WRC27 ersätter Rally1, Bäck i Adams bil för ERC,stort intresse i Tranås, VEC åter på svensk mark i Tierp, säkerhetsproblem i Saudiarabien och snart ”ny sheriff i stan”!
När FIA fnullat färdigt på hur WRC:s tekniska reglemente ska se ut efter 2027, så lär dagens ”Rally-pyramid” med fem olika klasser ändras. Förslaget är att Rally1 döps om till ”WRC27” och som då ska närma sig dagens Rally2-bilar i kostnad/prestanda.

Längre än så här vill inte FIA avslöja hur man tänker men att det blir rena bensinbilar framöver verkar vara helt klart.
– Vi måste ta hänsyn till att besluten accepteras av fansen, eftersom rally också är till för att skapa show. Personligen är jag inte övertygad om att elbil-teknik är det bästa för rally idag, vad gäller show, menar FIAs tekniska direktör, Xavier Mestelan Pinon i en intervju med DirtFish.
Pinon sticker inte under stol med hur problematiskt rally skulle bli med elbilar, som ofta har långt till service/laddning.
– Om 10 år kommer det kanske att vara enkelt att använda en elbil i rally med en ny generation bilar, men idag verkar det inte vara så!
*
I ”ERC Rally Hungary” gör Christoffer Bäck lite av comeback i Älmhults Adam Grahns Ford Fiesta Rally3. Inte långt mellan premiär och comeback då Bäck läste noter åt Adam i januaris ”Finnskogsvalsen”. Något som gav en andra plats plats i 4WD-klassen bakom JC Raceknik-kompisen Isac Reiersen.

I mellantiden har det blivit kartläseri för Bäck hos Adam Backström och i SM med Peter Johansson, Mitsubishi Mirage R5. I Ungern blir det tufft motstånd då man har 12 konkurrenter med Rally3-bilar och där det på det svenska ekipaget sitter #40.
*
I kväll stänger anmälan till deltävlingen i Bilsport Rallycup/Rally RM Historic/Rallyklassikerna/1300 Rallycup/Östergötlands DM och då snackar vi Tranås och Team Skogsåkarnas ”Badhotelletrally” den 17 maj.

Arrangören tog verkligen höjd för tävlingen då det sattes 250 bilar som tak och 120 som botten. Tur var detta för idag med timmar kvar tills anmälan stänger, finns strax över 180 anmälda. Dessa bjuds på, fyra SS om 43 kilometer, fina/krokiga vägar av smålandskaraktär och 132 km totalt. Nästan 80 av de anmälda kör med klassiska bilar vilket också gör många klasser för prisutdelaren att hålla reda på, totalt 21 olika…
*
Om det är många klasser i Tranås så är det en smekning mot vad ”Rally Uppland” kan visa upp. 35 klasser varav 10 för Rallyklassikerna är onekligen något som inte går att skoja bort, men lite glad ska ändå prisutdelaren vara då tre av dessa har noll anmälda den 24 maj. I Tierp återvänder också Volvo Euro Cup till svenska sträckor och med fem dagar kvar tills anmälan stänger, är där totalt 27 olika Volvo-bilar anmälda. Fortsatt är det VEC2 (C-förare) som är mest intresserade av lite utlandstävlande med sina nio anmälda. Näst flest har Appendix K eller VECC 2 med sju bilar. Cup-ansvarige Ted Malm som själv kör i VEC2 hoppas på ännu fler anmälda innan den 11 mars.
– Kom igen nu gott folk just nu är vi totalt 27 bilar anmälda i VEC klasserna. Nu sätter vi i ett jäkla tempo och fyller anmälda till VEC så vi når 40 bilar till start. Då lottas det ut 2000 kr i startbidrag till ett team bland de startande, säger Malm.
Den 24 maj är det även deltävling för Svenska Rallycupen /Supercupen och för VEC-deltagare räknas det poäng här även for dom.
*
När FIA och WRC skrev avtal med alltid lite kontroversiella Saudiarabien för final 2025, restes en del ögonbryn. Inte enbart för deras tveksamma syn på demokrati utan än mer för deras relativt lilla erfarenhet av tävlande på VM-nivå. FIA/WRC såg dock inga problem utan skrev ett avtal på tio år och enligt uppgift, det mest lukrativa avtalet som WRC-promotorn någonsin ingått.

I helgen genomfördes det som ofta ställs som krav innan avtal skrivs ett ”Testrally” i ”Middle East Rally Championship” (MERC). Här fanns då FIA och WRC-folk på plats för att kontrollera att saudierna hade koll på läget och enligt uppgift ska det också ha fungerat helt okej, men inte helt problemfritt visade det sig senare. Första dagen fick till exempel hälften av sträckorna ställas in på grund av ”säkerhetsproblem”. Ett annat problem uppstod när en förare från Libanon snurrade med sin Skoda och efter detta körde tillbaka mot starten. Misstaget uppenbarade sig först när han mötte en medtävlare. Tävlingsledningen menade efteråt att Skoda-föraren ”körde vårdslöst och skapade en situation som äventyrade andra tävlandes liv”. Det som nu väckt frågor är att tävlingsledningen inte fick reda på detta och att funktionärer inte gjorde något försök att stoppa sträckan. Inget som kommer att ändra avtalet med FIA för detta är där alldeles för mycket pengar inblandade, men insatta källor menar att det väcker allvarliga farhågor om säkerheten. Om samma sak skulle inträffa under något annat WRC-evenemang skulle konsekvenserna för arrangörerna bli allvarliga. Under ”Rally Japan 2024” körde en civil bil in på en avlyst sträcka som därmed fick ställas in. FIA bötfällde arrangörerna med 50 000 euro och med ytterligare 100 000 euro i villkorliga böter, som hänger över evenemanget om andra säkerhetsproblem uppstår igen.
*
Som alla förhoppningsvis förstår är det svårt att ha alla bollar i luften samtidigt som jag ändå försökte i söndagens rapport från Älmhult och ”Silverratten”. Att något smyger genom nätet är inget konstigt alls och då är det bra när man av snälla läsare uppmärksammas på ”missarna”.

En sådan var onekligen det som Gullabos junior/B-förare Isac Arvidsson/Victor Svensson visade upp i inledningen av rallyt. På första sträckan var bara Patrik Flodin snabbare för att sedan se sig slagen Isac i sin blå Volvo 940 på tvåan. När sträcka tre avslutats med Isac som trea på sträckan, var han hack i häl på förhandsfavorit Flodin. Bara 6,5 sekunder skilde de båda åt, men så blev han hindrad på fyran och tappade 15 sekunder men fortfarande ändå tvåa. Innan sträcka fem var det dock slutkört sedan grenröret så bittert spruckit och bara att ge upp. Att Isac kommer igen och återigen hotar ”the Top Dogs” är självklart. Vem vet, kanske där snart är ny dessutom småländsk, ”sheriff i stan”…