”2XVictor” inleder 2024 i Holland, Brynildsen i Toksport Skoda för Rally Croatia, Estland stöttar ERC med cirka tio miljoner, inte heller i Danmark lockar billigare mästerskap och måste Gud dj-las med mig?


Även om där följer en del WRC längre ner, så är blod tjockare än vatten. Därför börjar jag med att SMK Hörbys Victor Hansen med co-driver från Ryds MK, Victor Johansson i helgen inleder säsongen 2024 i Holland. ”Zuiderzee Rally” i staden Kampen blir språngbrädan för den rödvita Peugeot 208 Rally4 som i år väljer bort ERC där man kört tidigare.

De två senaste säsongerna i ERC har varit intensiva och krävande, men samtidigt otroligt roliga och lärorika, förklarar Victor vid ratten.

I år siktar vi in oss på att köra blandade tävlingar runt om i Sverige och utomlands och vi drar igång säsongen i Zuiderzee Rally.Nytt land och nya typer av vägar så det blir riktigt spännande!

Foto: Tommy Svensson

Innan man tog färjan från Trelleborg till Travemünde hann teamet med pappa Jens, Emma Fransson och Henrik Åkeson med en snabbfika på motorklubben i Hörby. Vid middagstid idag anlände sedan gänget till Kampen där ett gråväder mötte dom och övriga knappt 70 anmälda. Även i morgon, tävlingsdagen blir det grått men ändå milt, 8-9 plusgrader är utlovat. 

Foto: Henrik Åkeson

Att det hålls många tummar för Victor Hansen Motorsport behöver jag väl inte uppmana till, detta är i mina ögon självklart. På serviceplatsen hittade Henrik Åkeson den här minst sagt udda klassikern, en Citroën DS21 för tror jag, holländska nya grupp H. Även rekbilen följde samma stuk om än utan de uppskurna bakskärmarna. Vad är en 940 mot detta?

Foto: Henrik Åkeson

*

– Gissa vem som är tillbaka. Tillbaka igen? 

Så presenterade Eyvind Brynildsen nyheten att han kör i WRC2 för Toksport i Kroatien för norska Parc Ferme. De senaste åren har det varit lite tyst om tidigare hårdsatsande Brynildsen men efter det lyckade segerinhoppet hos GK Door i deras Polo R5 i ”Numedalsrally” har han fått ny energi. Än är inte ”Entry List” publicerad men hos Parc Ferme bekräftar han att det blir start i ”WRC Rally Croatia” med Toksports Skoda Rally2.

Brynildsen har de senaate åren varit ”killen på bänken” som kallats in när det strulat för någon förare. I ”Arctic Rally” 2021 ersatte han bolivianen Marco Bulacia och så även i i ”Rally Acropolis” året efter. Båda inhoppen slutade med stabila fjärde platser i WRC2.

Länge har Brynildsen varit klar över att tiden när han betalade för att köra rally, den är över men nu har den saken löst sig berättar han.

I princip blir det Kroatien och tre rally ytterligare men jag har varit väldigt tydlig med att någon annan får  betala notan, säger 36-åringen.

Foto. Tommy Svensson

Vilka de här tre är inte specificerat men Toksport är klara med att de vill ha norskt i teamet. I Kroatien är det svågern Jørn Listerud som sköter notläsandet medan Frank Tore Larsen kör ”grusnoterna”. Brynildsen är också en tidigare SSR-vinnare, 2012 vann han ihop med Anders Fredriksson.

*

Noterade i en låst artikel hos VF att ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” bara beviljats halva summan i kommunalt bidrag mot i fjol. Någon summa nämndes inte men allting som innebär sänkning är sällan positivt i rallysammanhang. Lit skillnad mot hur man ser på saken på andra sidan Östersjön och det faktum att ”Rally Estonia” i år ”degraderats” till ERC bekymrar inte Estlands beslutsfattare. Här har man gett fortsatt grönt ljus för rally på toppnivå även kommande år. Kulturministeriet har beviljat bidrag på 3,1 miljoner euro för de kommande två åren. Mycket pengar men ändå mindre än när skidskyttarna gjorde upp i Otepää, då landar summan på 4,3 miljoner euro.

Foto: M-Sport

 – Internationella sportevenemang är ett fantastiskt skyltfönster för vilket land som helst. De tar med sig ett stort antal utländska turister till Estland och fräschar upp vår ekonomi och regionala utveckling, kommenterade kulturminister Heidy Purga. 

Sedan 2017 har landet ökat sina sponsoråtagande från 340 000 euro till idag över sex miljoner. För ERC-tävlingen innebär det 1,15 miljoner euro och resten går till 2025 när man förhoppningsvis åter är tillbaka i WRC. Räcker att ta sig till Finland där man håller hårdare i plånboken och ”Neste Rally Finland” får inga statliga bidrag alls. Däremot bidrar Jyväskylä kommun med en halv miljon euro.

*

I Danmark har man ett lite udda sätt att sänka kostnader för tävlande i nationella mästerskapet ”Dansk Super Rally”. I Sverige testade promotorn SRM att vid sidan av ”stora SM” även ha ett sprintmästerskap på asfalt och ett på grus. Tanken var god, att låta fler få möjlighet ”att köra SM” men till lägre peng. Experimentet slog inte så väl ut och båda serierna hade svårt att locka tävlande.

I Danmark har man samma tankar med ”Dansk Super Rally Short” med den skillnaden att man kör i samma tävlingar som alla andra, men med färre sträckor i ”DSRS”. Den 20 april är det premiär på Jylland med ”Rally Yding” men också sista året där ”kortvarianten” kommer att finnas. Anledningen är samma som här, för dåligt intresse för ”Mini-DSR”. I Yding har Horsens AC ändrat upplägg och låter de som kör den korta varianten gå ut först i fältet och har då framför sig 48 kilometer SS mot 80 i ”DSR”. Än så länge är intresset inte jättestort för någon av varianterna, men sämst i den kortare där ingen ännu är anmäld. På tal om detta, stor skillnad på avgifter för att få tävla och i DSR kostar det inklusive trackingutrustning 3000 danska kronor (4 600 SEK) och 1800 i om man väljer att köra lite kortare.

*

Ibland vet jag inte om Gud finns enbart för att dj-las, tänker på när han låter Skåne möta Värmland i hockeyslutspelet. Med skånskt hjärta hos Rögle min bortgångna mors favoritlag och mitt eget hockeyhjärta hos Färjestad var gårdagskvällen inte alls kul. På ett sätt gläds jag åt Rögle-krossen å andra sidan hugger det i Färjestad-hjärtat. Det värsta är att detta bara är början och oavsett hur det slutar så blir det både glädje och sorg på samma gång. Varför kunde inte Rögle fått möta soplag som Växjö, Leksand, Frölunda eller, ja listan är lång…

*

Trevlig Helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *