56 anmälda till Rally Sweden men bara tre svenskar, lite ”häxjakt” från lokalradion i Umeå, genomgång av SM-fältet i Hudiksvall och Sainz tog fjärde Dakar-segern.
När anmälningslistan släpptes till Rally Sweden så var det ungefär i fas med de senaste åren med sina 56 anmälda. Tråkigt men helt naturligt, så var det få svenskar som kör i Umeå, ”bara” tre blågula flaggor, i WRC2 Oliver Solberg, Isac Reiersen och så Mille Johansson i Junior-WRC.
Ett trevlig inslag i Rally1-klassen förutom de vanliga, var att italienaren Lorenzo Bertelli (bilden) återvänder både till Sverige och Toyota Yaris. Med detta är det en bil mer i klassen än i WRC-premiären nästa helg, men nio ”in the top class” känns ändå futtigt. Enda nya här är att Andreas Mikkelsen lämnar över den tredje Hyundaien till Esapekka Lappi som tänkt från början.
Betydligt skojigare i Rally2 där 19 förare köra om poäng i WRC2-mästerskapet medan fem kör utan den möjligheten. De båda Värmlands-kompisarna Solberg och Reiersen tillhör de som jagar VM-poäng. Toyota Yaris Gr Rally2 har onekligen fått en flygande start och cirka en tredjedel av startfältet kör den nya ”vinnaren”. Populärast är ändå Skoda som totalt dominerar medan Hyundai (Emil Lindholm), Citroën (Nikolay Gryazin, James Leckey) och Ford Fiesta (William Creighton, Jaroslaw Koltun) sladdar efter betänkligt.
Junior-WRC har tagit sig betydlig efter att i flera år legat runt dussinet förare så är man Umeå 19 anmälda. Merparten ”rookies” i sammanhanget precis som svenskhoppet Mille Johansson/Johan Grönvall.
Trion med enligt mig störst segerchans förutom Mille förstås, är Bruno Bulacia, Fabio Schwarz och ända borta från Paraguay, Diego Domínguez. Alla kör med likvärdiga Ford Fiesta Rally3 byggda av M-Sport Poland. Här håller jag med dagens ”Västerbotten-Nytt” men lär framöver få många anledningar att återvända till ämnet.
*
Inte utan att jag stannade i växten när jag fick ögonen på P4 Västerbottens rubrik ”Publiken sviker rallyt i Umeå – glädjesiffrorna överdrivna”. I ”nyheten” kunde man läsa att kanalen tagit del av Telias publikmätning som visade på 15 000 rallybesökare mot de 50 000 som arrangören gått ut med. Undersökningen är beställd av Visit Umeå och för detta har man enligt uppgift gått på hur många som var uppkopplade mot Telias master. Vissa hävdar även att mätningen skedde enbart på Red Barn Arena medan publik ”på skogen”, inte räknades in.
Nu har jag aldrig besökt Rally Sweden efter att man lämnade Värmland men från mina kamrater som varit på plats, har jag inte nåtts av så här alarmerande siffror. Färre än i ”rallyts högborg” men ändå mycket folk har det summerats. När jag hör inslaget så tycker jag det lyser igenom att Visit Umeås vd Gabriella Hed Vall hela tiden varit skeptisk till antalet besökare och som jag känner det, även till rallyt. Lite konspiratoriskt, så känns det som att hon beställt en undersökning med givna ramar, allt för att rättfärdiga sin åsikt och ”vad var det jag sa-känslan” infinner sig åtminstone hos undertecknad.
Senare idag kom ett nytt inslag där kanalen fortsätter att ifrågasätta rallyt och skjuter in sig på det kommunala bidraget på 13 miljoner kronor. Man ställer detta mot ”Brännbollsyran” som reportern menar borde haft större bidrag än rallyt (min känsla). Kommunalrådet Hans Lindberg (S) försvarar dock både rallyt och bidraget och menar att man även måste räkna in tv-publik world wide. Nyhetskällan P4 Västerbotten känns inte helt objektiv då många dagliga lyssnare hävdar att kanalen i hop med olika miljöorganisationer, hela tiden varit mot ett VM-rally som sätter staden på kartan. För en utomstående känns rallyt inte alls lika välkommet i Umeå som det var på den gamla goda tiden man körde Karlstad…
*
Med bara timmar kvar innan Rally-SM 2024 drar igång med ”Hälsingerallyt” så är det dags att kika lite närmare på startfältet. I ”Internationella 4WD” måste nog ändå ”Ilsbo-Expressen” Patrik Flodin/Göran Bergsten bära på tyngsta favoritskapet. Både i egenskap av regerande mästare med GK Doors Polo men även av sin mångåriga vinterrutin, plus att han testade rejält förra helgen i Torsby.
Där körde även min outsider Isac Reiersen/Lucas Karlsson och inte ett enda av mina ögonbryn kommer att höjas om det blir vinst i morgon. I ”Favoritgrupp II” plockar jag in Fredrik Åhlin/Maja Bengtsson som kommer med JC Racetekniks Skoda Fabia Rally2 istället för den R5:a han kört tidigare. Fortsatt under Team Nybes färger och här placerar jag även Nybe-kompisarna Jonas Åkesson/Joakim Sjöberg och Albin Nordh/ Christoffer Bäck. Även Dennis Rådström/Johan Johansson och Mattias Adielsson/Bo Holmstrand får plats här. Mattias är ödmjuk inför sin comeback med 4WD-bil efter fjolårets SM-guld med Corollan.
– Jag ser ödmjukt på satsningen, men det viktiga är att den andas samma glädje och härliga känsla som vi hittade tillbaka till förra året. Det är väldigt roligt att få vara med i detta otroligt seriösa team (Tisse Racing), som förberett bilen in i minsta detalj, konstaterar Mattias.
I ”Favoritgrupp III” hamnar kanske lite otippat historiskt meriterade Pontus Tidemand/Johan Grönvall och Patrik Sandell/Staffan Parmander i sällskap med Jari Liiten/Mikael Johansson och Kalle Gustavsson/Magnus Nilsson.
Men hallå, i vilken hamnar grupp hamnar så SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson? Svaret är inte grupp alls, istället likställer jag dom med en drönare som svävar över hela gänget och kan slå till precis var, när och hur starkt som helst. Precis som Adielsson är Tom ödmjuk in för uppgiften med Keane Motorsports nya Skoda.
– Jag har inte kört någon vintertävling sedan Rally Sweden i Junior-VM 2020 och då i en 2WD-bil. Om man nu kan kalla det för vintertävling, då snön lyste med sin frånvaro, och sträckorna mest bestod av grus med isinslag. Därför är det är svårt att säga var jag står på riktiga vintervägar…
Kan också konstatera att jag har lite samma känsla som när han och Andreas i fjol chockvann SM-finalen i Arvika. Efter att reken är avslutad konstaterar Tom.
–Sjukt häftiga vägar, verkligen utmanande och coolt med mycket krön, sprätt och lyft. Det går sväng i sväng nästan hela tiden fast med olika tempo bara.
Besättningen i #2 Skoda Fabia Rally2 berättar också att underlaget delvis annorlunda mot när man testade i går.
– Det fanns redan lite grus framme under reken och det är inte jättemycket is, så förhoppningsvis får vi lite ändå hyfsat grepp. Men det kommer bli bättre bil för bil….
Välkänt är också hur farligt det är att underskatta skåningar, sedan spelar det ingen roll i vilket sammanhang…
*
I ”Nationella 4WD” är det många för mig många lite oskrivna kort men har ändå en känsla av att Oskar Sundell/Joakim Söderquist vill ha ett ord med i segersnacket. Även för hemmaåkaren Tomas Bergman med min ”klubbkompis i Asarum ” (är faktiskt medlem även här) Ida Lidebjer Granberg utfärdas åtminstone ”gul varning”.
*
Största klass är ”Nationella 2WD” (36 bilar) där så klart mycket ljus hamnar på PG Andersson/Anders Fredriksson med Corollan. Tuffa utmanare är Toyota-kollegorna Niklas Hägg/Toni Sundquist från hemmaklubben, Kristian Johansson/Fredrik Livh och Patrik Dybeck/David Arhusiander. Tror att de som kör ”RWD-bilar” får svårt i Hälsingeskogen och lägger ingen press på BMW-debutanten Emil Karlsson/Jessica Larsson eller Martin Lundquist/Christian Segerström, Volvo 940. Ett ess i rockärmen har värmlänningen Andreas Israelsson som sätter skånske Björn Johnsson, Hässleholms MK i sin Nissan.
Men frågan är om inte alla uppräknade ändå får se sig slagna av Haninges Patrik Hallberg/Johan Stigh som kör en på pappret lite handikappad Ford Fiesta Rally4. Papper är en sak, verklighet en annan och om det inte blir seger, så åtminstone pallen för Hallberg.
*
Det som ändå såg hyfsat ut med namn när anmälan stängde för ”Standard” bidde ändå bara en tumme. Sex bilar i listan och en som försvann före start var SMK Hörbys Ingemar Månsson och P-I Hellberg.
– Kände mig inte helt frisk för några dagar sedan och därför tog vi ett gemensamt beslut att kasta in handduken, berättar Ingemar från soffan hemma i Landskrona.
– Mer än lite förargligt, å andra sidan får jag glädjas åt att jag avanmälde mig i tid så att inte avgiften frös inne. Nu sparar vi även däck och besättning så att vi istället kommer heltända till Sandviken, avslutar Ingemar.
Favorit i klassen, utan snack är Fryksdalens Jan ”Janjan” Johansson/Christian Ohlsson SM-tvåa i fjol och som haft en mindre trevlig uppladdning, ”tokmeck” i veckan på den alltjämt nya Nissan Sunny. Kul är ett ekipage med dubbla tjejer, Madicken Swärdh och Maria Nyquist från Katrineholm med Golf Grupp F.
*
Lite tänkvärt med tanke på ”Standard” är att det bara drygt 30 mil från Hudiksvall ligger Hällefors där man samtidigt kör ”MidvinterSpritnten” med fler deltagare än i SM. 89 anmälda varav hela 27 kör i motsvarande ”Standard”. Stämmer inte helt då 19 kör VOC vilka inte är välkomna i SM, lite skjuta sig själv foten kan jag tycka. Om VOC varit godkänt vid sidan av Grupp F hade säkerligen klassen visat upp hur livaktig och populär den är. I Hällefors lurar även en ”SM-killer” som jag är säker på kämpat om seger i ”Nationella” i Hudiksvall, Limas Andreas Levin där Thindra Ehn byter ut normala bisittaren, syster Therese.
*
Det blev seger, hans fjärde som väntat för Carlos Sainz/Lucas Cruz i Dakarrally med Audi RS Q e-tron där 61-åringen ledde under åtta av de 12 etapperna.
Även de två andra Audi-teamen gjorde tidigt en stark insats, Mattias Ekström/Emil Bergkvist vann prologen och avancerade till en andra plats efter Sainz/Cruz efter sex etapper. En defekt på bakaxeln kostade dock alla chanser och istället inriktade man sig på att hjälpa Sainz till seger. Stéphane Peterhansel, rekordinnehavare med 14 Dakar-segrar, låg på en sjätte plats strax före halvvägs efter att ha tagit sin 50:e etappseger i bilen och hans 83:e totalt. Ett fel i hydraulsystemet förpassade dock honom och hans franske landsman Edouard Boulanger till plats 22 under den sjätte etappen.
*
Med detta öskar jag alla en trevlig helg!
Hej Tommy, jag lyckades att skicka mitt svar till SBF på din gamla adress!
Under veckan har jag funderat och tänker skriva mina kommentarer som ett öppet brev istället. Du avgör som vanligt själv om du vill ta in det.
Öppet brev till SBF kring vinterdäcksreglementet.
Hej SBF, vi har haft kontakt tidigare i ämnet men ni verkar inte förstå eller inte vilja förstå.
Däckreglementet bestäms av SBF, inga andra, det är grunden.
SBF har att förvalta och utveckla bilsporten för sportens bästa.
Det är inte svårt att förstå, men med det vinterdäckreglemente som ni har för närvarande stryper ni vinterrally. Vilken arrangör vågar släppa loss ett riktigt startfält på sträckorna när däcken närmar sig långnabbsdäck och vilka förare har råd att tävla när däcken kostar 6-8.000/st enligt uppgift?
Ni verkar stolta över att ha begränsat dubbutsticket på vinterSM, men snälla ni, resten av tävlingarna då? Tror ni att dom arrangörerna gör vågen?
Att Nor/Fin är kallsinniga är förståeligt, ni ändrar inte reglementet.
Maxutstick på 5mm, maximerat antal dubb som vi hade i så många år, skulle sänka kostnaderna för dom tävlande och göra att vägarna höll mycket bättre. Jag säger inte att det var bättre förr men nu är det definitivt inte bra alls.
Om ni väntar några månader utan att agera så blir 2025 ett förlorat år till.
Jan Sandström
fd förare, fd arrangör och fd rallyutskottsordförande.
Fri startavgift för alla med licence från SBF kanske får fler att bli intresserade både som förare och åskådare?
Tro inte just den avgiften är så avgörande det är de andra 0000000 kronorna som ska fram…
Hei.
Er det bestemt når Midnattsolsrallyt 2024 skal gjennomføres og hvor det skal gjennomføres
Inget jag har hört…