Ogier vägrar att bryta i WRC-Argentina, Ola+Dan nästan i Rallyutskottet och VOC-Pontus åker i Tyskland!

Än så länge ser inte mitt tips inför WRC-Rally Argentina att funka helt klockrent. Efter tre körda sträckor leder Sebastien Ogier (som jag tippar ska bryta), drygt tre sekudner före Miko Hirvonen. Först på tredje plats, men bara sex sekunder efter är min ”vinnare” Sebastien Loeb. Latvala tappade på den långa sträcka tre som körs en gång till då som sträcka fem. Den finske Polo-åkaren var nästan halvminuten bak sträckvinnaren Miko Hirvonen.
En som fick problem direkt den här disiga och regniga Argentinamorgonen var Mads Östberg. Vindrutetorkarna la av på hans WRC-Fiesta och inte förrän han kopplade över från ”stage mode” till road mode” funkade dom igen. Har skrivit det förr, tar du den billigaste Dacian så nog f-n funkar torkarna, men på en handbyggd rallybil med prislapp runt fem miljoner då klyddar dom. Hur kan det bara bli så?

*
Även i WRC-sammanhang tror man att det är däcken som avgör om man vinner eller ej. Själv tror jag att där är minst lika mycket psykologi som avgör detta. Tjecken Martin Prokop har med kort varsel avslutat samarbetet med DMACK och kör i Argentina med Michelindäck. Som skäl till detta säger Prokop.
– Mina sponsorer vill gärna se oss högre upp i resultatlistan och detta snabbt så vi kände att vi var tvungna att göra något.
Nu verkar dock inte däckbytet ha inneburit något jättelyft, efter tre sträckor håller Prokop en tionde plats.

*
Idag var det dags för Rallyutskotetts tre medlemmar Magnus Månsson, Håkan Johansson och Mats Thorszelius att möta ”Rädda Svensk Rallysportungdom” face to face. Räddarna bestod av Ola Strömberg, Dan Järbyn samt Jårs Damberg och från förbundsstyrelsen deltog ordförande Kåge Schildt och Pierre Ellison, kontaktperson för Rally och från kansliet Pär Karlsson, teknikansvarig plus förbundsdirektör Thomas Jansson.
Det snackades om allt från HANs till sprinklers, när var och hur det eventuellt ska införlivas i reglementet. Men Ola pläderade även för en uppmjukning för Grupp E-bilar vad gäller transmission.
– Vi skulle vilja att man i en standardrallybil på ett billigt sätt förstärka, öka tillförlitlighet och få en ökad körglädje utan att öka prestanda på motorn.
Nytt möte är satt till den 14 juni och fram tills dess ska det jobbas med frågorna. En riktigt kul och framförallt bra idé var att både Ola och Dan blev adjungerade i rallyutskottet. På SBF:s hemsida skriver man, ” Mötet speglades av en bra och öppen dialog som bidrog till framtagande av konkreta förslag att förankra bland SGA:er och medlemmarna i klubbarna. Alla var eniga att öppenhet och dialog är en framgångsfaktor och det nya utskottet föreslår bland annat att utnyttja den befintliga Facebook gruppen. Utskottet planerar också ett nytt Rallyforum.”
Känns ändå som att SBF tagit till sig av kritiken och att något positivt är på gång för rallysporten. Tänk att allt detta började med en kommentar från Ola på ett inlägg i Motorbloggen. Tanken svindlar…

*
BloggPontusI helgen gör Arlövs snabbaste VOC-are, B-föraren Pontus Berglund internationell premiär när han och farsan ställer upp i 26 ADAC Mobil Pegasus Rallye Sulinger Land (väldigt långt namn, nästan i klass med Pontus egen klubbs RS-på åttiotalet Hiab Foco -Specialtrofe´n” eller vad det nu var…). Start och mål i Sulingen fem-sex mil söder om Bremen och där familjen Berglund får sällskap av ytterligare tre svenska VOC:are då tävlingen ingår i West Euro Cup. Dessa tre är Kristoffer Karlsson, Robert Blomberg och Peter Elg. Totalt tretton sträckor ska köras och det blir mycket intressant att se vad Pontus kan åstadkomma. Trots sina unga år är han redan etablerad skånsk fortåkare och en av favoriterna till DM-guld i VOC-klassen.

*
Inte bara här hemma som det ställs in tävlingar, nu har även arrangörerna av forna VM-tävlingen Rallye San Marino tvingats kasta in handsken. Här är det dock inte brist vägar eller funktionärer som är största problemet, nej här är det istället den italienska ekonomin som sätter stopp. ERC-gubbsen har försökt på alla tänkbara sätt att rädda tävlingen men fick ge sig till slut. Någon ersättningstävling blir det inte utan ERC blir därmed bara tolv tävlingar.

*
BloggCortinaVill du köpa en riktig klassisk vinnarbil så är det dags nu då Sir John Whitmores Lotus Cortina från Karlsoga 1965 är till salu. Nu är den lackad i rött och guld men enligt de som kan, så var den klassiskt vit/grön i Kanonloppet. Whitmore, idag 76 år gammal tävlar inte längre men finns säker med på Goddwood Festival of Speed den 12 juli. Det är också här auktionsfirman Bonhams tänker försöka få ut mesta möjliga pund för klassikern.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *