Ogier och Polo kommer laddade till WRC, Bergslagsrallyt inställt, Milell kör både EM och VM och lite rallynostalgi…

BloggOgier

Volkswagen Motorsport har inte legat på soffan och petat naveludd sedan sista WRC-Rally GB i november berättar nu

 

Sebastien Ogierinnan avfärd till Rally Monte Carlo för wrc.com.
-Test och utveckling har gått på ”full throttle” sedan i november och vi kommer laddade för att börja en ny säsong som regerande mästare!
Teambossen Capito fyller i.
-Vi kommer väl förberedda till Monte och har utvecklat många detaljer på vår Polo R WRC sedan förra säsongen.
Hade jag varit teamchef hos någon av VW:s konkurrenter till VM-titeln hade jag nog tänkt som så här.
– Låter inte bra, inte bra alls…
*
Känns väldigt tråkigt med den uteblivna vintern, nu ställs ävenKlassiska Rallycup premiären Bergslagsrallyt in som skulle körts den 25 januari. Ordförande Nisse Bergquist skriver,”Bergslagsrallyt har flyttats till 1 mars! Det betyder att den tävlingen förlorar sin RM-status, då Östersund Winter Rally redan har RM på det datumet.”.
*
Lika bekymrad är Roger Fransson som tappar första deltävlingen i Sverige-Serien när Finnskogsvalsen fick ge sig för andra gången på tjugo år. Trots detta lovar Roger att det ändå blir åtta deltävlingar i serien, men Torsbys bidrag ersätts av en ”sommartävling”. Att hitta en ersättare med snö är inte lätt menar Fransson och även om MK Ratten hittar ny datum med ”vinter” hjälper det inte..
– Det är rätt. De helger som finns tillgängliga hamnar i direkt anslutning till vår nästa deltävling i Sundsvall. Därför har vi helt enkelt bestämt att ställa in Torsby för i år och istället hälsa Torsby och MK Ratten hjärtligt välkomna tillbaka i SverigeSerien 2014.
VOC-Generalen fortsätter.
-Som planen ser ut just nu så blir det dubbeltävling i Sundsvall den 22 och 23 februari istället, möjligheterna att få detta att gå i lås jobbas det med, allt från tävlingstillstånd till bemanning.
Är det då någon vinter i Sundsvall?
– I själva Sundsvall är det helt snöfritt men ute på sträckorna ser det redan nu väldigt bra ut, en härlig isbotten i vägarna och faktiskt också rikligt med snö på det mesta av den tänkta sträckningen.
– Tävlingsledningen meddelar att man faktiskt skulle kunna köra tävling där redan nu. Och dessutom säger långtidsprognoserna både betydligt kallare väder och mer snö. Innan det är dags för oss så kommer det att vara riktig vinter i Sundsvall.
*
En som är riktigt glad idag är Kristianstads kartinglöfte Noah Milellnär det står klart att satsningen på EM-serien 2014 är i hamn.
– Svårt att beskriva känslan efter ett sådant glädjande besked. Detta var min största önskning att få fortsätta köra internationellt och förstärka mina chanser att komma vidare i karriären.
– Jag är oerhört tacksam att dessa personer ger mig chansen och de skall inte bli besvikna, kommenterar Noah.

 

BloggNoahNoah fortsätter samarbetet med JP Racing även 2014 vilket pappa Niklas ( han med mössan ni vet…) tycker känns mycket bra.
-Noah trivs bra och känner sig avslappnad men samtidigt fokuserad och taggad.
EM-premiären sker tre mil söder om Lecce i Italien på La Conca-banan. Men det allra häftigaste blir så klart tredje deltävlingen som körs inför hemmapubliken på toppmoderna Åsum Ring i Kristianstad i slutet av juli.
-Bara att få se Europaeliten inta Åsum Ring är stort. Sportsligt blir det ju en höjdare för mig att köra EM inför hemmapubliken, dessutom fyller ju Kristianstad som stad 400 år, säger Noah.
Europamästerskapen avslutas sedan i England på PF International i närheten av Nottingham. Världsmästerskapen 2014 avgörs däremot under en enda deltävling som går av stapeln i Frankrike i slutet av september. Förutom VM och EM är ytterligare fem race utomlands planerade, men vilka det blir är ännu inte bestämt.
*

BloggOpelT
I dagens mejlkorg låg ett mejl från Bengt Karlsson som verkligen lyste upp ”novembermörkret”, en bild från Opel Team Swedens verkstad iHammarbyhamnen.

 

Vad är väl ljusterapi och annat hokus pokus mot en sådan här bild om man vill må lite bättre…
Kontaktade Tommy ”den stolte stockholmaren” Anderssonmed ett förflutet i samma verkstad och som så klart blev tårögd över att återse ungdomens glada dagar. Han saknade dock en dörr i verkstaden, annars var allt som han mindes.
– Fast dörren fanns kanske inte, det är ju trots allt fyrtio år sedan jag var hos Opel, suckade Tommy längtansfullt medan han bläddrade bland KIA-reservdelarna.
Året tror jag bestämt är 1971, Mantan t.v kom det här året och hade det varit 1972 borde Rally Kadetterna varit utbytta mot Ascona A. Tror dessutom att den ljusa Kadetten är den ”gula” Sprint-Kadetten somAnders Kulläng körde i Grupp 1 i bland annat Värmland Runt det här året. Ett klart minne är då han levererade en hyggligt stor sten rätt i pannan på ”slöjdläraren” när vi stod som publik i just den tävlingen. Tack Bengt ” you made my day”!
*
Har ju skrivit lite om ”utarmningen” av klassiskt rally i Sverige, anser att allt för mycket fokus läggs på de ”nyare” klasserna, nostalgi och kulturbevarandet har fått stryka på foten för ”vinnartänk”. Uppenbarligen feluppfattade jag min kamrat Roger Rooth för några dagar sedan, han skrev så här hos Rallyklassikerna, ”Detär ju jäkligt trist det blivit så här, det utarmar ju tävlingarna när dom gamla bilarna försvinner, dessutom så får iaf jag ett scenario för ögonen, säg det släpps in upp till 1991 i App K. Med samma resultat som de senaste 10 åren skulle det innebära att om 10 år så är den äldsta bilen i App K en Mk 1 Escort, resten är borta, alla åker antingen 4WD eller Kadett GSI 16V eller motsv Golf 2:a.”.Nu svarar Roger,
” Tjena Bloggkungen!
Nu felciterade du väl ändå mitt inlägg i Rallyklassikernas gästbok lite grann?? Jag hade ju i alla fall föresatsen att man släppte in till 1991 i mitt resonemang! Men men, man får vara glad för det lilla som flickan sa när hon satte sig på nappen!
I detta fallet är det ju bra att du lyckts stava mitt efternamn rätt, Hipp Hipp Hurra och glass och ballonger till barnen!
Annars verkar ju det här med rättstavning vara ett allmänt fel bland Opelägare till blindstyre. Trösterikt är ju att vederbörande (bilden) lyckats lackera det tyska liket i en snygg färg istället för kalsongblått anno 60-tals y-frontmodell! Men vad hjälper detta, det är ju lika förbannat en Opel!
Med YTTERST Ödmjuka hälsningar från han med två-O i efternamnet, inte ett-O eller tre-O.”.

 

BloggRothKasongblått Roger, det heter Laupitz-Blauoch vad är det där står i rutan på Thorleif Olssons snygga bild, ”Vem, f-n är Roger Roooth?”. Vilken fråga, det vet ju alla…
*
När vi är inne på samma ämne förflackandet av klassiskt rally så mejladeMats Holmertz,
”Tjena Tommy.
Läste på din blogg om Finnarnas annorlunda vagnpark. Serien heter HRT och är enormt populär Klassikerserie. Körs ofta tillsammans med RJSM (Finska juniormästerskapet). Finns även en historisk WV-cup med baggar och 1500 bilar..!
Bif. startlistan från näst sista deltävlingen i oktober. Se på vagnparken och njut….”
Ja vad göra annat än njuta när man läser den härliga mixen av bilar, totalt 76 klassiker varav bara fyra 240:er. Klart populärast är Ford, mestEscorter så klart men även två Ford Anglia och då med den ”rätta” motorn på 1000-kubik. Tolvhundran som används här tror jag aldrig ens såldes i Sverige när det begav sig? I listan finns 18 ”sextiofemmor” och bland dessa t.ex en Plymouth Valiant. Tänk om man här i ”mellanmjölkens land” berättade att man tänkte bygga en ”Valle” för att köra rally. Tvångströja, elchocker och tung medicinering hade säkerligen åberopats.
– En Valiant är du inte klok, det finns ju Volvo, hade säkerligen blivit kommentaren.
Annars var det kul med den minsta klassen upp till 1000 kubik, med två Anglia, två Wartburg, en DKW och en Fiat 850. Tänk att få se detta här hemma…
*
Noterade även att Simca Rallye fans med i startlistan. Vad är då en Simca Rallye? För de flesta som inte är födda på sextiotalet eller tidigare är säkerligen det franska märket helt okänt då det försvann på sjuttiotalet och gick upp i Talbot. Ett märke som också är borta sedan många år.
Föregångaren hette Simca 1000 och introducerades 1961 och kan närmast beskrivas som en Renault R8 som likt en ”Dressman-skjorta”krympt i tvätten. Motorn bak, fyra dörrar, tvärliggande bladfjäder fram och pendelaxel gav ”spännande” vägegenskaper. I början av sjuttio tyckte fransmännen att det behövdes mer pulver under ”baklocket” och började bygga modellen med tillnamnet ”Rallye”. Dubbla förgasare, svart huv, stripes och ”full instrumentering” var vad som bjöds. Sedermera övergick modellen även den till Talbot-familjen, precis som den som norrmannen 
BloggSimca

 

Björn Enger (bilden) körde iSouth Swedish Rally 1982. Enger bröt på sträcka sju efter en spektakulär avåkning med sin TalbotRallye” och precis som han försvann även märket något år senare. En som föresten körde Simca 1000 var finske rallylegenden Paolo Toivonen och för honom gick det ju ändå hyggligt…
*
Till sist blev det ett litet räknefel i ”DMACK Fiesta Cup” när pundet skulle konverteras till SEK. Rätt pris för en säsong ska vara en dryg miljon kronor, eller strax över tvåhundra tusen spänn per tävling. Hmm, får kanske överväga det här med RS-DM eller DMACK…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *