WRC:s egen clown, Sunninen kritisk mot Finlands regering, Norrbotten har mycket att erbjuda Rally Sweden, DS3 Cup igång igen, Dennis R. leder efter sex sträckor och social aktivitet väntar…

Det är ingen tvekan om vem som är WRC:s clown och då menar jag detta i positiv bemärkelse, Andrea Adamo, Hyundai-basen. På sitt Twitter-konto skojar han lite om det mesta inklusive sig själv och senast var det att Sebastien Loeb känner sig uttråkad under rådande Corona-läge. Efter sjätte platsen i Rally Monte Carlo har Sebs almanacka gapat tom, inte ens en lite rallycrosstävling har han kört under de här sex månaderna.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu börjar han klättra på väggarna och efterlyser en ny utmaning vilket Adamo tror sig ha en lösning på. Till Loebs ständige co-driver Daniel Elena förklarar han.

För att få ut mer av livet krävs att man pressar sig själv att ta lite risker. Vi måste ge ”my Seb” en ny utmaning så jag föreslår att i nästa rally kör du och Seb blir din co-driver!

Nu vet jag inte vilka ”skills” Loeb besitter vid notblocket men Elena är inte alls oäven bakom ratten. Föredrar att köra klassiska tävlingar där han då  använder antingen en Simca Rallye 3 eller VW Golf GTI. Men han är även kört  Citroén i både R3 och R5-utförande.

*

Medan både Toyota och Hyundai testar inför WRC Rally Estonia så ligger M-Sport Ford lågt vilket både Teemu Sunninen och Esapekka Lappi beklagar. Sunninen menar att hans team alltid har färre testmil inför tävlingarna än konkurenterna vilket så klart inte är optimalt om man ska utmana om seger.  Han har även flyttat till Estland och därmed sker återstarten på ”hemmaplan”, men egentligen hade han mycket hellre kört Rally Finland och sticker inte under stol med att han är besviken på de finska myndigheterna. Han menar bland annat att dessa skulle öppnat upp restriktionerna kring pandemin så att rallyt kunde körts som planerat. Istället hyllar han den estniska regeringen som verkligen gick ”all in” för att sno över rallyt till sig. 

.– I Finland känner jag inte att det hade varit möjligt att organisera World Rally fungerat när det inte finns något statligt stöd bakom!

*

Att det blir någon flytt för Rally Sweden redan 2021 tror inte jag på. Istället är det nog mer tänkbart att Glenn Olsson och hans kompisar planerar för fler nordliga sträckor in mot Dalarna. Däremot pekar mycket på att 2022 blir första året när inte Sveriges VM-tävling har Värmland som bas. Själv tror jag mest på Jämtland och Östersund som ändå är ganska centralt i vårt avlånga land, men Norrbotten kan absolut inte räknas bort som nytt VM-landskap. Norrbottenskuriren har tagit kartläsarprofilen Thomas Nilsson till hjälp för att bena ut vad som krävs för att rallyt ska hamna ”way up north”. Ett par saker lyfts fram som blir svårt för andra att möta upp, till exempel isbana i Luleå, vindkraftsparken i Piteå, sträckor på militärområdet utanför Boden och djup snö runt Kalix och Morjärv. Detta är lite av vad de tilltänkta motorklubbarna Luleå MS, Kalix MK, NMS Boden, Piteå MS och Morjärvs MS har som trumfkort mot jämtarna. 

Foto: Tommy Svensson

Thomas Nilsson med över 30 års erfarenhet från högerstolar har hjälpt till med att hitta lämpliga sträckor och där han då vill inleda exotiskt. Det som i dag sker på Färjestads Travet vill han istället se på isen i Luleås Norra Hamnen. Isen lär inte vara något problem men där finns  annat medger Thomas för NK.

Det som kan vara utmaningen i norra hamnen är publikflödet och hur man ska ta hand om all publik. Men det är ju ett fantastiskt läge.

När Glenn Olsson besökte Norrbotten blev han överväldigad över den gigantiska vindkraftsparken utanför Piteå. Nu ser Thomas  framför sig hur magiska tv-bilder det skulle kunna bli med gnistrande vit snö, blå himmel och så rallybilar med vindkraftverken som bakgrund. 

Jäkligt fräna bilder, menar Thomas men som även ser lite hinder.

Vindkraftsparken har ett fantastiskt läge tv-mässigt, men den kanske inte lika bra publikt, svårt att hitta parkeringsytor. Det är som Vargåsen och Colin’s Crest i Värmland och att hitta tio hektar där folk kan parkera är inte lätt.

Just vägnätet kring sträckorna är inte så väl utbyggt i området vilket kan orsaka trafikproblem och är en jätteutmaning enligt Thomas. Detta är lite enklare på andra halvan av banan kring Boden som idag är flitigt använt för rally. Att flytten ytterst handlar om att snösäkra Rally Sweden är välkänt och det verkar inte vara något problem i Norrbotten. En del av banan går i ett område som brukar ha ett snödjup på över metern i februari och där temperaturen ofta kryper ner mot 30 minus. Idag lite av en våt dröm för rallyfirma Glenn&Co 

Foto: Tommy Svensson

Corona satte stopp för det mesta i motorsportväg i Danmark och då även populära instegsklassen för racingtalanger ”Citroén DS3 Cup”. En cup som haft flera svenska deltagare, bland annat Brobys Eric Nilsson som i år ska köra V8 Thunder Cars för Memphis Racing.

Foto: Tommy Svensson

Nu aviseras det dock att DS3 Cup ska startas upp den 5-6 september på FDM Jyllandsringen. Med pandemin i åtanke bjuds det i år på en superkompakt serie med fyra tävlingshelger. Final och premiär på Jylland och så kompletterar Ring Djursland den 26-27 september och Padborg Park 10-11 oktober. Promotor Martin Jensen är glad och nöjd över att äntligen kunna få fart på hjulen igen.

– Så er kalenderen endelig på plads. Covid19 fik desværre ekstra stor betydning for DS3 Cup, og med et stort antal deltagere fra udlandet har det været svært at gennemføre noget med de restriktioner, vi har haft i de seneste måneder. 

Kan även tipsa om att där står en nästan okörd cupbil till salu i Broby hos Eric…

*

Efter att sex av dagens elva sträckor är körda tjeckiska Rally Bohemia har Dennis Rådström/Johan Johansson en komfortabel klassledning på 1.34,5 före hemmahoppet Dominik Broz. Svenskarna i ORSAK Rally Sports nya Fiesta har vunnit samtliga sträckor och händer inget missöde lär detta bli  ett perfekt  genrep inför ERC Roma di Capitale om två veckor

Foto: RMS Together

I toppen totalt är det stenhårt mellan Hyundais Jari Huttunen och Skoda-stjärnan Jan Kopecký. En styv sekund skiljer mellan de båda där det är lite anmärkningsvärt att Huttunen sitter i en äldre i20 R5 ( samma bil han körde till seger i WRC3 i Rally Sweden) och ändå håller Kopecky stången med en ny EVO Fabia, starkt. 

Foto: Suzuki Danmark

Trea totalt men då med en WRC-Fiesta är Václav Pech  junior, knappt fyra sekunder bak Huttunen. Danska Suzuki-paret Kenneth Madsen/Morten Andreasen håller en 13:e plats totalt men är trea i klassen. Före sig här har man bara de bägge WRC-bilarna, Pech i Fiestan och Vojtech med en 206 Peugeot WRC. Upp till ”Peggan” skiljer knappt halvminuten. Rallyt avslutas söndag eftermiddag.

*

Just när detta skrivs är ”Slottssprinten Rally Light” inne på sluttampen men då eftermiddag och kväll innebär social aktivitet väljer jag att avstå att skriva. I stället kommer detta imorgon. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *