WRC-mode i Karlstad, Latvala toppar vinnartipset och Östen/Mats kör vinnarbil från 1970!
är jag på plats i Karlstad och inget snack utan att stan redan gått in i WRC-mode, reklam om rallyt överallt från lokalbussar till affärernas skyltfönster, precis som det ska vara. Sedan får man väl ändå vara så ärlig att säga att en onsdagskväll är det ändå inte ”full stake” vid Vänerns strand, antar att det är mer av den varan i Hagfors…
*
Första kändisen jag sprang på var inte alls från rallyvärlden utan Robert Wells som befann sig på rallyts mediacenter. Robban tog i hand och tackade för senast i Kristianstad och jag återgäldade artigheten. Hade uppe i munnen men hejdade mig, tänkte nämligen fråga hur ha tänkte när han valde bil att besöka Kristianstad med? Avslöjar inget märke, men den görs i Italien…
*
Nåväl en som verkligen såg framemot min ankomst var holländske Golfåkaren Niek Luttikhuis Oude som körde sönder grenröret på sin Golf GTI från 1977 i måndags. Räddningen fanns som vanligt skulle man kunna säga, i Skåne och hos mannen som försöker ”heala” min Kadett efter den där dj-la stenen i Asarum, välkände bilriktaren Jocke Wessberg utanför Hörby. Via kontakter med Ebbe Nilsson hamnade grenröret i Subarun och för någon timme överlämnades det till en lycklig holländare (bilden).
– Nu har jag gjort mitt Niek, nu är det upp till dig att visa att det var lönt att frakta upp grenröret till dig!
*
Dags för årets mest prestigefyllda tipsrad. Mycket fnulande innan den blev klar och säger som i Mellon, nu köööööööör viiiiiiiiiiiiii!
1. Jari-Matti Latvala
2. Mads Östberg
3. Andreas Mikkelsen
4. Kris Meeke
5. Ott Tänak
Vän av ordning märker direkt att Sebastein Ogier inte finns med och undrar så klart varför? Enkelt, fransmannen blir inte bättre än max sexa och egentligen tror jag inte att han kommer i mål. Den trista startpositionen som nummer ett i spåret och trycket från fjolårsvinnaren Latvala kommer att vara jobbigt för de franska nerverna. Så tyvärr Seb, better luck next time…
Hade svårt med norrmännen Östberg och Mikkelsen, ett tag hade de skiftat plats alltså Andreas som tvåa och Mads som trea. Tror dock att Andreas och Ola Fløene är ”för smarta” och väljer ”back off” istället för”push” och ta någon extra poäng. Detta bäddar för Mads och jag har dessutom en känsla av att nya DS3WRC är en betydligt vassare bil än fjolårets. När dessutom Mads verkar vara het som glödande isländsk lava, kan han kanske t.o.m utmana fjolårsvinnaren Latvala.
Kris Meeke kör nu sin andra vintertävling och säger på Twitter, ”RallySweden is only my 2nd snow rally! After testing, it’s my new favourite surface!”. Ett uttalande som bådar gott, kan pallen vara ett slutmål för Citroén-åkaren?
Femma och sist i tipset sätter jag Ott Tänak, ruskigt snabb och någon gång måste det funka för Fordföraren. När väl proppen är ur tror jag inte heller första WRC-segern är långt borta…
*
Undrar ni var tipset är för ”huvudklassen”, tänker alltså på WRC2, ligg lågt. I morgon när jag fnulat färdigt kommer det men med svensk, norsk eller finsk segrare, det är frågan?
*
Genrepet för Mattias Jirvelius uppe i Sandviken slutade i moll, motorn rasade på Super 2000-Fiestan. Precis som jag misstänkte var det ont om Super 2000-motorer som låg och skräpade och nu tvingas Mattias inse att loppet är kört.
– Vi lyckades inte få ihop det. Vi har jagat järnet, dragit i alla trådar vi någonsin kunde ha gjort. Vi är jättebesvikna, men det finns inget mer vi kan göra, konstaterar Mattias via sambon Emma Schytt till Nerikes Allehanda.
Istället är det fokus på nästa SM-deltävling i Östersund i slutet av denna månad.
*
Efterdyningarna från Rally Liepaja gungar fortfarande på och nu har Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg ännu mera råg i ryggen när de utmanar med sin Opel Adam i Rally Sweden. Värmland stod egentligen inte på programmet men när man i det fullspäckade tävlingsprogrammet lyckads hitta en lucka var saken klar. När så dessutom Opel Motorsport och Opel Sverige även såg luckan betyder det att Emil står på startlinjen.
– Det här gör vi för att få erfarenhet inför framtiden och för att bjuda igen mot Rally Sweden och de som tror på oss här hemma, säger Emil.
Segerbilen från ERC-debuten har fått ny kostym och så här har Thorsells motorsportreklam designat Opeln.
*
Om bara två år hittar vi återigen Toyota i Rally Sweden och då med en, garanterar jag vinnarbil i Toyota Aurisen. Ingen ska inbilla mig att Toyota ger sig in i WRC-cirkusen utan att gå ”all in” och om inte förr så blir det då för Jost Capito upp till bevis med Polon. I början av veckan testade Stephane Sarrazin nya Aurisen på asfaltvägar i Frankrike. Det som krokigt ska bli ska böjas i tid sa alltid min far, kanske Toyota-gänget tänker som han…
*
Fick igår ett minst sagt hett tips, Opel Motorsport är på gång med en R5-version av Corsan och detta redan till 2016. Låter min källa vara anonym men han skriver, ”Tänkte DU skulle bli den förste att få reda på att Opel planerar en R5:a till 2016, baserad på nya Corsan!! Givetvis förstår jag att du redan fått reda på detta men jag, liksom du, båda Opel-fantaster, gläds givetvis oerhört efter det beskedet!
Inte minst för att vi har Emil Bergkvist som fabriksförare hos tyskarna! Nu gäller det bara att de förvaltar Opels rallygener och tar fram en vinnare med svensk chaufför!
Mumma!!!”.
Nu är vi på gång och sänder en fråga till alla Volvo-lovers som tror/vet att Volvo 940 är ”guds gåva till mänskligheten”, när kommer R5-versionen av Volvo S40?????
*
Avslutar med att säga lycka till för skånska hoppet i Rally Sweden Historic, Östen och Mats Andersson från Eslöv. I fjor blev det ”taklägg” med den vita Saab V4:an och i år hoppas man på lite bättre flyt. Noterbart är att Östen, ålder 70+ och Mats -50 kör samma bil som Östen tävlade med ibland annat TV-Svängen 1970, respekt!
Önskar även lycka till för min kamrat och TINTER Rally-Cup Generalen Martin Miles med Volvo 142:an. För att inte glömma ”Bygg-Kjell” Fransson från Vimmerby, låt nu 1303:an sträcka ut i Värmlandskogen…