WTCR-premiär för Kristoffersson, Kjellgren fortsätter hos Liiten, svårt SSRC-tips Jocke eller Stoffe(?) medan Robin är enklare, Erixon vill åka MSR och Robin L. väljer blå/gult!
Till helgen skrivs ett nytt kapitel i ”The Johan Kristoffersson historybook” när han gör sin första start i WTCR i en av Sebastien Loeb Racings Volkswagen Golf GTI TCR. Första stoppet i VM-serien för ”standardbilar” sker i Marocko och Marrakech och inför premiären är Johan lite spänd.
− Svårt att veta vad man kan förvänta sig i form av resultat när det är så mycket nytt. Men jag kommer att göra mitt bästa, lovar han.
I fjol vann han STCC med en i stort sett identisk bil medan banorna som väntar är helt annorlunda, nu väntar både breda racingbanor men även trånga stadsgator. Efter Marocko drar serien till Europa för fem deltävlingar under april-juni (då ska även Johan dessutom hinna med South Swedish Rally i Polon). Någon start i TV-Svängen blir inte aktuell för Johan då den skånska rallyklassikern tråkigt nog tidsmässigt krockar med WTCR-finalen i Malaysia, annars tror jag att Johan varit sugen (jag kan ha fel…). Varje racehelg körs med tre race berättat Johan vilket gör detta till en riktigt tuff serie, inget som Arvika-föraren räds.
–Man får anpassa sig och jobba på att hålla fokus, blir spännande att prova på det här konceptet.
Tillsammans med teamkompisarna touringcar-profilen Rob Huff, Storbritannien, unge tysken Benjamin Leuchter och Mehdi Bennani, som har hemmaplan under premiärhelgen i Marocko är målet seger. Precis som i all racing är kvalet en avgörande faktor för framgång och det handlar om att göra sitt mest perfekta varv när däcken är som bäst.
− Man måste läsa av och förstå däcken för att kunna få ut rätt peak på kvalet, säger Johan.
– Däcken vi ska använda nu har kortare livslängd än de vi har kört med i Sverige och dessutom är det mycket varmare på banorna, så även detta blir en utmaning…
På lördag morgon släpps förarna loss för den första träningen, följt av kval mitt på dagen och race 1 på eftermiddagen. Under söndagen ägnas förmiddagen åt kvalificering följt av ytterligare två race.
*
I fjol tog Jari Liiten guld i Junior-SM:s Otrimmade klass med en R2-Peugeot. Vid sin sida hade Jari runt dubbelt så gamle co-drivern Mikael Kjellgren en konstellation som dock blev framgångsrik. Det var därför flera ögonbryn som höjdes när Kjellgren efter SM-premiären i år i Ludvika förklarade att han ämnade lämna över kartläsarstolen för resten av året. Men det blev för både Jari och resten av Rallysverige en glädjande kort time out för Hankook-säljare Kjellgren. I dag meddelas att han gör comeback i Jaris bil till South Swedish Rally. Dessförinnan värmer Jari själv upp med Rally Gotland fast inte i Peugeot utan med en Mitsubishi där han anmält Tommy Andersson,Sundsvall som kartläsare.
*
På lördag är det ”Dagen G”, G som i grus när Simrishamns MK kör sin när inte vädergudarna dj-las, traditionella Simrishamnsmixen. En tävling med anor från om jag inte minns helt fel, i slutet av 70-talet. Årets upplaga har fått ihop runt 170 startade plus debutanter och föråkare. En grupp som inte heller ingår är de 18 ekipage som redan på fredagskvällen från Sankt Olof startar i Regularity-delen. På lördagen startar första bil klockan 10.00 från Österlengymnasiet i Simrishamn dit första bil återvänder för målgång strax före 15.00. Ett serviceuppehåll är inlagt på Svampabanan utanför Tomelilla där första bil rullar in runt 12.30. Peppad av framgången i WRT-tipset senast från Korsika upprepar jag dumheten från tidigare år och tippar även i år SSRC/DM-tävlingarna, men enbart i klasserna 2/4WD.
4WD.
1. Joachim Grahn Ford
2. Stoffe Nilsson Subaru
3. Robin Adolfsson Mitsubishi
4. Stig Andervang Mitsubishi
5. Mattis Olsson Ford
Att välja mellan Jocke och Stoffe är det här sammanhanget som att välja mellan hummer eller rysk kaviar, dagsformen avgör. Har ingen koll på segerhistoriken för de båda på Österlen, men det känns som att man i modern tid delat ungefär lika på översta steget på prispallen. Att någon annan skulle kunna utmana de båda skånska dominanterna håller jag faktiskt för uteslutet. Kul att få se Mattis Olsson och ständige följeslagaren Marcus Sundh göra 4WD-debut med den nyinköpta R5-Fiestan.
2WD.
1. Robin Sandberg Toyota
2. Johan Green Toyota
3. Simon Karlsson Volvo
4. Jonas Sandberg Toyota
5. Johan Kastenman Volvo
Med 37 Grupp H-bilar är det snudd på omöjligt att tippa rätt men i min värld är ändå Team Nybes Robin Sandberg/Mathias Bengtsson ett snäpp vassare än resterade 36. Så egentligen är det placeringarna bakom som jag måste hitta rätt och då blir det så här. Självklart borde kanske även mina klubbkamrater, DM-guldvinnaren 2018 Pontus Berglund och tvåan Joachim Kristiansson varit med på topp-fem. Men jag vet inte riktigt vem som då måste petas bort…
Finns ett par namn till som är intressanta men kanske inte mogna för topp-fem ännu. Till lexempel Hörbys asfaltspecialist Robin Svensson som nu gör en grussatsning med f.d Oliver Solbergs R2-Peugeot och vid sin sida har han Daniel Borgqvist. Likaså blir det kul att se på när Ola Wingren/Anders Östberg gör Grupp H-debut med den gula Volvo 940:an. En och annan sladd lär Ola bjuda på om jag känner honom rätt…
Snabbe smålänningen Johan Axelsson sitter i klassens kanske allra häftigaste bygge, den BMW M3 som Patrik Flodin SM-vann Trimmat 2 WD med i fjol. Sedan vet jag inte om Björn ”Nalle” Johansson hamnat i fel klass eller om han byggt om den Appendix K-Ascona han köpte i fjol från Sjöbos Jörgen Andersson? Hur som helst är den östgötske stora Opel-profilen anmäld i Grupp H.
I B-klassen är det nog lite fördel SMK Hörbys stora talang Victor Hansen som senast chockade tyskarna genom seger i ADAC Saarland Pfalz Rallye med ”R2-Peggan”. I klassen har han sällskap av två andra R2-åkare, Oscar Ljung från hemmaklubben och Hässleholms Elias Lörd som gör debut med nya Fiestan. Frågan är dock om R2-brigaden lyckas hålla Linköpings Adrian Ring bakom sig, tufft blir det under alla omständigheter…
*
Simrishamns MK meddelar även att tävlingsprogram finns att köpa på följande platser: Circle K i Simrishamn-OK/Q8 i Brösarp-Rogers Mackalivs i Tomelilla-Möllans Cafe i Sjöbo-Kiosken i Gärsnäs- Österlengymnasiet i Simrishamn på tävlingsdagen från 7:00. På övriga ställen gäller idag från lunchtid. Vill även påminna om, klä er varmt. Även om väderleksprognosen pekar på sol och nio plusgrader vågar jag lova att det blir kallt som bara f-n efter en stund på det blåsiga Österlen. Det gamla tipset med samma klädsel som på Rally Sweden ska absolut inte underskattas…
*
Vi är alla olika, vissa mer än andra, detta är enda diagnosen jag förmår ställa på ambitiösa kartläsaren Olle Erixon som nu via sociala medier går ut och erbjuder sina tjänster i Midnattssoslrallyt. Olle skriver:
FÖRARE SÖKES – MIDNATTSSOLSRALLYT 2019!
10-13 Juli körs historiska tävlingen Midnattssolsrallyt på min hemmaplan Örebro, bara några mil från platsen jag är uppväxt, nämligen Vingåker.
För 11 år sedan gick denna tävling på några av dessa sträckor och den tävlingen åkte min far Göran X:et Erixon som kartläsare åt Göran ”Burken” Andersson i en Opel Ascona B.
Nu önskar även jag att få åka denna tävling då den som sagt passerar min gamla hemort Vingåker men även utgår från min nuvarande hemort Örebro.
Är du en förare som söker kartläsare till denna tävling eller känner du någon förare som letar kartläsare,
Tveka då inte att höra av dig till mig via: Facebook-meddelande. Telefon: 0738040668.
Mail: olle@maptun.com
Tack på förhand!”.
Som sagt vi är alla olika, själv skulle jag aldrig ställa upp på detta, än mindre annonsera och tacka för det…
*
”Back in the 50-ths” så hade varje land sin egen speciella tävlingsfärg, Italien hade röd precis som dagens Ferrari är lackade i men sedan har detta numera luckrats upp. Tyskarna körde med bilar lackerade i silver, engelsmännen hade mörkgrönt ”Brittisk racing green” och i Frankrike var det ”Gordini-blått” som gällde.
Tänker på detta när jag ser på Robin Larssons nya Euro RX-Audi S1 som är klädd i blått och gult. En som tänker likadant är till exempel Mattias Adielsson som har sin ERC-R5 Citroën även han i de svenska färgerna. Tycker faktiskt detta är både snyggt och trevligt och bara att hoppas att fler med utlandsambitioner följer Robin och Mattias exempel…