WRC2-ledande Rossel ger konkurenterna chansen att närma sig, ”Rally Poland” med helt ny bansträckning mot senast i WRC, Oliver S. kan tänka sig byta med Finland, Jemba-noter vinner mark, Smålands DM får det intresse det förtjänar och en ”Majstång” i skallen är aldrig kul…
Oliver Solbergs kombo-krash med Kalle Rovanperä på Sardinien innebar noll poäng i WRC2-tabellen vilket gör att han och Sami Pajari är delade treor i tabellen. Fem poäng före sig har man spanjoren Jan Solans och tre poäng mindre för femman (lite oklart vad man ska kalla honom för nationalitet) Nikolay Gryazin. I solid ledning finns fransmannens Yohan Rossel, 23 poäng före Oliver och Sami.
Nu har Rossel även bestämt sig för att avstå de tre närmaste ”High speed rallies”, Polen, Lettland och Finland, alla på grus vilket ger konkurrenterna en chans att jämna till WRC2-ställningen. Nu menar ”experter” att anledningen till detta inte är att Rossel tvivlar på sin egen”speed”, däremot är han mer tveksam om Citroën C3 Rally2 kan matcha Skoda och Toyota på snabba, hårda sträckor. Lösa och dåliga som till exempel Grekland, är däremot inga problem och då väljs tävlingar utefter vad C3.an kan prestera. Under tiden ligger inte Rossel och Citroën-ingenjörerna och petar navelludd, utan i planerna finns kanske en start i Finland utanför WRC och en på Gran Canaria i deras grusmästerskap.
*
Senast ”Rally Poland” ingick i WRC var 2017 och nu är det snart tid för comeback. Inte så många som vet, men rallyt är ett av de allra äldsta och första upplagan kördes redan 1921. Då höll man till i de södra delarna av landet men numera är det i nordöstra Polen, i turistorten Mikolajki som är navet i ”Orlen Rally Poland”.
Foto: Red Bull Content
Rallyt är känt för sina smala, mjuka men snabba grusvägar som på många sätt liknar vägarna i ”Rally Estonia”. Banan har ändras avsevärt varje år och årets version har ingenting gemensamt med 2017 års upplaga.
*
Att ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” mer än väl passade in i kategorin ”high speed rally” är välkänt, även om man har en bit fram till ”Rally Finland” 2016 där man hade 126,6 km/t i snitt över hela rallyt. I Värmland låg man en bit under, 122,3 km/t där ”Mölnbacka” var snabbast med 136 km/t i snitt.
ERC Junior-tvåan Calle Carlbergs kartläsare Jørgen Eriksen som båda verkligen gjorde en strong insats med tanke på sin i förhållande till Mille Johansson ringa erfarenhet av Rally4-tävlande. Jørgen har förklarat för Parc Ferme lite känslan av att åka så här fort i skogen.
– Att köra rakt fram i två kilometer är inte så speciellt, det är något annat när du ska våga att hålla ”flat out” över en ”5+”!
Många inklusive Oliver Solberg menar att ”Rally Sweden” skulle återvända till Värmland och då som grustävling.
–Jag har sagt det många gånger, detta är det råaste rallyt för mig. Helt klart borde det ingå i WRC!
Oliver menar hos Parc Ferme att Sverige och Finland borde byta.
– Rally Finland på snö och Rally Sweden på grus, detta vore helt perfekt!
Inte första gången de här tankarna framförs…
*
Nu har Rally SM/SBF godkänt Jörgen Joons som notskrivare i SM-tävlingarna. Joons som använder det datoriserade systemet Jemba Inertia Notes System som utvecklats av rutinerade co-drivern Arne Johansson (bilden). Arne är också ansvarig för utbildning, godkännande och kvalitetssäkring av notskrivarna. Joons har skött notskrivandet i både Nyköping och Tierp med stöd av Arne.
Efter utvärdering och uppföljning med de aktiva förarna, har han nu beslutat att godkänna Jörgen Joons som notskrivare och att Joons därmed gör noterna för kommande två deltävlingar i Linköping och Trollhättan.
– Beslutet stöder sig till stor del på uppföljningarna av noterna från Nyköping och Tierp, där de aktiva gav mycket bra betyg på alla våra frågor. I den senaste uppföljningen var den totala genomsnittspoängen 7,5 på en skala 0 – 10, vilket jag ser som ett mycket gott betyg, säger Arne Johansson.
– Trots detta ger uppföljningen fortfarande nyttig information för att göra noterna ännu populärare.
Hässleholmaren Anders Åberg är också under Arne Johanssons paraply som även han får förtroendet att fortsätta utbildningen av notskrivare med Jembas system.
*
Precis som jag misstänkte satt Mats Bergman och hans kompisar i Skillingaryd MK och var nervösa över det sega tempot med anmälningar till ”Skilling 500”. Till slut kunde man andas ut och nu blir det rally i trakterna mellan Gislaved och Tranemo den 29 juni med 112 anmälda. Sträckorna har använts tidigare genom åren, men inte i denna kombination och riktning.
– Mest glädjande med tanke på återväxten är att Ungdomsklassen samlar hela åtta deltagare. Utan att ha full koll vågar jag utropa detta till svenskt rekord för i år, säger tävlingsledare Bergman.
Mindre glädjande är avsaknandet av många småländska toppåkare och enligt en mer noggrann analytiker, finns inga av Topp-fem från ”Dackefejden” med i listan. Ändå finns 55 smålänningar som kämpar om både DM och Sydsvenska Mästerskapet i listan plus 33 ”västgötar” som har sitt FM i tävlingen.
– Kan vi våga hoppas på att DM för Småland nu äntligen fått det intresse serien förtjänar, undrar Bergman.
De tävlande startar från Gislaved klockan 11.00 på lördag den 29 juni och kör sedan tre sträckor innan service i Tranemo cirka 12.30. Efter det avslutas tävlingen med en sträcka på hela 17 kilometer.
*
För er som börjar Midsommarfirandet redan nu så önskar jag Trevlig Helg. Er övriga så väntar jag med detta till i morgon. I väntan på detta så njut av bilden när jag var snuddande nära att få ”Majstången” i skallen i Trollsjöparken i Eslöv. Då för över 50 år sedan var det precis som i dag, förenat med vissa risker att ge sig in i Onsjö Härad…
Trevlig midsommar till Dig oxå, någon majstång lär jag knappast få i huvudet, större risk för kokosnötter. Och stort tack för dina såväl informativa som.underhållande alster.
Chock dee, eller som det heter på modersmål,.Skål.
Tack, se upp för nötterna!!!