0.6 skilde på Cypern, Nordgren krockade med privatbil, Ola S. måste först rundas, Röjsel kan racing också, ”JJ” tog ”åskpoäng” och DTM-Per betala tillbaka…
Skrev i går lite om dramatiken i ERC Cyprus Rally men hade då inte riktigt hela bilden klar för mig. Avslutande ”Golden Stage” var nästan två mil lång och på gruspartierna, fullt av stora stenar. Rallyledaren Nasser Al-Attiyaha drabbades först och fick stanna för att byta hjul och där rök möjligheten för en sjätte Cypernseger. Istället stod segerstriden mellan hemmafavoriten Simos Galatariotis och portugisen Bruno Magalhaes, båda i R5-Skoda.
Även cyprioten fick punktering, inte bara ett tomt hjul utan två men inte värre än att han kunde ta sig i mål dit han kom med gummislamsor runt fälgen. Dessutom tappade han lite drygt åtta sekunder till dåvarande trean Magalhaes (Nasser ledde som bekant). När tiderna summerades klarade sig till slut ändå Galatoriatis med minimal marginal, bara 0,6 sekunder tillgodo på portugisen. Därmed var första hemmasegern på tio år ett faktum. Nästan helt otroligt att efter sådan dramatik över 206 kilometer ”stentuffa” sträckor så skiljer det mindre än en sekund i körtid. Nu får Magalhaes trösta sig med att gå upp i ERC-ledning, 15 poäng före Alexey Lukyanuk.
*
Skrev i går om att ledande Jusso Nordgren rullade direkt efter start på SS9 vilket han beskrev som ”amatörmisstag”. Efter att ha sett film från avåkningen är det bara att hålla med, start (asfalt i början) och sedan en hyggligt kraftig vänstersväng och där bara låter Jusso Skodan understyra ner i diket och upp på taket. Han försökte mildra missen genom att förklara något om, ”kalla grusdäck på asfalt, då kan det bli så här”…
Nåväl med bortsliten vindruta startade han vidare på SS10 men där hände ännu konstigare saker. Har sökt info men det enda jag lyckats lista ut är att Jusso krockade med en privatbil på sträckan. En film visar när Skodan lastas på en bärgare och bakom står även en rejält tilltufsad Peugeot (kan också vara en Citroën) som jag antar haft en ofrivillig ”date” med finnen.
*
Vet inte om jag är helt fel på det men det känns som att Klassiska Rallycupen tappat fart de senaste åren. I helgen kördes Kopparsvängen i regi av MK Kopparberg och hit kom bara 36 ”klassiker”. Kanske är det för nära Midnattssolsrallyt men lite fler bilar borde hittat hit kan jag tycka.
Vassast av KRC-gänget var som vanligt Ola Axelssons Volvo 240 och med en tid som räckte till fjärde plats totalt. Obetydligt långsammare var Lars-Ove ”Biffen” Olsson med sin Ascona 400, sjua totalt. Som åtta i det totalt 84 bilar stora startfältet placerade sig KRC-Golfåkaren Patrik Dybeck.
*
1300 Rallycup hade även dom valt Kopparsvängen som deltävling för ”Sukkorna”. Återigen visade Ola Strömberg att han trots 70-år fyllda är den man måste runda om man ska stå överst på pallen. Tiden var inte heller fy skam, tia totalt och bara en nysning bak betydligt vassare Audi quattron i händerna på Tom Axelsson. Tvåa kom B-föraren William Binbach och trea Robert Andersson.
Totalsegern, dessutom helt ohotat togs av Jacob Jansson som testade en R5 Mitsubishi Mirage.
*
Norges svar på Hässleholms GP heter Rally Grimstad som lockar asfaltåkare från stora delar av norra Europa. Dit beger sig även helgens YM-vinnare Jocke Grahm Simrishamns MK.
–Vi ska köra vår Focus WRC05 men har dessutom hyrt ut GN Motorsports R5-Fiesta till en hemmaåkare, berättar Rickard Nilsson.
Wilke-utmanaren körs lördagen den 25 augusti inför en förväntad storpublik på flera tusen åskådare.
*
Daniel Röjsel är inte bara en av våra allra snabbaste rallyåkare utan har även tidigare visat att han även behärskar racing. I helgen gjorde han comeback på Anderstorp, faktiskt numera till Småland inflyttade masens hemmabana. I STCC:s supporterklass, Swedish GT med en brittisk Chevron GR8 skedde comebacken. En bil som tillhör Mattsson Fasteners precis som den Radical Daniel tävlade med för 5 år sedan.
-Det blev med väldigt kort varsel. Bilen blev klar i torsdags kväll och på fredagen, kvällen innan tävlingen skulle börja, var jag anmäld till den, säger Daniel
I race 1 jagade Daniel från bakre delen av fältet och körde om regerande världsmästaren, Thed Björk som delar bil med Prins Carl-Philip. Vid depåstoppet ville inte motorn starta i tid och 10 sekunder utöver de 20 i tillägg försvann. Daniel korsade mållinjen cirka 50 meter bakom vinnaren i klassen.
I Race två var hann inte med i matchen tack vare sitt tidstillägg men satte åtminstone bästa varvtid.
-Både nöjd och missnöjd, summerade Daniel
– Riktigt kul att köra racing igen, att jag så fick tidstillägg och dessutom straffvikt av tävlingsledningen är ju ett tecken på att jag fortfarande har det som krävs även inom racing.
Daniel medger att racingtävlandet helt klart gav blodad tand med två pallplatser för en fortsättning.
–Men rally är såklart med i tankarna. Att dubblera både racing och rally vore såklart intressant!
*
I Anderstorp tog Kristianstads Simon Ohlin allra första segern i Formula STCC Nordic när han vann race två och ligger nu tvåa i tabellen. Lördagens heat vanns av norrmannen Edward Sander Woldseth. Simon kvalade till sig pole position i båda racen och tog ledningen men i lördagens race tvingades han släppa Edward Sander Woldseth förbi sig, fyra i tabellen.
– Edward var snabb i dag. Det är bara att gratulera, sa Ohlin sportsligt.
Fyra slutade Alfred Nilsson och som åtta placerade sig Sebastian Persson som brottades med bilproblem
I race två fick Simon revansch, tog återigen starten från pole position och den här gången lyckades inte Woldseth ta sig om.
– Underbart. Det här har vi kämpat för sedan premiären på Ring Knutstorp, jublade Simon.
Inte nog med seger, Simon fick även STCC:s specialpris. Sebastian Persson kom igen i andra heatet och blev där tre medan Alfred Nilsson fick nöja sig med femte plats.
I tabellen leder Heyerdahl på 131 poäng medan tvåan Ohlin har fått ihop 111 och Alfred som trea med 92 poäng. Sebastian sladdar längre bak som femma på 59 poäng.
*
Hockeyprofilen från Åhus, Jocke ”JJ” Johansson gjorde absolut inte bort sig när han fick chansen att köra V8 Thunder Cars på Anderstorp. Rickard Berggren och Memphis Racing lånade ut en av sina Camaros så att JJ kunde köra sin absolut första biltävling någonsin. Målsättningen var av förklarliga skäl blygsam, komma i mål och förhoppningsvis putsa tiderna för varje varv brandmannen la bakom sig. JJ höll detta hela vägen och slutade elva i första heatet och i det andra tia och därmed var första ”åskpoängen” landad,
–Egentligen körde jag som bäst i mitten av kvalet innnan jag bromsade mig av banan, menade föraren i bil #66.
När så regnet kom blev det en ny upplevelse berättar JJ.
–Banan var såphal så det blev en helt annan sport…
Nästa gång han kränger på sig hjälmen blir på Falkenberg den 7-8 juli.
’
I helgen köpte jag tidningen Klassikers specialnummer om Volvo och med tonvikt på 240, 124 sidor godis för alla som gillar ikonerna från Göteborg. Även om många kanske får för sig att jag hatar ”240” så är detta helt fel. Det jag inte är så glad för, är att modellen i stort sett tagit över totalt när det kommer till rally med klassisk bil. Där har jag svårt att göra vågen, men för övrigt har bilen en liten plats i hjärtat även hos mig precis som hos många andra svenskar.
Nu ska jag inte redogöra för innehållet men var tvungen att stanna upp vid sidorna med rubriken ”100 saker du måste veta om Volvo 240”. Här på plats 65 står han lite nonchalant lutad mot sin vinnarbil i tyska DTM 1985, målaren från Knislinge Per Stureson. Att känna en sådan ikon personligen känns för mig ändå lite stort och när jag dessutom ofta ser hur Per betalar tillbaka till motorsporten känns det ännu större. Senast var det ute på Åsum Ring där han som vanligt agerade funktionär när Rotax Max Euro Challenge besökte den fina miniatyren av en F1-bana.
Inte så att Per nu är helt ensam om att ställa upp som funktionär inom den sport han själv en gång var aktiv och framgångsrik i, men det är inte heller så att han försvinner i mängden. För mig är det märkligt, att den dag man lägger hjälmen på hyllan så försvinner också intresset att hjälpa till så att sporten överlever. Som sagt märklig inställning, skulle kanske skicka folk på kurs till Knislinge för att lära sig…