36 bilar till WRC-finalen, Kovalainen blir intressant i WRC2, Junior-WRC inleder med Rally Sweden, SM-arrangörer snabba på bollen och Kasper ställer upp för ”Knaek Cancer”!
Idag släpptes anmälningslistan till finalen i WRC ”FORUM8 Rally Japan” 16-19 november. Brukar gnällas över att ”Rally Sweden” inte har så många anmälda som fansen alltid kräver och de senaste åren har man där leget runt 50-strecket.
I Japan är totalt 36 ekipage anmälda varav då många hemmaåkare till skillnad från Sverige där dessa lyser med sin frånvaro. Takamoto Katsuta har ytterligare 17 landsmän anmälda och då med bilar från Skoda Fabia Rally2, Toyota Yaris GR till sist startande i rallyt Taisuke Amhara med en Daihatsu Copen.
I WRC (Rally1) inget nytt spännande mer än att Adrien Fourmaux ersätter Pierre-Louis Loubet i M-Sport Ford.
*
Skulle inte Andreas Mikkelsen lycka säkra segern i WRC2 redan till helgen får han en ny chans i Japan. Motståndet är också mänskligt med Nikolay Gryazin som allvarligaste hotet mot seger. Möjligtvis kan även Kajetan Kajtenowicz och Gregoire Munster utmana men då krävs att alla stjärntecken står rätt.
Intressant blir också Heikki Kovalainen (bilden)som alternerar mellan Finska mästerskapet och detsamma i Japan med Skoda R5.
*
Idag släpptes även Junior-WRC för 2024 och där ”Rally Sweden” blir första tävling av fem. Precis som i år blir det med M-Sport Poland byggda Ford Fiesta Rally3 i Junior-VM. Prispaketet inkluderar fyra fullt finansierade WRC2-rallyn 2025 i senaste versionen av M-Sport Ford Fiesta Rally2 plus 200 Pirelli-däck och en fullständig testdag före varje deltävling.
Enkla poäng i de fyra första tävlingar medan det i finalen i Grekland delas ut dubbla för förare som kört minst tre deltävlingar. Däremot står där inget om man fortsätter med att dela ut en poäng för varje sträckseger. Ett system som jag gärna även sett i övriga klasser som då inneburit att förare som är borta från segerstriden, fortfarande kan få ihop viktiga poäng…
*
Tog inte lång tid efter att SBF släppt kalendern för Rally-SM 2024 innan de första livstecken från de utvalda arrangörerna syntes. Först var SMK Nyköping som kör gruspremiären ”Gästabudstrofén” samma helg (10-11 maj) som South Swedish Rally 40 mil söderut står som värd för bland annat MAS Rallycup. Att detta blir lite av ”giganternas kamp” förstår nog alla och uppriktig sagt så förstår jag inte riktigt hur det kunnat bli så här?
Vad jag vet brukar Nyköping köra lite senare medan SSR i alla tider använt Kristi Himmelsfärdshelgens tre dagar för rally. Kanske är det ett sätt att ytterligare markera vem det är som bestämmer…Bara timmar senare dyker även SMK Hälsinge upp i flödet med ”Hälsingerally” den 20 januari som väldigt olyckligt kolliderar med förbundets egen prisutdelning ”Bilsportgalan”. Ett faktum som gjort att en del har hört av sig till mig och undrat om detta verkligen är så lyckat?
Att inte SMK Hälsinge kan flytta SM-premiären är inget att säga om, men då menar jag (och dom) att förbundet absolut borde lagt till alla klutar för att byta dag på sin gala. Nu ska de medaljörer som väljer att hänga på SM-tåget i Hudiksvall istället för att vara på gala, få sina medaljer vid annat tillfälle. Känns faktiskt inte direkt festligt i jämförelse med att hyllas på en gala där alla andra får kliva upp och ta mot medaljer under publikens ovationer. Lite av vinstlott kan det bli för Sandvikens Mk som två veckor före ”Rally Sweden” har sin ”Vinterpokalen”. Ingen blir nog förvånad om startfältet där kompletteras med lite VM-åkare som vill känna på snö och is före VM-rallyt.
*
I Sverige är Lars Stugemos #FkkCancer rallysportens bidrag till att bekämpa den dj-ulska sjukdomen.På lördag är det i Danmark dags för tv-galan ”Knaek Cancer” dit nykorade Danska mästaren Kasper Nyman Andersen med hjälp av sina drygt 100 ”cancersponsorer”, samlat in 41 000 danska kronor.
–Min store motivation for denne indsamling er, at jeg i 2022 mistede min far, Bent Andersen i cancer. Vår gemensamma passion var rally, och därför ger det mig mening att skänka beloppet. Tack vare de 100 donatorerna som fått sina namn på taket på vår rallybil, förklarar Kasper.
36-årige Kasper Nyman Andersen har blivit dansk mästare 2007, 2014, 2021 och 2023. Han blev ”Årets Rallytalent 2006” och numera sitter Claus Kammersgaard vid hans sida i deras Renault Clio Rally5.
*
Ingen Motorbloggen i morgon då jag i hop med ordförande Lars Servin och kassör Bertil Gunnarsson måste fokusera på ett möte med Hörbys Kommuns ”Kultur&Fritid”. Ingen hemlighet att SMK Hörby haft och har ett fint samspel med kommunen, nu känns det dock som att vi hamnat lite i bakvattnet när de kommunala bidragen fördelas. Ett litet driftsbidrag för vårt klubbhus plus en nästan symbolisk summa för resten av verksamheten menar vi, känns futtigt med tanke på all positiv reklam som klubbens förare/kartläsare ger kommunen.
Även i jämförelse med kommunens olika ”bollare” behandlas vi lite styvmoderligt. Dom kommer till nya fina anläggningar där vaktmästare ser till att allt är i topptrim inför matcherna. Vi och så klart andra rallyklubbar får däremot själva bygga våra arenor år för år och detta borde vi få lite kompensation för. Nu ska vi träffas över en fika för att i god ton diskutera hur en mer rättvis fördelning kan komma oss till del. Önska oss lycka till…