73 anmälda till ”SM2” i Sandviken, Heikkilä byter Skoda mot Toyota, poängsystemet i WRC kan skrotas, M-Sport vill inte ha Rally2 som ”top-class”, bli rallyförare på en enda dag och skånsk Formel Vee-ikon har gått bort.
Det blev exakt lika många anmälda till deltävling två i Rally-SM ”Vinterpokalen” som i helgens premiär i Hudiksvall, 73 ekipage. Skillnad kan det dock bli då summan för ”Hälsingerallyt” är hur många som verkligen startade medan det i Sandviken är de som anmält sig.
Av erfarenhet försvinner alltid några namn innan start den 3 februari, så i bästa fall når man kanske upp till 70-strecket. Ändå en siffra som jag menar är helt OK med tanke på de kostnader som hänger ihop med rally på vintern.
I ”Internationella 4WD” är det 15 bilar och inga direkt överraskningar mer än att Stig Andervang/Robin Eriksson är anmälda och som hoppade över premiären. Paret är anmälda utan bil då Stigs Skoda numera körs av Mattias Adielsson för småländska Tisse Racing. SM-debut för 2024 gör Bodens Michael Wikström/Lennart Nilsson i klassen ”Nationella 4WD”. Som bil anges Ford Fiesta och då utgår jag från att det rör sig om samma WRC-Fiesta som Wickström kört tidigare. I 39-bilar stora ”Nationella 2WD” saknas premiärsegraren PG Andersson. Annars ser det vid en snabb blick ut som det är i stort sett samma namn som körde i Hudiksvall. Hade trott men framförallt hoppats, att i år skulle ”Standard” lyfta i Rally-SM men den förhoppningen verkar tyvärr inte uppfyllas. Till Sandviken kommer sju bilar, fyra Volvo, två Golfar och en Nissan Sunny vilket är ungefär samma som i helgen. Jag vet att det är som att svära i kyrkan, men så länge SBF håller VOC utanför så lär heller aldrig klassen bli något annat än en parantes i SM. Detta tycker jag är oerhört tråkigt för det är ju här som våra nya talanger borde synas. Rimliga kostnader och likvärdiga bilar borde sporra till ”att köra SM”. Så länge mer än hälften av landets Standard-åkare hålls utanför, lär det inte heller bli mer än så här. Ungefär som att enbart tillåta FIA-bilar i Nationella 2WD, då hade den klassen i Sandviken varit tre bilar stor…
*
Idag kom så poängställningen för Rally-SM efter premiären i lördags. Undrar vad bollnördar hade sagt om de skulle fått vänta nästan två dagar för att kunna se läget sina tabeller…
*
Finländaren Mikko Heikkilä inledde starkt i Portugals ERC-tävling men avslutade desto sämre. Ledde fram till Power Stage med sin Skoda men där blev det punktering och resultat före honom och Samu Valeri blev en åttonde plats, precis före Tom Kristensson/Andreas Johansson. På Kanarieöarna fick han inte alls till det och lite på den vägen blev hela säsongen, till exempel 12:a i Värmland för att sedan krascha i Rom.
Efter detta blev det ERC-time out och under hösten kördes bara en mindre tävling i Spanien. Nu har Mikko dock laddat om och kommer till ”Arctic Lappland Rally” med både ny bil och kartläsare. Bilen för 32-åringen är nya poppisbilen Toyota Yaris GR Rally2 och kartläsaren heter Kristian Temonen. Efter Rovaniemi första helgen i februari med drygt 100 anmälda, är det Rally Sweden som väntar på den blåvita duon.
*
Mycket talar nu för att det mycket omdiskuterade nya poängsystemet i WRC/Rally1 kommer att ändras. Det svårbegripliga system som är tänkt ska gälla från Monte Carlo, kan till exempel innebära att rallyvinnaren totalt får mindre poäng än en som lyckats bättre under söndagen.
Systemet var tänkt att förhindra att tävlande höll igen sista dagen för att spara däck inför power stage.Förslaget kom från WRC själv men nu börja FIA dra åt sig öronen efter den massiva kritiken och enligt källor nära Paris är man beredd att skrota hela systemtet.
–Om vi känner att det här är för förvirrande, inte bra för sporten kommer vi att göra förändringar och vi är inte rädda för att göra dem, hävdar källan som även ställer frågan.
– Vi förstår söndagens problem, men är detta det bästa sättet att lösa det?
*
Att införa Rally2 som ny toppklass i WRC gillas inte av alla och en av de som gör tummen ner är M-Sports Richard Millener. Annars menar jag att hårt ekonomiskt trängda M-Sport borde jubla över möjligheten att VM-tävla till lägre kostnader. Men så är inte fallet och Millener menar att de elva månader som återstår innan den nya klassen skulle introduceras, är alldeles för kort tid för att hinna ”utveckla” en Rally2-bil. Här går jag vilse och i min värld så behövs ingen ny bil utvecklas. M-Sport har redan sin Ford Fiesta precis som Toyota, Citroën och Skoda har sina Rally2-bilar så vad det är som behöver ta tid fattar inte jag.
Millener menar också att sporten skulle tappa väldigt mycket om Rally1 försvinner och kommer sedan med ännu en önskedröm som jag menar talar emot vad han säger..
– Vi måste göra rally mer synligt och försöka få in fler team, vi behöver fler tillverkare!
Jag drar lite paralleller till när ikon-klassade ”Grupp B” försvann efter Henri Toivonens tragiska olycka på Korsika 1986. Då förbjöds klassen och redan sju månader senare kördes WRC med GruppA-bilar. Tro det eller ej, sporten både överlevde och utvecklades trots att i princip exakt samma varningar då trumpetades ut.
Foto: Tommy Svensson
I säsongsöppnaren ”Rallye Monte Carlo” segrade Miki Biasion, Lancia Delta HF före Juha Kankkunen i en likadan bil medan Walter Röhrl som trea körde en stor Audi 200 quattro och fyran Ingvar Carlsson rattade Mazda 323 Turbo. Av de tillverkare som körde året före var det enbart Peugeot som helt kastade in handsken medan Ford hade ”missat” homologeringen” med Ford Sierra 4×4 som uteslöts i omstarten 1987. Om Peugeot försvann så kom Mazda in som ersättare, så någon katastrof blev det drastiska FIA-beslutet långt ifrån. Helt ärligt tror jag samma scenario hade upprepats om Rally2 ersatt den numera knappt två händer stora Rally1-klassen.
*
På tal om Rallye Monte Carlo som drar igång på torsdag så har nu den historiska delen startat. I lördags gav sig de åtta danska deltagarna iväg från Assens som var en av fyra startplatsen. Glasgow är nordligast av dessa medan Milano är längst söderut, övriga är Bad Homburg och Reims. Med en snitthastighet på 50km/t. ska sedan de drygt 200 deltagarna ta sig till Monaco och har då kört totalt 2689 kilometer.
*
Nu provar de sydostliga rallyklubbarna ett nytt grepp för att lock folk till sporten och man gör detta i samarbete med DRIVE VXO under parollen, ”Rally-licens och lite till på en dag”. Den 9 mars är det dags för licenskurs utanför Växjö, allt på ”en dag där erfarna förare och kartläsare är med och stöttar”.
– Vi vill prova något nytt!
– Vår tanke är att kursen utöver den teoretiska delen även blir en introduktion till sporten. Vår erfarenhet visar att det inte är enkelt att komma ny till rally utan att känna folk som kan hjälpa en på vägen, säger Peter Holgersson, en av initiativtagarna.
Andreas Sigfridsson från DRIVE VXO fyller på.
– Det ska inte bara stanna vid att man går den teoretiska delen utan här får man allt på samma dag och stöttning från oss som är på plats. En enklare väg in i sporten helt enkelt.
Kursen som kostar 600kr/deltagare ska även ge en god grund inför första tävling, förutom den teoretiska delen kommer förare och kartläsare att genomföra samtliga moment i en tävlingen med tidkontroller, tidkort, transportsträckor och specialsträckor.
– Dessutom kommer en utförlig första-hjälpen-utbildning att genomföras i realistisk miljö. Vad ställs du inför om du kommer till en olycksplats där dina medtävlare råkat illa ut, berättar Sigfridsson som avslutar med
– Våra hjärtan klappar för rallysporten och det är verkligen kul att kunna ge nya förare och kartläsare en enklare och mer komplett introduktion till sporten.
*
I dag nåddes vi av beskedet att skånske Formel Vee-profilen på 60-/-70-talet Tommy Brorsson gått bort.
Janne Tromark på Bilsportarkivet skriver: ”I detta nu nås jag av budskapet att vännen och racerföraren Tommy Brorsson gått bort. Tommy har under längre tid kämpat med sjukdom som till slut vann kampen över denne kämpe. Tommys varumärke har varit Lotus över den större delen av hans karriär som startade i Formel Vee. I en Hansen Fvee vinner Tommy EM 1972, som skulle följas av fyra ytterligare EM-Titlar i Lotus. Jag har rest med Tommy till flera stora tävlingar i Historic Racing på de klassiska banorna i Europa där Tommy alltid setts som en av de bästa i de klasser han deltagit. Nu har Tommy gått i depå för gott och saknaden efter denne gudabegåvade förare kommer att bli stor. Bilsportarvets tankar går till Tommys familj och till hans två döttrar. Vila i frid bäste vän och vet att en hel motorsport nation aldrig kommer att glömma dig.”.
Att Millener och M-Sport anser sig behöva ”utveckla” en Rally2-bil hör väl ihop med att Fiesta inte längre tillverkas och säljs. För att Ford skall vilja fortsätta (öka?) sitt engagemang behöver ”Race it on sunday, sell it on monday” vara applicerbart.