”2xVictor” tvåa i Holland efter första ”loopen”, ”FTL” först att bekräfta start i Värmland, försening stökar till i Kenya, Oliver S. siktar på ensam WRC2-ledning, både Fagersta och Uppland vill se Appendix K, asfalttest på Uråsa och grus på Mölleröd.

Holland och området kring Klampen visade sig på ett grinigt humor när ”Zudierzee Rally” idag skulle köras berättar SMK Hörbys Victor Hansen.

Ömsom hagel, ömsom soligt men blåsten håller i sig!

Foto: Privat

Förmiddagen gick till att reka de fyra sträckorna som alla körs tre gånger och med skiftande väder var det en sak som diskuterades mest berättar Victor. 

Eftersom vi har varit med om snart samtliga väderfenomen, har däckval diskuterats flitigt…

Målet för dagen ligger dock kvar.

Att ha kul, köra säkert och lära sig ett och annat!

Efter tre sträckor ligger svenskarna två i klassen RC4 där hemmaåkaren Maurice Kuijusterman leder med Renault Clio Rally4. Enligt tidtagningen skiljer 12,9 sekunder mellan honom och ”2XVictor” men om man läser rätt i i listan, så är det istället lite över 44 sekunder. Inte bara språket som är konstigt i Holland utan även tidtagningen verkar det som. På första sträckan fick klassledaren över halvminuten bättre tid än resten, medan han därefter bara varit sekunder snabbare. Tror att det är något skumt med tiderna så gå in på sekretariatet och förklara Er is iets raars aan deze tijd” är mitt förslag.

*

Först ut att förklara att det blir både start och revansch för 2023 i ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” är Frank Tore Larsen. Då slutade det som såg ut att bli rallyts knall med en våldsam krasch på ”Tolita-sträckan”.

Foto Red Bull Content Pool

Nu gör ”FTL” och Torstein Eriksen ett nytt försök med  nyfixad Polo R5 och ett tag trodde han att hans rallykarriär skulle vara över. Men med stort stöd av sitt team och hela rallynorge byggdes bilen ihop på fyra dagar, och Larsen och Eriksen avslutade säsongen otroligt nog som Norska mästare. Nu är det revansch som söks och att ta tillbaka den förlorade pallplatsen.

BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia var både fjolårets höjdpunkt och besvikelse. Men det tände en gnista att göra en ännu större satsning på FIA ERC och ta revansch, säger Frank Tore.

-Direkt efter kraschen var jag rädd att rallykarriären vara över, en sådan här bil kostar otroligt mycket pengar men jag har fantastiska mekaniker som frivilligt byggde ihop bilen plus att jag upplevde ett fantastiskt stöd från hela Norge.

FTL fortsätter.

Det är knallhårt motstånd i ERC, och speciellt i Sverige, men jag tror att vi kommer att vara konkurrenskraftiga!

Därmed kan Glenn Olsson & Co räkna in många FTL-fans till juni månad.

*

Snart är vi inne i ”Rally-Week”, alltså återstart för WRC med ”Safari Rally Kenya” kommande helg. Ett litet problem uppstod när båtar med teamens utrusning blev försenad. M-Sport och Hyundai ligger dock bäst till när deras containers lastats av. Sämre för Toyota vars båt inte anlände förrän tidigt imorse, men en tröst i bedrövelsen är att tävlingsbilarna för alla tre redan finns i Kenya. Problemet är att det från hamnen till Naivasha där  servicen är belägen, är åtta timmars bilfärd och då riskerar åtminstone Toyotas rekbilar att bli försenade när de ska träda otjänst 07.00 på måndag. Problemet är inte olösbart har Kaj Lindström hos Toyota förklarat, då det finns hyrbilar. Men att reka med högerstyrda bilar är inte optimalt menar han hos DirtFish.

*

Samma problem har inte Oliver Solberg och resten av WRC2-gänget som just nu laddar för årets tredje deltävling. För Oliver och Elliot Edmondson är målet klart, att ta årets andra seger i WRC2 och därmed utöka sin ledning efter hemmasegern i Umeå. För att uppnå detta krävs grundliga förberedelser på  varenda specialsträcka för att säkra de eftertraktade 25 VM-poängen som en seger ger.

Foto: Skoda Motorsport

Safari Rallyt är en unikt tävling på VM-kalendern. Det är en enorm skillnad att ersätta snö i Sverige med extrem värme i Afrika. Varje sträcka kan upplevas som helt olika tävlingar, menar Oliver.

Nu delar Oliver ledning med Yohann Rossel som står över Kenya och vill det sig väl kan han rycka om allt går Skoda #20:s väg i helgen.

*

Egentligen är jag lite kluven  över att pusha för Fagersta MK:s ”Nattkröken” den 7 september då den krockar med mitt eget hjärtebarn ,”TV-Svängen” i Hörby. Men jag är van vid att bita ihop så därför kan jag berätta att i Fagersta ingår Historiska Rallymästerskapet (RM), Klassiska Rallycupen, 7-klubbarsserien samt DM för Södermanland/Västmanland, lite mer än TV-Svängen med enbart Södras Rally-DM.

En ”helt ny” bansträckning på fantastiska rallyvägar i Södra Dalarna med bl. a Svenska & Midnattssols-sträckor som hör historiskt rally till, menar arrangören.

55 kilometer specialsträcka av 130 kilometer totalt på fem unika sträckor gör Nattkröken 2024 till en av årets höjdpunkter vad gäller rally för klassiker förklaras det och som avslutning.

 –Att dessutom krydda med vårt lokala DM samt 7-klubbars serien sätter extra knorr på rallyt. Här och nu saknas endast Länsstyrelsens tumme upp, organisationskommittén håller tummarna…

*

Även ”Rally Uppland” i Rally-SM väljer att gå ”the Classic Way” och sticker ut i sammanhanget med att ännu en gång  öppna upp för Appendix K.

AppendixK-åkarna går ut direkt efter SM-fältet, två SS på fredagen och sju SS på lördagen, berättar Jörgen Joons från arrangören MK Tierp som fortsätter.

Första start från Tierp Arena på fredagen 31 maj kockan 16.00 för SM fältet och första bil i mål klockan 18.40. På lördagen är det återstart klockan 9.00 med målgång vid 15.30.

Rally Uppland erbjuder 290 kilometer  varav 81 av dessa är specialsträcka, fördelat på nio olika med startavgift på 6500 kronro  plus noter 500 kronor.

Klasserna kommer att vara samma som 2023 med valmöjlighet att åka med eller utan noter, alla sträckor körs i år i skogen och bara på grus, förklarar Joons.

*

Med tämligen exakt tio dagar kvar tills anmälan stänger för ”Bilmånsson Rallysprint”, RS-Premiären för Södra BF i regi av SMK Hörby erbjuder nu Drive VXO på Uråsa möjlighet för avrostning. Annandagpåsk eller den 1 april öppnas banan upp för ” Rallytest asfalt”  eller som man också skriver, ”perfekt uppladdning inför asfalttävlingarna”. Klockan 09.00 öppnar grindarna och körningen påbörjas klockan 10.00 med beräknat stopp vid 15.00. Då erbjuds ett varvlopp med valfritt antal körningar för 1000kr/bil. För tävlande från ”Sydöstra-klubbarna” erbjuds rabatt så man betala bara 500:-/bil. Testet är öppet för rallybilar som följer SBF:s regler berättar Andreas Sigfridsson.

Observera att bilen måste vara påställd och trafikförsäkrad för att få delta och personlig utrustning ska användas enligt rallyreglemente!

Anmälan senast 27/4 till: andreas@asmotorsport.se Uppgifter: Andreas 070-949 04 00

*

I samma ärende men på grus, arrangerade Hässleholms MK i dag en ”test” på Möllerödsfältet. Ett test som utföll till stor belåtenhet och ingen större dramatik har rapporterats. Ett av de nästan 40 ekipagen kördes av hemmaklubbens Mikael Andersson som lät sin nybyggda AppendixK Volvo 240 få känna på grus innan allvaret börjar i Anderslöv om två veckor.

Foto: Lars Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *