2x Victor hoppas på många poäng i Värmland, Simon A. fick snabbygga från asfalt til grus på Clion, ”Rally Legends” blir lite av publikfavoriter, ”Rally Uppland” behöver fyllas på och bröderna Madsen gör upp om ”Rallykørerpokalen”.

Med delad andra plats efter två deltävlingar i ERC Juniors känner så klart SMK Hörbys Victor Hansen med Ryd-kartläsare Victor Johansson spänning och förväntning att för första gången köra ERC på hemmaplan. Faktiskt första starten på svensk mark för paret sedan man vann klassen i Skilling 500 2021. Klassledande norrmannen Ola Nore jr. har två raka EM-segrar medan Victor och Norbert Major båda har samma resultat men i olika ordning, 2-3  respektive 3-2 och nu jagar båda ”1” i ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”.

Foto: Vicotr Hansen Motorsport

Lite av slagläge för SMK Hörby-föraren med Peugeot Rally4 då detta är sista grustävlingen innan tre raka på asfalt avslutar junior-serien.

Det ska bli otroligt kul att tävla på svensk mark igen, och få visa upp sig för den svenska publiken och framförallt, mycket folk man känner som kommer att befinna sig i skogen, menar Hansen.

Inför tävlingen har vi gått igenom bilen som vanligt så att allt är under kontroll för att sedan ladda för fullt. Det blir en utmanande tävling med snabba vägar, relativt lika de i Rally Liepaja, fast på smalare vägar. 

Foto: Henrik Åkeson

Att Nore blir svår att hantera är solklart och hans tidigare lite mentala instabilitet verkar nu vara utbytt. En stor del i detta har Andreas Mikkelsens WRC2-co-driver Torstein Eriksen som i ett sista minuten val åkte i hans Renault Clio Rally4 vid segern i Liepaja. 

Foto. ERC.Com

Ola var i en situation att han en vecka före rallyt inte hade någon co-driver och jag ville ge honom möjligheten att köra rallyt och därför sa jag ja, förklarar Eriksen. 

Självklart är det här mitt jobb men jag vet att han är snabb från de norska rallyna och därför ville jag prova och det har varit riktigt roligt.

Eriksen som i Värmland åker med sin gamle vapendragare Frank Tore Larsen i Polo R5 medan Rune Eilertsen läser noter åt Ola, var imponerad av 22-åringen och även lite av sig själv då det gällde att ändra om notläsningen. 

För mig handlade det om att tajma noterna, att vara långsammare i långsamma delar men riktigt snabb när det gick fort. Men jag är imponerad av Ola, han kör riktigt bra och duktig på att koncentrera sig. Han jobbar väldigt bra med video på sträckorna och är väldigt seriös! 

I vanlig ordning spänner inte ”The Two Victors” i #29 Peugeot 208 Rally4 bågen uppseendeväckande högt, istället fortsätter man med sin plan och kör sitt eget race.

Vi åker till Värmland med ödmjuk inställning och ska göra vårt allra bästa utifrån våra förutsättningar och hoppas att hemmaplan skapar bra förutsättningar inför de avslutande asfalttävlingarna i ERC Juniors.

*

Medan Hansen Motorsport har haft tre veckor på sig att göra sin Peugeot ”raceready” har det varit mycket tajtare för Eslövs Simon Andersson och Jörgen Jönsson.

Foto: Kristian Lindberg

I lördags ”säkrade” Simon SM-guldetSturup Raceway i hop med syster Frida och direkt efter prisutdelning bar det raka vägen hem till rallyverkstaden. I både Polen och Lettland har Simon kört en hyrd Peugeot Rally4 och nu blir det ERC-premiär i teamets egen Renault Clio. Med hjälp av farfar Östen, pappa Mats som hade så bråttom tillbaka att han t.om sågs springa och trogna kompisar byggdes Clion om från asfaltvinnare till förhoppningsvis, grusvinnare. 

Foto: Kristian Lindberg

Senast var det motigt för skåningarna om än inte riktigt lika illa som i Polen där man rullade. Nu blev det punktering som fördärvade helgen men ändå, målgång som 12:a och karriärens fyra första EM-poäng. I klassen finns 16 anmälda, merparten dock förare som känner sig mer hemma på asfalt. Men där finns även en handfull ”grusåkare” i fältet som t.ex Katrineholms Mille Johansson/Johan Grönvall och inte minst f.d VM-åkaren Alistair McRaes son Max, med erfarenhet av sträckor i Australien.  Men inga av dessa kan känna sig säkra så att det inte blir den svenska och snabba duon, Isak Reiersen/Lucas Karlsson och Patrik Hallberg/Johan Stigh som intar pallen på lördagkväll…

*

Ett garanterar uppskattat inslag i BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia blir ”Rally Legends”. Legenderna kör två sträckor och då efter ERC-gänget innan dessa återvänder för en andra ”loop”. På fredag är det ”Ängebäckstorp” med start klockan 13.00 och så på lördagen är det Colins Crest/Vargåsen som väntar med start klockan 13.30.

Foto: Oliver Solberg

I dag testade Pernilla Solberg/Ulrika Mattson sin silverfärgade Mitsubishi i hop med Oliver och Elliot Edmondson.





Note
101Tom Axelsson Krister GullSWE SWEPorsche 911 RSRSafety Car
102Stig Blomqvist Robert JacobssonSWE SWEAudi Quattro S1
103Petter Solberg Tove SolbergNOR NORCitroen C4 WRC
104Pernilla Solberg Ulrika MattssonSWE SWEMitsubishi Lancer EVO
105Henning Solberg Maud SolbergNOR SWEToyota Celica 185
106Stig-Olov Walfridsson Jörgen SundhällSWE SWEMitsubishi Lancer EVO
107Mats Jonsson Jon MagnussonSWE SWEToyota Celica 165
108Oscar Svedlund Björn NilssonSWE SWEAudi Urquattro
109Alister McRae TBAGBRFord Escort MK2
110Bror Danielsson Pierre EllisonSWE SWEFord Escort MK2

*

Då lämnar vi Värmland och ERC och ber att få återkomma med lite mer i morgon. Noterar att Midnattssolsrallyt verkar ha sugit musten ur stora delar av landets Appendix K-åkare och i ”MSR-utmanaren” Rally Uppland är bara runt 30 klassiker så här långt anmälda mot 120 i MSR. Nu stänger inte anmälan förrän den 16 juli men helt ärligt så har det varit lite av stiltje en längre tid i den Uppländska varianten. Vid en hastig genomgång är det inte så många som väljer att även köra i Uppland den 28-29 juli. Escort-paret Henrik Boivie/Micael Björklund är anmälda och så även näst snabbaste MSR-240, Ola Axelsson/Curt Lundmark och även Håkan Lindh/Håkan Berger. MSR var ett lite delmål i livet för Ola Strömberg/Brittmarie Ålund men uppenbarligen kände inte deras Suzuki det samma. Redan på första sträckan gick en drivaxel och sedan fortsatte problemen, men det äkta paret nådde ändå målgång om än på en blygsam placering. Nu väntar en ny dust med klassvinnaren i helgen, Anders Söderberg/Lotta Strand.

Foto: THOMAS LINDBERG

I Rally Uppland ingår även Supercupen och Volvo Euro Cup och bara att hoppas att man får fart på skorna och anmäler sig. I dagsläget behövs ytterligare 30 ekipage för att tävlingen ska genomföras…

*

Foto. Michael Eisenberg

I Danmark tävlar man förutom medaljer i ”Dansk Super Rally” även om Dansk Rally Clubs ”Rallykørerpokalen”. För tillfället står kampen om trofén mellan bröderna Kenneth Madsen och yngre broder Jacob. I halvtid leder Kenneth och Mette Felthaus med sin Peugeot R5 över Jacob och Line Nedergaard, Peugeot Rally4 och för att spetsa till det ytterligare tävlar båda i samma team, Glad Sport.

Foto. Michael Eisenberg

Två poäng skiljer de båda åt i kampen om den evigt vandrande pokalen som det tävlades för första gång om 1954. Alla ”DM-tävlingar” räknas och dessutom flera utländska rally. Sista chans att få poäng är i Rally Stoholm. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *