83 SM-åkare till ESR, lönar sig att anmäla i tid, ERC-ledaren får hjälp av mamma, Kvick kramade FIA-delegat, Oliver till Estland, SBF till USA och nyttigt AB-tips 2019!

Då stannade antalet anmälda till East Sweden Rally näst sista deltävlingen i Rally-SM, på 82 anmälda i SM-klasserna. Till detta kom så även fem bilar i Östgötaklassen/R1. Nu ska jag inte strö salt i de östgötska såren, men deltagandet i FIA:s ”DM-variant” ERT Baltic Rally Trophy gav inte ett enda dugg vad gäller antalet anmälda. Inte helt sanningsenligt för där en österrikare anmäld Karl Rumpler med sin Mitsubishi. Är man på riktigt gott FIA-humör kanske också de två från Norge anmälda räkna dit, Thea Turvoll Lien och helgens Grimstad-vinnare Ole Jr. Nore, båda i klassen Otrimmat. Det enda som i mina ögon händer när man hoppar på ERT-tävlingar är ökade kostnader för arrangören, men tråkigt nog inget  eller åtminstone väldigt lite i den andra vågskålen.

Inga av de vanliga SM-åkarna sakans när jag skummar listan däremot får Joachim Grahn lite nytt oväntat motstånd och tufft sådant i form av Jari Liiten. Med en fortsatt trasig Peugeot plus extra råg i ryggen av totalsegern i Stålsvängen lånar Jari återigen pappa Liitens militärgrå Mitsubishi. Detta med Hankook-profilen Mikael Kjellgren i högerstolen. Får paret till det så kan de sätta käppar i Grahn och Rickard Nilssons jakt på SM-guld vilket blir extra intressant då alla tre är djupt involverade i den japanska däcktillverkarens verksamhet på hemmaplan…

Vidare går Victor Hansen i väntans tider efter att hans nyrenoverad Peugeot-motor rasade direkt i EC Snapphanerally. På kuppen blev det ingen start i Kolsva och nu är även ESR i farosonen. Motorn är skicka till Polen för analys men om den kommer tillbaka i tid och att man hinner få bilen klar till nästa helg är högst osäkert.

*

För någon vecka sedan kommenterade jag hur olika anmälningsavgifter kan vara för i stort sett likvärdiga tävlingar. I dag blev jag påstött av en RS-åkare om den för skåningarna långväga finalen i Asfaltcup, Uddevalla City Race var nästan dubbelt så dyr som när Eslöv kör Kanonen om knappt fjorton dagar.

Dessutom är Eslövs bana nästan en mil längre även om båda använder fyra sträckor som körs två gånger, berättade RS-åkaren.  

Detta fick jag så klart kolla upp och visst stämde det till viss del. MK Trophy har 1600 kronor som anmälningsavgift mot Eslövs 900 kronor. Men till Uddevallas försvar så har man även rabatt för tidig anmälan. Anmäler man sig före den 15 september (tävlingen körs den 21:e) så får man 500 kronor i rabatt, alltså totalt 1100 kronor i avgift. Ändå en merkostnad mot Eslöv på 200 kronor trots att tävlingen är kortare. Dock ska jag inte klanka på MK Trophy som har den goda smaken att använda Hässleholmaren Rolf Grybb med sin Opel Ascona som blickfång för sin tävling. Snyggt!

*

I ERC där det återstår två deltävlingar, Cypern och Ungern trillade Alexey Lukyanuk ner till andra plats efter allt strul senast i Tjeckien. Ny ledare är unge britten Chris Ingram som trots detta upplevde sin värsta mardröm i Zlin där Juniorerna hade sin final. Här missade Chris segern med 0,3 sekunder och två futtiga poäng, istället var det av det Tjeckiska Bilsportförbundet stöttade Filip Marés som tog hand om segern trots bara fyra starter. Nu var det inte bara äran som britten missade utan även prispengarna på 100 000€, pengar som mer än väl hade behövts. Hela säsongen har han nämligen jobbat stenhårt för att få ihop budget till juniorsatsningen där då segern skulle bli ett viktigt tillskott. Nu blev han blåst på detta och nu är fortsättningen av säsongen fara vilket gjort att det satts igång en insamling i hemlandet med hans mamma som initiativtagare. Hon berättar om att Chris rallydröm höll på att krossas redan i våras när en ”redan klar” storsponsor plötsligt hoppade av. Istället har det varit en desperat jakt på pengar från första stund och nu verkar alla fickor tömda därför insamlingen. 

Chris behöver sätta in 25 000 euro per tävling och dom pengarna finns helt enkelt inte, förklarar mamma Jo Ingram.

Hon och Chris riktar sig inte bara till företag eller andra sponsorer utan alla är lika välkomna med bidrag små som stora. Med andra ord rallysporten är sig lik ”Word wide”, alltid dessa dj-la pengar…

*

ADAC Rallye Deutschland fick en sur eftersmak för Norman Kreuter med danska kartläsaren Jeanette Kvick. På sista sträckan blev det ännu mer tekniska problem plus punktering på parets Citroën fyra kilometer före mål och man förlorade 2,5 minuter. Dock var andra platsen ändå säkrad (trodde man). In till slutmålet var det mycket trafik därför hade  tävlingsledningen enligt Kvick meddelat, att dom tävlande kunde ta det lugnt och inte stressa väl medvetna om all trafik.

Efter att vi kämpat oss igenom trafikköerna, bland annat fick jag springa runt och se till att bilar framför oss flyttade på sig hade vi även en bil själv som knappt fungerade, berättar Kvick.

När vi kom till parc ferme uppstod diskussion om vi var sena eller ej och plötsligt fick vi besked att vi var uteslutna för allt för sen ankomst! 

Nu fann man sig inte i detta och efter att ha förklarat hur trafiken såg ut fick man tävlingsledningen på sin sida medan FIA-gänget höll på regelboken. Till slut kom besked, uteslutningen hävdes och man fick istället 30 minuters tidstillägg.

I ren glädje rusade jag fram och gav FIA-representanten den största kram man kan tänka sig. Vi slutar trea men tiderna säger att vi egentligen blev tvåa!

*

I helgen fick Joel Eriksson till det fullt godkänt när DTM tog sig till Lausitzring. Målgång i båda racen efter en tid med tekniska problem på sin BMW och med resultaten åtta och 13:e. Detta gav fyra poäng och en total tionde plats för Tomelilla-åkaren. 
En helg med blandade känslor, menade Joel.

Skönt att vara tillbaka i poängen igen efter några tuffa helger men samtidigt har vi inte varit tillräckligt snabba. Just nu har Audi ett övertag och vi måste lyfta oss ett snäpp om vi ska kunna utmana dem.

Två tävlingar återstår för DTM 2019.

*

I princip återstår det nu bara en månad innan Oliver Solberg når 18-årsgränsen och därmed även får lov att köra WRC. Planen är som bekant att göra debut i Rally Wales GB och där tävla mot pappa Petter som tänker sig att avsluta karriären samtidigt. Innan detta så är det nu återstart i det estniska mästerskapet med Lõuna-Eesti Ralli som körs till helgen. Den här gången när det sträckor i den sydligare delen av Estland som gäller och inte alls lika många WRC-namn som senast i Rally Estonia. Då vann Oliver R5-klassen och är taggad att upprepa detta.

Har kört här två gånger tidigare men då med R2-Peugeot så jag vet vad jag har att vänta mig, förklarar Oliver.

Vägarna är i huvudsak väldigt snabba, breda men samtidigt njutbara och jag ser fram emot att åter få sätta mig i min R5-Polo!

Till slut avslöjar Oliver att han har ett stort problem.

Jag vill köra bil varje minut. När jag sitter i Polon och tävlar går tiden alldeles för snabbt men bara mellan sträckorna eller mellan tävlingarna, då går tiden för sakta!

*

Har blivit en hel del reaktioner på sociala medier (plus min mailkorg) när det i går avslöjades att Svenska Bilsportförbundet/Förbundsstyrelsen förlagt nästa möte i, håll nu i er San Fransisco, USA. Anledningen till den något udda mötesplatsen för ett svenskt idrottsförbund är att det samtidigt körs final i Indycar på banan i Monterey vilket då förbundet måste se som en så viktig tilldragelse att detta motiverar en resa dit. Hur stor delegation som sätter sig i planet mot Kalifornien är okänt, men FS är sju personer stort. Klart att det är intressant ur svensk synvinkel med Felix Rosenquist som tia  och Marcus Ericson som 17:e förare, men det är ju inte så att svenskarna är inblandade i toppstriden och därför behöver en förstärkt blågul hejarklack?

Av reaktionerna att döma är det väldig få av SBF-medlemmarna som uppskattar att deras licenspengar går till den här typen av utflykter. Istället menar många att det vore mer värt att stötta unga talanger ekonomiskt än att åka på en tävling på andra sidan jordklotet.  Men deta är väl samma fenomen som redan avslöjats så många gånger med politiker, fackföreningsfolk och andra som har tillgång till möjligheten att låta andra betala. Det märkliga är att den här gruppen aldrig verkar lära sig. I SBF:s fall är fart en stor del av verksamheten, men därifrån till att bli fartblind hade jag hoppats att steget var längre…

En som kommenterade saken fann inget märkligt alls i USA-resan.

Detta är inget nytt, vet väl alla att SBF alltid är ute och reser!  

*

Att det råder nya tider är det ingen som helst tvekan om men frågan är om det är både nya och även bättre tider? Fick mig en tankeställare i dag när jag såg att Aftonbladet nu inte bara tipsar om hur du snabbast går ner i vikt, vilken bil du ska köpa, betygsätta viner eller leva ditt liv mer ”The Greta way”. Nu går AB dessutom ut med nyttigare för att inte säga livräddande tips och berättar med en kort filmsnutt,  ”Så ska du göra om du hör skottlossning”… 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *