Thomas kör Trana-kopia i MSR, Frida åker Fiat, Herr Carlsson på taket och Waldegård åter i Lancia!

Med bara timmar kvar tills det är start för KAK Midnattsolssrallyt uppmärksammar nu arrangören att det i år är 50 år sedan det sista ”riktiga” Midnattsolssrallyt kördes. 1964 tog BloggTranaVolvoprofilen Tom Trana sin vita PV till seger i dåtidens allra största svenska rally. Därför är det extra kul att min klubbkompis i SMK Hörby Thomas Nilsson valt att återigen starta i rallyt med sambon/kartläsare Margaretha Danelius i sin från samma år Trana-kopierade PV.
1964 kördes det sista riktiga KAK Midnattssolsrallyt, innan man övergick till vintertävling. Det blev ett tufft rally för femtio år sedan där ledningen växlade flera gånger och kampen stod mellan förare som Tom Trana (Volvo), Bosse ”Kungens Kurir” Ljungfeldt (Ford), Harry ”Sputnik” Källström (BMC) och Bengt Söderström (Ford). Tom Trana gick till sist segrande ur bataljen.

*
BloggThomasThomas Nilsson kör en hembyggd kopia av just Tom Tranas Volvo PV 544 Sport, men helt enligt dåtidens fabriksspecifikationer med bland annat en B18D på 115 hästkrafter och en M41 låda med överväxel.
För Thomas och Margaretha som bor i Sösdala blir det till att slipa bort en hel del ”regularity-rost”, senast paret körde ”snittfartsrally” var 2008. Därefter var det ett par år med vanligt klassiskt rally innan det var dags för time out. Nu är dock åksuget tillbaka och Volvoentusiasten ser verkligen fram emot starten.
Vi har tränat lite hemmakring på grusvägarna för att komma in i regularitytänket igen, men att tro på en topplacering är nog att hoppas allt för mycket, menar Thomas.
Bilen är dock i toppskick och det sista som åtgärdades var byte av ljuddämpare innan färden mot Västerås påbörjas nu i eftermiddag.
Vi gör som på den gamla goda tiden, tar oss till Västerås med PV:n, kör rallyt och sedan sätter vi återigen kurs mot Sösdala på söndag, inget tjafs med servicebilar och släp, skrattar Thomas.

*
En som också ser fram emot rallyt är 27-åriga Frida Olofsson från Broby. För Frida blir det högerstolen i Simrishamns Christer Ahlbergs i rallysammanhang minst sagt udda Fiat X/9.BloggFrida Vi träffade Frida igår för ett reportage i morgondagens Kristianstadsbladet. Att Frida är en tjej som brinner för rally står utom allt tvivel. Inte nog med att hon gladeligen hoppar in i vilken rallybil som helst där det behövs en kartläsare, snart har pappa Tommy även fått ordning på hennes egen rallybil.
En kopia av Kenneth Erikssons VM-vinnande Golf från 1987, komplett med VW-loggan och med rätt färger ljusblå och vit, berättar Frida.
Nu är Frida van vid att det går fort på specialsträckorna därför menar hon att det kan bli en svår omställning till Regularity.
– Får väl bita ihop och inte hetsa, menar glada Frida inför eldopet på torsdag.

*
KAK Midnattssolsrallyt startar i morgonkväll onsdag med första specialsträckan inne på Rocklundaområdet i Västerås. På torsdag egentligen första riktiga rallydagen fortsätter man mot Fagersta och Hedemora. Andra etappen körs i Roslagen och på lördag den tredje och avslutande etappen i Sörmland. Där kommer klassikerna att köra före de ordinarie bilarna i tävlingen Slottssprinten, arrangerad av Katrineholms MK. KAK Midnattssolsrallyt avslutas under lördagens eftermiddag med den inledande specialsträckan på Rocklundaområdet.

*
Häromdagen letade jag djupt nere i källaren i tidningens arkiv, uppdraget var att hitta reportaget från 1959 när Ingemar Johansson knockade Floyd Patterson. Uppdraget lyckades men vid sidan av Ingo-knocken i Madison Square Garden fanns något betydligt intressantare. BloggcarlssnErik ”Carlsson på taket” Carlson hade dagen före besökt Kristianstad med vinnarbilen från Midnattsolssrallyt samma år, en gräddgul Saab 93. I artikeln kunde man läsa, ” där han ( Erik alltså) i olika repriser, tillsammans med intresserade passagerare visade sin körteknik”. Vidare , ”Herr Carlsson har tävlingskört sedan 1953 och har under denna tid hunnit avverka 15 olika rallytävlingar. i år har han redan vara med i två tävlingar Tulpanrallyt i Holland där han placerade sig som tvåa samt för kort tid sedan det svenska rallyloppet där han blev etta”.

*
Mycket klassiskt rally idag, Björn Waldegård tvingades ju tacka nej till starten i Midnattsolssrallyt på grund av en krånglande rygg. En rygg som han dock hoppas tillfrisknat i september då han i samband med brittiska ”UK:s Rallyday Show” är en av de som anlitas för att celebrera några av de allra mest segerrika bilmodellerna. Björn ska köra en BlogglnaciaLancia Stratos HF som för fyrtio år sedan tog sin allra första VM-seger och med vilken Björn själv vann både Svenska Rallyt och Rally San Remo 1975 ( jag vet att det är så, för jag var själv på plats i Karlstad 1975). Waldegård kommer att leda paraden på Castle Combe Race Circuit den 20 september innan det är dags för specialsträckan inne på området, döpt till Castrol Feature Special Stage.

*
Nu blir Björn inte ensam, även Grupp B-bilen MG Metro 6R4 fyller jämnt, eller 30 år. En bil som vi kanske mest förknippar med Per Eklund som var tämligen ensam om att köra den ”legobils-liknande”BloggMG Clarionsponsrade engelsmannen här hemma. I WRC var det annorlunda där såväl Tony Pond som Malcolm Wilson körde MG. I parade när det dock dubble brittiske mästaren David Llewellin som ska visa upp MG:n.
En bil som varit en stor del av min karriär, berättar Llewelyn.
Den gav mig min allra första internationella seger 1986 när vi vann Circuit of Ireland tillsammans.

*
Andra höjdpunkter i den stora motorshowen blir uppvisningen av ”works cars” från British Leyland Motor Company. Storheter som Morris Marina i rallyskick kan ju få vilken rallyentusisast som helst att svettas lite extra. En bil som testades i tidningen Se av legendariska motorjournalisten Åke Borglund när den kom till Sverige i början av sjuttiotalet. Åke pressade denBloggMarina ”IFK-orange” Marina TC:n (TC=twin carburetor eller dubbla förgasare) och efter testpasset satte han den odiskutabla rubriken på Marinan i tidningen.
God natt England”, vet inte men har för mig att Marinan aldrig blev någon storsäljare här hemma…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *