Suninen på väg till WRC, snygg service på Azorerna, Carlsson stor, äntligen rallydax för Grahn och Therese/Olle sommarsnackar!

BloggSuninen 2Dagens WRC-nyhet laddar vi från Ericsson Motorsport som snokat upp att välkände Timo Jouhki tagit nya finska supertalangen Teemo Suninen under sittbeskydd. Tidigare har Jouhki hjälpt fram namn som Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Toni Gardemeister, Harri Rovanperä, Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala. Inget snack utan att Suninen får en bra start på en kommande WRC-karriär i och med detta. Nu ingår Teemu i det talangprogram som Toyota har där WRC 2017 utgör målet.

*
Ett av dem mest klassiska europeiska rallyna är österrikiska Jännerrallye som de senaste åren inlett ERC-säsongen. Något som också var klart enligt avtal med promotorn Eurosport ända fram till 2018. Nu bryter dock arrangören avtalet och meddelar att det inte blir någon tävling 2016. Som skäl anger man det sviktande deltagare antalet på kontinenten och man konstaterar att EM-delen minskade med 45 procent mot år 2012. När så även antalet som körde ”ÖM-delen” Österrikiska mästerskapet samtidigt minskat med knappt 20 procent anser man det inte längre vara möjligt att köra Jännerrallye. Dessutom syns ingen ökning av intresset samtidigt som många team kämpar med ekonomin, konstaterar arrangören.
Inte bara teamen som kämpar med ekonomin, även arrangören som själva tvingas stå för runt 30 procent av budgeten är pressad. Totalt krävs runt sju miljoner kronor för att få köra en ERC-tävling och där måste alltså österrikarna själva stå för ungefär två millar. När dessutom rallyt dessutom löper stor risk att bli inställt när det körs i januari med oförutsägbart väder är det inte så konstigt att man fått kalla fötter.
Kritik riktas mot Eurosport som valt att lägga sändningar från ERC på ”icke prime-time” alltså alltid efter 23.00 vilket inte är lockande för sponsorerna. Verkar vara en sjuka som smittat, då även SVT väljer att sända WRC på tider där det garanterat är väldigt få som har möjlighet att kolla på tv…

*
BloggAdielssonNär jag ändå skriver om ERC så är det snart dags för ”round three SATA Rallye Acores” och där Mattas Adielsson/Christoffer Bäck också gör sin tredje start för året i Rally-EM:s juniordel. Verkar som att Mattias gillar den gröna Atlantön dit faktiskt min klubbkompis Bengt-Göran Bergström i mitten av nittiotalet sålde en Toyota Celica till en av öns mera framstående rallyåkare. Minns jag inte helt fel så ingick det även att Be-Ge ingick i köpet som lite av mekaniker under en tid. Ett sidospår och över igen till Mattias.
Vilken underbar natur det är här, vilka vyer. Det här landskapet blir riktigt häftigt att köra rally i, rapporterar Mattias.
På Irland ville inte R2-Peggan som Mattias och det hela slutade baklänges i en häck.
Vi hade lite problem där med inledande motorstörningar men när vi kom till rätta med de problemen gick det riktigt bra, menar göteborgaren.
Sista dagen fastnade vi i en häck, bilen var oskadd men funktionärerna tillät inte publiken att hjälpa oss upp på vägen igen. Reglerna var på det sättet då de tidigare har drabbats av publikolyckor!
Adielsson startar som bil nummer 30 och juniorfältet uppgår till 14 tävlande.

*
BloggHamnenDär har TV-Svängen och Parktorget i Hörby inte mycket att sätta emot. Serviceplatsen till helgens ERC på Azorerna är onekligen beläget på ett något mer tilltalande ställe…

*
BloggCarlsson2Blir lite tjock i halsen när jag ser brittiska motortidningen ”Motorsport news” första sida och att man har Erik Carlsson död som förstasidesnyhet. Inte blir det lättare att svälja när man läser underrubriken, ” Rememerbering Rallying´s first legend”. Även om vi tycker att ”Carlsson på taket” var stor förstår vi nog ändå inte riktigt hur stor han var utanför Sveriges gränser.BloggtCarsson
Verkar nästan vara en tanke när jag dagen före får et meddelande från Mats Henningsson i ämnet, han skriver: ”Hej Tommy, Du verkar ha ett bilintresse, och så fotar Du också. Jag har också ett bilintresse och så fotar jag dock bara som hobby. Bilden på Erik tog jag när han besökte Ulricehamn för många år sedan.”.

*
Om några timmar stänger anmälan till Dackefejden och redan i inbjudan förklarade arrangören Wäxjö MS att man inte kommer att ta emot efteranmälningar. Ett klokt beslut visade det sig då man redan nu sprängt gränsen på 195 bilar och är uppe i 211 och då ingår ändå inte de fem ”förbilarna”. Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally inklusive Grupp F-bilarna är nu uppe i 81 anmälda.
Skummade listan och såg att äntligen är det dags för Jocke Grahn/Rickard Nilsson att göra comeback med den i princip helt nya WRC-Focusen. Kan redan nu avslöja att bilen är helvit, utan fjolårets blå inslag.
Noterbart är också att den andre WRC-Focusen som körs av Åke Jacobsson har ny kille i högerstolen, välkände värmlänningen Patrik Barth gör Åke sällskap till Lessebo där tävling har sitt centra.

*
Känns lite som att sparka på en som redan ligger, men riktigt samma rusning är det inte till Sprint-SM på grus i Sundsvall. Fortfarande tio anmälda…

*
BloggThereseI dag presenterades årets Sommarvärdar i radions P1 och riktigt kul att ha två med som jag faktiskt kan säga ärligt att jag känner. Först ut av de två är frilansande utlandskorrespondenten Therese Christiansson ursprungligen från Hammenhög. Under några år i början av 2000-talet hade jag förmånen att jobba med Therese på Kristianstadsbladet och jag säger bara, vilken tjej. Snackade lika obesvärat om modehusen i Paris som när vi passerade en John Deere-traktor i Huaröd och hon konstaterade.
Oj, där var den nya John Deeren, den har jag inte sett tidigare!
Vi gjorde även lite ”biljobb” ihop, åkte fina vägar med olika sportbilar (på bilden har vi lånat bortgångne racingfantasten Bengan Arvelids Lotus Elan från 1963). Missa inte Therese säger jag!Lasse Stefanz släpper sin cd-box. Olle Jönsson
Samma uppmaning gäller Lasse Stefanz frontfigur Olle Jönsson boende i Röetved utanför Kristianstad som gör premiär som radiopratare. I Olles fall så inskränker det sig till att jag en gång åkt i hans Merca-Jeep och så kalrt spelat alla hans billåtar otaliga gånger…

*
I dag publicerade SBF/Rallyutskottet ett meddelande om skärpta krav på buren i VOC/Grupp F. Vad jag förstår gäller kraven inte retroaktivt utan redan godkända bilar är fortfarande godkända. Efter den 1 juli 2015 är det dock tuffare krav som gäller men även på gamla bilar skriver SBF, ”vi rekommenderar starkt för egen säkerhet att även dessa bilar uppgraderas med dubbla sidosträvor enligt TR 5.8.3.2.1.2.”. För fullständigt meddelande gå in på SBF:s hemsida.

*
Hörde igår att årets maj har varit den kallaste på 53 år, inte sedan 1962 har det varit lika svalt ”mellan hägg och syren”. Konstaterar bara att det är ”tur” att den globala klimatuppvärmningen framskrider. Om inte hade vi väl haft dubbbdäck fram till midsommar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *