmahoppet Richardo Moura som varit rallymästare på ön sju gånger tidigare.

*

Själv hade jag tänkt följa avslutningen i Eurosport som vanligt där det utlovades sändning från rallyt klockan 23.30. Satt uppe och väntade in det magiska klockslaget och vad händer, jo man drar igång ett inslag inför någon sorts hästtävling. Eurosport och tider har ju aldrig varit så där tajta precis och den här gången hade Emil, Mattias och Steve inte en chans. John Blund vann på knock…

*
BloggEyvindFem av fem, ingen dålig resultatrad som Eyvind Brynhildsen/Anders Fredriksson kan visa upp i Norska Mästerskapet. Segern som gjorde ”full hand” komplett kom i Aurskog-Høland Rally där det var svenske Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsen som uppvaktade hårdast. Bara 25 sekunder skilde i mål till norrmannens fördel. Eyvinds RRC-Fiesta är snäppet värre än Fredriks R5-version och om det var detta som avgjorde har jag ingen aning om. Men Eyvind och Anders ledde från start till mål så segern var odiskutabel. Känns som att den norsk/svenska kombon är värda större uppgifter framöver…
Trea slutade Petter Kristiansen men långt bak toppduon, hela 2.20 skilde dit. Trots detta ligger Subaru-Petter tvåa i mästerskapet bakom suveräne Brynhildsen. Frank Tore Larsen kom fyra sedan han tappat 1.44 på sträcka åtta.
Nu kan de norska rallyåkarna ta semester, nästa deltävling i NM körs inte förrän den 19 september med Rally Telemark.

*
BlogggTom1I går fick Tom Kristensson ta emot utmärkelsen ”Årets Idrottare i Hörby kommun 2014” av kommunens representant Thore Lennartsson när man firade Nationaldagen i Hörby. Förresten är där kanske inte så många som vet att Thore även han bidragit till ralllysportens fromma? Vintern 1969 köpte han en splitterny Opel Rekord Sprint hos den lokala Opel-dealern i Hörby. Detta inköp skedde samtidigt som det var SM-premiär i Bergslagsrallyt och där bomben just briserat att Rally Kadetten blev klassad med Sprint-förgasare. Problemet för Kadett-åkarna var att hitta förgasare men för en i Hörby boende sådan, löste det sig oväntat lätt, Thores nya Rekord stod nästan klar för leverans. Detaljerna kommer jag inte rikligt ihåg, men de Sprint-förgasarna hamnade iallafall i en Rally Kadett med adress Bergslagsrallyt. Väl på plats, så hade klassningshandlingarna kommit på avvägar så alla Kadett-åkarna fick snällt skruva tillbaka den dubbla Solexen om man vill köra SM-tävlingen.
Ett litet sidospår men Thore skötte överlämnandet av priset bra till Tom och konstaterade också när han lämnade över checken på 5 000 kronor som följde med utmärkelsen.
Fem tusen räcker väl inte så långt i din sport, men alltid blir det väl något…BloggTom2
En stolt pappa Krister och minst lika om inte ännu stoltare, mamma Ann-Kristin och Toms store välgörare gamle Opel-åkaren Christer ”Krabba” Håkansson fanns bland alla som applåderade ”VOC:a-Tom”. Tror till och med de tre blev lite tjocka i halsen…

*
BloggGullaboI går var det Motorhistoriska Dagen runt om i landet och då hänger Arlövs MC på med ”Staffanstorps Motorshow”. Ola Schönström är en av de aktiva i arrangemanget och han rapporterar, ”Återigen arrangerade Arlövs MC rallyåkning för allmänheten i samband med Staffanstorps Motorshow. Grusvägen i centrala Staffanstorp användes även i år med den skillnaden att sträckan hade förlängts med en asfaltslinga inne på det gamla sockerbruket. Svenske dansken eller danske svensken Erik Christensen, RS-specialisten Daniel Ekdahl från Lund och Björn Borgqvist från Olofström ställde upp och körde förutom undertecknad som tillsammans med Tomas ”Gullabo” Jansson delade på Grupp-H 940.an. Som fick bekänna färg och skämde livet ur mer än en passagerare. Det kördes med god marginal (till förarsidan i alla fall).”
Ser onekligen lite tajt ut, men Gullabo brukar veta vara han har hörnen, tack för bilden Patrik j Rydh

*
BloggOlympiaVisst är det lite konstig att en Opel gör aldrig bort sig var än den visas upp. Först på Motorhistoriska Dagen vid Bäckaskog Slott där en ljusblå Opel Olympia (bilden) från 1969 stal showen mitt framför grillarna på Rolls Royce, Jaguar, Merceds, you name it!BloggKadett
Sedan dagen efter var det stor studentbal på samma ställe och även där var det Opel som stack ut. Ett par hundra lyxbilar uppblandade med flotta överpolerade veteraner fraktade studenter till balen där de visades upp inför flera tusen personer i den fina slottsparken. Men ingen glänste som den vita Opel Kadett Coupén. Inte en katt bland hermeliner utan tvärtom, hermelinen bland katter!

*
BloggMattiasDen här helgen har jag säkert missat massor av motornews, kunde t.ex skrivit om när jag träffade STTC-åkaren och Dacia-profilen Mattias Andersson och f.d DTM-vinnaren Per Stureson ute på Åsum Ring. Eller de täta Folkracetävlingarna ute på Riparing i lördags men den lite lugnare söndagen jag såg framför mig i fredags förbyttes till en h-e dag. Storbrand på Ivö är inget man bevakar med insidan av högerdojan, med färjor och annat…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *