#42 tas bort från WRC, Breen blev mer än världsmästare han blev ”Peoples Champion”, Audi till F1, tuffa pix i Silverratten, Rallyklassikerna säger ifrån, nu väntar premiär för Grus SM och hjärtstopp trolig orsak till rallyolycka.
I dag samtidigt med att Craig Breen vigdes till sista vilan hemma i Irland tog WRC-promotorn beslut att hans #42 inte kommer att användas av något ekipage i årets WRC-serie. En väldigt fin gest av respekt men jag förstår inte varför man nöjer sig med 2023? För mig vore det enda rätta att för alltid ta bort #42 från alla startlistor och då tänkte jag inte enbart på WRC…
*
Följde delvis Breens livestreamade begravning som självklart var väldigt känslosam och respektfull, men ändå var det skratten jag kommer att minnas mest. Vid sidan av kistan trädde många rallykändisar fram och berättade mer eller mindre dråpliga minne de haft med den populära irländaren följt av hjärtliga skratt. Efter akten sveptes kistan i Irlands flagga och bars till sista vilan där mycket folk på vägen genom kyrkogården hedrade honom. På hedersplats stod även hans älskade Ford Sierra Cosworth som han och Paul Nagle kört åtskilliga gånger i historiska rallyn. Avslutningen blev med Coldplays ”A sky full of stars” där nu Craig är en av dessa. Det jag minns allra bäst från dagen var ändå när WRC:s rallyreporter Becs Williams konstaterade att Craig aldrig blev världsmästare men han blev något ännu finare nämligen, ”Peoples Champion”. Behöver jag tillägga att för mig gick där både en och två näsdukar under akten…
*
Som ni vet vid det laget så är motorsport med bilar ”utan tak” inte riktigt min kopp te, men det betyder inte utan att jag även har lite koll på vad som händer. Att Audi i dag i Kina och Shanghai avslöjade att man planerar att gå in i Formel 1 var ändå en jättenyhet. Under flera år har man hört att Volkswagen planerade samma sak men det har väl tagits något koncernbeslut att deras inslagna väg med enbart elektrisk motorsport ska ligga fast. Istället blev det Audi som under parollen ”F1 Power made in Germany” ger sig in i miljardrullningen med start 2026.
I staden Neuburg är Audi Formula Racing GmbH redan ”in full swing” med sina för närvarande 260 anställda som vid årets slut ska vara 300.
*
Finns en del myter kring rallyfolk bland annat hur generös den ofta är. Men när det är frivillig entré via Swish eller som i söndagens Bilmånsson Rallysprint med 100 kronor för ett program med garanterad underhållning i flera timmar lyste generositeten med sin frånvaro, Istället backade många”fans” som tyckte att detta var alldeles för dyrt(?). En annan myt är att vår sport är i stort sett fläckfri när det kommer till dåligt uppträdande. Så är det självklart inte, även om det är enormt långt till vad som förekommer inom fotboll och ishockey, men ändå finns det folk som inte kan uppföra sig inom rally. En av de tävlande i helgens ”Silverratten” gjorde mig uppmärksam på vad Älmhults MK skriver i ”PM 1” där de tävlande kan läsa. : ”Med bakgrund till det hårda klimat som våra funktionärer tyvärr bemöter av bland annat tävlande så inför arrangören av Silverratten 2023 tidsbestraffning mot de tävlande som inte följer SBF:s policy om Trygg Bilsport.
Det innebär att tävlande som ej följer funktionärers givna anvisningar före – under och efter tävlingen bestraffas enl. följande:
Vid första överträdelsen: 10 sekunders tidsstraff på den tävlandes totaltid.
Vid andra överträdelsen: Ytterligare 30 sekunders tidsstraff på den tävlandes totaltid.
Vid tredje överträdelsen: Uteslutning.”
Den tävlande som jag väljer att vara anonym konstaterar.
– Det är ju helt makabert att man ens ska behöva skriva något sådant. Det känns som straffskalan är på tok för snäll!
Jag kan inte annat än hålla med och i ljuset av detta känns det väldigt trevligt hur alla utan undantag uppförde sig i Hörby i söndags.
*
Lite grann i samma härad kan jag tycka att inläggen på Facebook hos Rallyklassikerna upplevs. Nu är det några där som menar att det är fel att även om man inte tävlar i Bilsport Rallycup när det är deltävling i Ryd med ”Vilda Ryd Racet”, ändå måste betala 250 kronor till cupen.
På detta svara ordförande Roland Appelskog exakt samma sak som jag skulle ha gjort om jag var i han skor.
”Med anledning av de kommentarer som skrivits på denna sida vill vi från styrelsen ge följande svar:
Vi har kontaktat tävlingsledningen med förfrågan om pengarna till Bilsport Cup. Svar har vi fått från Roger Roth som skriver att det inte går att göra undantag för de som inte vill tävla i Bilsport Cup. Det framgår i inbjudan vad som gäller och vi från styrelsen kan inte påverka den. Det är naturligtvis fritt att avstå från att åka den här tävlingen om man anser att de 250:- är av avgörande betydelse för ett deltagande.
Vi kan konstatera att det i många tävlingar, som ingår i olika cuper, kan finnas ett avtal mellan arrangör och cupansvarig att viss avgift erläggs till respektive cup, utan att det framgår av inbjudan.
Synpunkter på detta tar jag tacksamt emot via mail eller telefonsamtal!
Roland Appelskog
Ordförande Klassiska Rallycupen”.
Bra rutet Roland!
*
Efter helgens första deltävling i ”Asfalt SM” är det nästa lördag den 29 april för samt sak i ”Grus SM”. Det är återuppväckta Laholms MK som svarar för ”Timmerhultsprinten” men för mig med lite klent antal anmälda. Under våren har man på sociala medier läst många förarintervjuer där det ofta framkommit att Grus SM skulle vara ett av målen 2023. Men mycket snack, lite verkstad som man säger för det blev ändå inte mer än 54 bilar till start i Laholm. Kan tyckas ändå vara en hygglig siffra och helt i linje med fjolårets antal. Själv var jag säker på att det var i år som serien skulle lyfta och hade förväntat mig åtminstone 20 bilar ytterligare…
Benar man upp de anmälda så är det 39 anmälda i SM-klasserna 2WD (27 bilar) och 4WD (12 bilar). Dessa kompletteras med 15 ekipage i ”Standard” som precis som på asfalt tävlar med Riksmästerskap-status. Här är det enkelt att konstatera att det blir en intern angelägenhet för Sydsverige, då av 14 av de anmälda har klubbadress i antingen Södra BF eller den småländska motsvarigheten.
Spännande blir det också att se hur Asfalt SM utvecklar sig i år, som även den helt klart har kraftig slagsida söderut. Nästa stopp är med ”Rollsbo City Race” där Älvbygdens MK valt Kungälv som slagfält den 13 maj. Frågan är hur många av förra helgens cirka 50 SM/RM-åkare som hänger med till västkusten? Idag finns fem anmälda men anmälan stänger inte förrän den 30 april klockan 18.00. Kan nog bli lite stressigt att hinna med för de som samma dag kör Hässleholms GP där målgången brukar ske runt 15.30…
*
Spanska myndigheter har nu undersökt olyckan i helgen som kostade Julio Cesar Castrillo och co-driver Francisco Javier Alvarez livet i ”Villa de Tineo-Rallye”. Efter detta har man kommit fram till att föraren troligtvis drabbades av ett hjärtstopp.
Kartläsaren försökte desperat rädda situationen genom att dra i handbromsen på parets Citroën R5, men lyckades inte förhindra kraschen som inträffade på en nästan helt rak väg.
Jättebra reportage Tommy följer motorbloggen varje dag där blir jag uppdaterad om allt vad som gäller rally.
Jag körde Vänernrallyt1962Trana och Erik Berger kraschade vid målgången på Ölmesträckan vid Kristinehamn.
Då var det grejer Tommy.
Mvh Gunnar Larsson Göteborgs MF