Ypres körs 13-15 augusti, så nära var Monte at ställas in, M-Sport med hungrig trio i WRC-premiären och Sandell kör enda vinterrallyt 2021…

I dag bestämdes tävlingsdagar för nya Renties Ypres Rally Belgium. Platsen i WRC-kalendern och månaden augusti har varit klart en längre tid men nu är det även bestämt att rallyt körs den 13-15 augusti. Tävlingen ersätter Storbritanniens kandidat som i år var tänkt att köras på Nordirland men som inte fick ihop budget när myndigheterna inte öppnade plånboken som man hoppats. Tre dagar rally kring staden Ypres ersätter nu och då med optimal tidpunkt på året, i augusti är inte de smala och luriga belgiska asfaltvägarna täckta  av lera från bönderna lantbruksmaskiner som troligen blivit fallet om tävlingen körts som tänkt i fjol på hösten. Promotorn Club Superstages talesman Jan Huyge håller med.

Perfekt datum och för många är det lätt att få till en ”long weekend” då det är mitt sommarlovet, menar Huyge och lägger till.

Dessutom är det två veckor efter att Formel 1 kommer till Spa Franchorchamps.

*

Har varit mycket om vinterersättaren WRC Arctic Finland Rally som körs sista helgen i februari och där man värmde upp ihelgen som gick med deltävling i Finska Mästerskapet. En tävling som genomfördes med strikta Covid-19 arrangemang och dessutom publikfritt, men detta verkar inte räcka till för deltävling två i den nationella serien. Deltävling två som skulle ha körs i Kouvola med ”SM O.K.-Auto Rally” om två veckor skjuts nämligen upp på grund av pandemin. Ny datum för tävlingen blir i början av mars 5-6 mars och tävlingen blir sista vinterrallyt för de finländska förarna, därefter väntar grus i slutet av maj med ”SM West Coast Rally” i sydvästra Finland.

*

Jag kan även avslöja hur ytterst nära det var att även Rallye Monte Carlo med start på torsdag, rönt samma öde. Det är ordföranden i Automobile Club de Monaco, Christian Tornatore, som berättar att det var tack vare ett proffsigt arbete från deras sida som imponerade på myndigheterna så att rallyt nu kan genomföras. Så sent som i förra veckan var både myndigheterna i Hautes-Alpes och de ansvariga för ”gendarmeriet” i området kritiska till rally start.

Vi ville köra rallyt under strikta regler kring pandemin men motparten var ändå kritiska men till slut resulterade det i grönt ljus, förklarar Tornatore.

Nu är det ändå inte grönt ljus hela vägen berättar han, fortfarande är där några grejor som måste lösas. Grejor som kan härledas till de brittiska besökarna och i helgen fick man nya direktiv från myndigheten.

Enligt denna måste vi kunna testa alla innan man åker från rallyt på söndag, berättar Tornatore.

Nu ”brainstormar” vi bland annat hur det ska gå till  att testa runt tusen personer i anslutning till de stängda rallyområdet innan de tillåts lämna landet?

Rallyt följer FIA:s ”Covid-19 Health Protocol” vilket inte är helt enkelt på ett rally som är mer öppet än till exempel Formel 1. Nu blir det två ”bubblor” en för de tävlande och funktionärer och ett för media med stränga restriktioner. Det blir som jag skrev häromdagen även extremt stränga regler kring specialsträckorna för att hålla publiken borta.

Foto. Tommy Svensson

Alla anslutningsvägar stängs av med hjälp av polis flera kilometer innan sträckorna och detta redan kvällen före. Samma sak vid start och mål på sträckorna  och de enda som får passera är boende med speciellt passerkort. Men inte heller dessa kan köra som dom vill, två timmar före start på sträckan stängs allt. Mellan 100-150 poliser kommer att placeras ut vid varje sträcka för att garantera att det verkligen blir ett publikfritt rally.

Dessutom har man ett annat och mer lömskt problem att hantera, olika krafter som aboslut inte vill se något rally i regionen varken nu eller andra år.Tornatore är väl medveten om detta men säger sig inte kunna göra så mycket då ”France is a country of freedom”.

Alla är fria att ha en egen åsikt även de som är  anti-sport eller anti-automobile fast känslan är ändå att det är många fler som är intresserade av att Rallye Monte Carlo körs än de som är av motsatt uppfattning…

Tilläggas kan att det inte är helt ovanligt att det förekommer lokala demonstrationer av olika miljöaktivister under rallyt.

*

Foto: M-Sport Ford

Hur som helst så har man i dag inlett reken på sträckorna kring Gap. Bland dom som inleder WRC 2021 är nu trots allt M-Sport Fords Teemu Sunninen och Gus Greensmith (namnet översätts av google till ”Grönsmith”) som har sällskap i WRC2 av hemmahoppet Adrien Fourmaux. Inför rallyt är rallybasen hos Ford Richard Millener positivt spänd.

Utan tvekan är Monte det mest oförutsägbara rallyt i hela VM-serien. Omöjligt att tippa resultat med så svåra väderförhållanden som skiftar från timme till timme. Faktiskt det rally där en förare verkligen kan visa vad han är kapabel till, menar Millener. 

Han vill absolut inte räkna bort varken Sunninen eller ”Grönsmith” utan hoppas att båda kan överraska.

Gus har vunnit här förut (WRC2Pro 2019) och Teemu vill visa att han även kan vara snabb på asfalt och I WRC2 finns Adrien som jag tror har alla möjligheter att vinna i helgen!

Bara för någon vecka sedan såg det ut som att inte Sunninen skulle få köra WRC alls under 2021 men så skiftade allt.

– Känns bra att få köra ännu en säsong och våra testdagar var mycket bra, förklarar Sunninen belåtet som även är nöjd med sin nygamle kartläsare Mikko Markkula.

– Mikko kunde inte delta i testerna och vi har inte tävlat ihop sedan 2018 men jag är säker på att vi hittar varandra direkt på första sträckan.

Realistiskt sett så har ändå Gus Greensmith trots allt små chanser att bli bland de sju bästa i WRC-klassen. I fjol slutade han som tia och årsbästa blev en femte plats i Turkiet. Även om hans cv så här långt inte går att jämföra med de allra bästas, blir jag ändå illa berörd när han hånas öppet på sociala medier efter testavåkningen i förra veckan, inte alls samma kommentarer när Ogier gjorde en betydligt värre krasch.

Foto: Okänd

I brittens fall var det dessutom snöslask på vägen som gjorde det extremt halt. Inte ens två 4WD-bilar fick så mycket fäste att dom kunde dra upp Fiestan på vägen. Ändå kommenterades Greensmith som ”talanglös”, ”pappa betalar”och andra lika tröttsamma och dessutom felaktiga påståenden. Vågar påstå att om han anmälde sig till en SM-tävling så skulle nog även de allra flesta av våra egna hjältar fått bråttom att försöka hänga på. Nu struntar Greensmith i skitsnacket och menar att Monte är något speciellt efter sin första WRC-seger här 2019.

Jag gillar atmosfären och utmaningen som inte finns i någon annan tävling i kalendern. Har svårt att bärga mig för att se vad Monte har att erbjuda oss i år!

Han säger också.

Finns inget rally som är så oförlåtligt som Monte och det känns oerhört bra att ha fått lite testmil i kroppen under liknande förhållande som i helgen!  

Foto: M-Sport Ford

Trots allt så är det ändå Adrien Fourmaux i nya Ford Fiesta Rally2 som har störst chans av ”Ford-trion” att vinna i helgen. Den ifjol inledde den 25 årige fransmannen sin säsong på hemmaplan med en andra plats i WRC2. Nu känner han det positivt att inleda säsongen i en tävling som han känner bättre än många av de andra i serien.

Förhållandena här är alltid ”tricky” och jag tror inte det blir annorlunda i år. Det är detta som skapar alla fantastiska historier kring Monte, förklarar Fourmaux.

*

På hemmaplan är det som bekant tämligen tyst kring tävlingsverksamheten och vid den här tiden på året är det princip enbart rally som hade utövas vid ett ”normalår”. Istället är det ”Inställt” som dominerar i rallykalendern och det som sticker ut är MK Nordjämtens ”Utrikesrundan” om en månad den 20 februari. Som det ser ut idag lär detta också bli den enda tävlingen som planeras i Sverige vad jag kunnat hitta innan det blir tid för grusrally. I dag är där 27 anmälda och där hemmaföraren Patrik Sandell med Björn Lindberg är klart mest namnkunnig. Rallycross-stjärnan och vinnaren av Junior-VM 2006 kommer till en av sina sällsynta starter hemma i Jämtland med sin Ford Escort BDG.

Foto. Tommy Svensson

Spännande är även att helgens starkemän i Arctic, Jari Liiten/Mikael Kjellgren är anmälda med R5-bil men utan att ange vilken R5:a Sandviken-föraren tänker köra, vågar man gissa på Fiesta?.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *