Östberg klar för M-Sport, Kung Harald gratulerade Kung Petter, vad händer med Rallyutskottet och VOC-Tom kör Opel Adam 2016!

BloggMads1Då blev det som förväntat att Mads Östberg/Jonas Andersson tar plats i den ena av Malcolm Wilson och M-Sports WRC-Fiestor för full säsong 2016. En inte bara logisk placering utan även den enda som återstod för Mads när Volkswagen och Hyundai hade sina line-ups klara. Återstod då bara Ford eller en privatsatsning vilket han fullt förståeligt  inte alls verkat intresserad av.
En kär återkomst för Mads/Jonas till Malcoms gäng, förra gången paret gjorde entré här var 2011 och då handlade det om WRC-Focus. Med Mads bakom ratten hoppas Wilson nu att ”The Blue Oval” ska återfå forna tiders status och jag delar förhoppningen. Tror att detta är helt rätt tänkt och över tid har det ju visat sig att Ösberg är klart mer ”vinnare” än Tänak och Evans. Redan i dag har Mads till exempel ändrat sin Facebooksida och Cittran är utbytt mot en ny fartfylld bild på en Fiesta med norsk flagga och allt.BloggMads2

Då är det betydligt mer vågspel med ”andre-föraren som för mig väldigt överraskande blev fransmannen Eric Camilli. BloggCamilliUnder året har Eric kört åtta tävlingar i WRC2-klassen med en R5-Fiesta, fått ihop 49 poäng vilket räckte till en blygsam tionde plats. Utan tvekan besitter han stor talang, men det finns där många andra i WRC2-klassen som också gör (Pontus Tidemand är ju en t.ex). Förutom detta har han tio starter i en WRC-bil och detta utan att göra några större avtryck. Dock verkar inte Malcolm låta detta förmörka sin dag utan hoppas att forma talangen till en man för toppstriden. Den som lever får se…

*
Mads Östberg är så klart glad över sin nya ratt och kommenterar bilbytet.
Ser verkligen fram emot nästa säsong och ser en ära i att komma tillbaka till M-Sport och Fiestan som format en stor del av min karriär.
Mads menar att Fiestan verkar fungera allra bäst på löst underlag och ser Rally Sweden som en kommande höjdpunkt.
En tävling ”that I will be targeting” men jag tror att vi kan vara konkurrenskraftiga på flera som följer därefter.
Märkbart nöjd var också Malcolm Wilson efter att Cumbria-teamets nya line-up officiellt bekräftats.
Med Mads och Eric tror jag att vi har ett starkt team för 2016. Mads har visat att han är ett ständigt pallhot och en av de snabbaste förarna i mästerskapet.
Än mer förtjust verkar han vara över Camilli.
Helt ärligt så kan jag inte minnas senast jag varit så upphetsad över en ny förare!
Onekligen ett tufft utspel att välja Camilli i det utsatta läge som M-Sport befunnit sig i under de senaste åren. Det behöver ju inte enbart vara hans stora talang som imponerat på Wilson. Kanske fanns där också stora sponsorer bakom fransmannen som kan ha hjälpt honom till beslutet…

*
BloggPetter KungMer norskt och det är bara att göra som Kung Harald i Norge gratulera Petter Solberg till andra raka VM-titeln i Rallycross. Men den superdammiga finalen i Argentina vann han inte för det gjorde istället svenske Robin Larsson. BloggRobinNu spelade detta säkert ingen större roll för Petter som bara behövde ta sig till semifinal för att säkra VM-titeln vilket han också gjorde.BloggSolberg3
Har aldrig varit så här nervös i hela mitt liv, kommenterade Petter efter att guldet var säkrat.BloggSolberg2
Samtidigt som han hjälptes ner i ett vattenfyllt kar av sina mekaniker jublade Peter.
It’s an incredible feeling. It’s been a fantastic year!
På plats fanns Tools-representanten Torbjörn Eriksson som skickade mig lite bilder från Petters triumf, tack.
Svensk som etta och så även på andra plats med Mattias Ekström efter en tuff batalj med Timmy Hansen som slutade femma. Däremellan kom så Solberg och estländaren Janis Baumanis. Siste förare i finalen blev Supercar-debutanten Kevin Hansen. Därmed blev Timmy Hansen tvåa i VM med Johan Kristoffersson på bronsplats. Fyra bak KMS-Polon kom så näst bäste norrman Andreas Bakkerud. Fyra svenska förare och två norska på topp-tio i VM, det skandinaviska stålet biter i Rallycross!

*

BloggSolberg1Frågan är nu vad som händer med Solberg 2016, blir det en fortsättning med Citroén? Ford-spåret verkar ha nått vägs ände och då återstår inte så mycket annat att välja på. Audi, knappast och inte heller Peugeot där Kenneth Hansen ”äger” efter guldet i Märkes-mästerskapet. Volkswagen är så klart ett alternativ medan det senaste i ryktesvägen säger att Petter ska bygga Toyota. Att parallellt med WRC-Yarisen även utveckla en bil för Rallycross-VM. Rykten dessa rykten…

*
Ännu mera norskt då däcktillverkaren DMACK verkar ha gott om stålar och inte bara storsatsar i WRC utan 2016 även kommer att fortsätta i WRC2 med två R5-Fiesta. Inte direkt oväntat att Marius Aasen skulle köra en sådan då detta var första pris i Drive DMACK Throphy Fiesta som den unge norrmannen vann i år. Men att även estländaren Sander Pärn får förnyat förtroende överraskar mig desto mer.
Ott Tänak i WRC-bilen och så Aasen och Pärn i WRC2 men inte ett ord om årets DMACK:are Jari Ketomaa som jag annars trodde skulle köra WRC vid sidan av Tänak…

*
BloggOgierMedan stormen Gorm rasade i Skåne var det betydligt mer vinter i de nordligare delarna av landet. Detta passade Sebastien Ogier och Volkswagen-teamet perfekt som med Patrik Sandell som värd gjorde nästa säsongs första snötester med Polon. Hur testerna utföll vera lite oklart med Ogier konstaterade på Twitter.
Sandell är en mycket bra värd!

*

Race Night Buehne 2015

Samme Ogier fick i samband med Essen Motor Show ta emot utmärkelsen och detta utan någon form av överraskning som ”Årets Rallyförare 2015”. Lika lite överraskande tillföll titeln ”Årets Co-driver 2015” hans bisittare Julien Ingrassia.

*
I lördagskväll började det klinga i mobilen av SMS-meddelanden där tre olika källor oberoende av varandra  men som alla vill vara anonyma, påstod att det hände/skulle hända saker med SBF:s ”Rallyutskott”. Enligt källorna skulle det för att vara lite mer konkret, snart komma besked att ett nytt Rallyutskott skulle vara under bildande. Nu har jag inte lyckats få detta bekräftat men att något skulle komma att hända med RU har flera olika fåglar kvittrat i mina öron för flera veckor sedan. Nu återstår bara för SBF att komma med klara besked vad som händer, tror många är nyfikna?

*
BloggTomDå var jag inte helt ute och cyklade när jag i förra veckan påstod att SMK Hörbys ”VOC-värsting” var intresserad av att åka ADAC Opel Adam Cup till nästa år. I helgen var Tom och kartläsare Timmy Berntsson på plats i Tyskland för prisutdelning i Nordic West Euro Cup som de också vann. Men inte bara detta utan man passade även på att skriva kontrakt med Audex Motorsport för Adam-cup 2016. Om jag inte är helt fel på det så är Audex samma team som lotsade Emil Bergkvist till cupsegern 2013. Även det team där Pontus Åhman kört under 2015.
Nu är det dock skånske Tom och småländske Timmy som ska sitta i en ljusblå Opel Adam för åtta cuptävlingar med start i mars.
Känslan jag och Timmy har i kroppen nu går inte att beskriva, galet häftigt! Men vänta bara, det kommer mer, lovar Tom.
Som Opel-man hälsar jag Tom/Timmy så klart välkommen i gemenskapen…

*
BloggMats kopia 15Ännu mera Opel, Asfaltkungen från Eslöv och Brittiske Rallymästaren 1999 Mats Andersson har nu sålt sin kit-car Opel Astra. Vem som är ny ägare är ännu inte offentligt men man kan ju alltid hoppas att det är någon Volvo-åkare som äntligen fattat. Frågade ”Mr vice President” Lars Servin om det kanske vara han som drabbats av klarsyn. Blicken jag fick tillbaka var tillräcklig, det är inte han som köpt Astran!
Vad Mats nu ska ställa vid sidan av sin Proton och pappa Östens GSi-Kadett är ännu inte känt. Något annat än en ny värsting-Opel i Anderssons garage är nog knappast att räkna med (hoppas jag i alla fall).

*
Till sist måste jag be familjen Waldegård om ursäkt härinne från skamvrån. Skrev att Stig Blomquist blev förste svensk att vinna East African Safari Classic Rally men så var det ju så klart inte. Mattias Waldegård påpekar missen, ” Pappa och jag lyckades vinna det Historiska Safarirallyt både 2007 och 2011, så Stig var alltså inte första svensk att vinna detta rally. Team Tidö (Race4Health) är dock det första svenska teamet att vinna rallyt.”.
Det var där jag gick fel, detta med att Team Tidö var första svenska team att vinna rallyt, men Björn var förste förare 2007…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *