WRC-Ypres ställer in, Evans får guldläge med bara Monza kvar, skakigt i J-WRC, brittisk storförare i GNM-Fiestan till Värnamo, Frank Tore kör Polo, Østberg utmanar i Ungern och fyra svenskar på Lausitzring.
Då blev det som befarat, WRC Ypres Rally Belgium gör som Hässleholms MK, kastar in handduken på grund av galopperande Covid-19. Därmed blir nu om inte samma sak sker i Italien vill säga, Monza Rally Show både nästa och sista tävling i VM-serien.
Ska inte måla upp bilder som kanske inte finns i verkligheten men jag kan tänka mig att borta hos Tommi Mäkinen och Toyota jublas det medan Andrea Adamo och Hyundai gråter. Nu har Toyota och Elvyn Evans verkligen guldläge med en tävling kvar och 14 poängs ledning före sin Toyota-kollega Sebastien Ogier.
För Hyundai är det större poänggap och med bara 30 poäng var att köra om ska det till både under och mirakel om Thierry Neuville lyckas köra hem VM-titeln. Belgaren är 24 poäng efter och Ott Tänak 28 så i princip måste båda Toyota-åkarna bryta för att det ska bli guld. Då är chansen större i Märkes-VM där Hyundai har sju poängs ledning före Toyota.
Intressant blir också vad FIA kommer fram till med poängberäkningen i WRC2 där Pontus Tidemand leder efter fem körda tävlingar. Tvåa är Mads Østberg 18 poäng efter och skulle det nu bli så att bara fyra tävlingar får lov att räknas, då stannar Pontus på 90 poäng mot norrmannens 87. Men då får Mads räkna bort 12 poäng men kan även lägga till allt från Monza. Blir tufft…
I WRC 3 har tvåan Jari Huttunen guldläge med tre körda tävlingar och bara två poäng efter ledande Marco Bulacia. Men även trean Kajetan Kajetanowicz och fyran Oliver Solberg med tre tävlingar vardera har stora möjligheter att få VM-medalj kring halsen.
Ännu mer skakigt i Junior-WRC som enbart kört tre tävlingar och där fjärde och sista var planerad i Belgien. Skulle FIA nu få för sig att avsluta serien så är det illa för tvåan Tom Kristensson som blev poänglös i Estland. Ledaren Martins Sesks och trean Sami Pajari har poäng i alla tävlingar (så även Tom som fick en poäng i Estland för sträckseger) och då skulle det betyda andra raka VM-silvret för SMK Hörby-föraren. Hoppet för oss blågula är att antingen lägga till Monza som ny final eller att man ändå räknar bort en deltävling. Nu finns det så klart ett skräckscenario och då att även Monza ställs in vilket inte känns helt omöjligt med tanke på att just den delen av Italien är hårt drabbat av Covid-19. Allt sammantaget även med de som hänt här hemma, så vidhåller jag samma sak som jag gjorde våras lägg ner 2020 se detta som ett förlorat år för alla!
*
Om onsdagens hastiga omtag från Hässleholms MK att ställa in morgondagens sprint var den stora snackisen då så är dagens utan tvekan, avslöjandet från GN Motorsport om vem som är den hemlighetsfulla föraren av nya R5-Fiestan i Skilling 500 nästa lördag.
– Det är britten Osian Pryce som hyrt bilen, berättar en väldigt nöjd Rickard Nilsson i GNM och fortsätter.
– Redan på sensommaren hade vi första kontakten och sedan har vi försökt få ihop en tävling där han kunde få köra vår nyaste Fiesta och till helgen blir det äntligen av.
27-åringen har ett digert förflutet i sporten som han påbörjade i likhet med Oliver Solberg i Lettiska Mästerskapet som 16-åring. Sedan blev det rally på hemmaplan med både R2-Fiesta och Citroën R3 innan han klev in och vann DMACK-Cup 2016. Då hade han även känt på R5-Fiesta vid något tillfälle och har sedan dess mixat både tävlingar och bilar. Allt från Escort MK1 i det historiska Safarirallyt till R4-Toyota, Weng-Mitsuibshi och Fiesta R5. I fjol vann Osian och Dale Furniss ”Rally Bah” med en Hyundai R5 och på den vägen fortsatte det fram till att Corona satte stopp. Sista tävlingen så här långt är ”North Wales Rally” med samma i20 vilket slutade med en andra plats. Sedan blev det Polo-debut på ”Goodwood Speedweek” och även där slutade han tvåa efter Rhys Yates. Nu byter han alltså dessa mer exotiska platser mot Värnamo och vid sin sida i GNM-Fiestan får han rutinerade WRC-kartläsaren Stéphane Prévot. Med 437 rallystarter i ryggen och detta med förare som Chris Atkinson, Francois Duval, Bruno Thiry, Stephane Lefevbre för att inte glömma Stig Blomquist och Björn Waldegård har 51-åringen rutin så det både räcker och blir över.
– Känns nästan lite overkligt och att vi skulle få hop det och helt ärligt så trodde jag aldrig det skulle gå med så få tävlingar som körs, menar Rickard.
– Samtidigt så klart skitroligt och ett bra kvitto på att både vi och Fiestan är kapabla att leverera på toppnivå!
Att det är PG Anderssons SM-guld som väckt intresset för den skånska Fiestan har Pryce själv förklarat och nu vill han själv känna på bilen inför 2021.
– Ingen hemlighet att han siktar på att köra WRC3 till nästa år, men så långt har vi ännu inte kommit i diskussionerna, berättar Rickard.
–Men skulle det bli aktuellt så är vi beredda…
När Pryce studerade anmälningslistan till Skilling 500 reagerade han direkt och ringde upp Rickard.
– Där finns en Stig Andervang anmäld, är det den Stig jag tänker på, undrade han.
Rickard bekräftade att det var exakt rätt Stig Andervang som också skulle köra nästa lördag.
– Wow, that’s really cool, det trodde jag aldrig att jag skulle få möjlighet att köra med en sådan legend som han!
Så nu är frågan blir det en svensk ”legend” som vinner eller en kommande brittisk i Småland?
*
Det blev Volkswagen Polo R5 för NM-tvåan Frank-Tore Larsen efter att ha vinkat adjö till sin trogna R5-Fiesta för någon vecka sedan. En bil som kommer från finska Printsport och som därifrån hyrts ut till bland annat ”Kalle” Kruuda som körde Rally Estonia med bilen. Men även gotlänningen Bo Gustavsson har rattat ”chassi #28”. Premiär för Frank Tore som Polo-förare blir i Sigdalrally den 16:e januari.
*
Om det känns som att WRC befinner sig lite i dödsryckning inför 2020 tuffar ERC på lite mer obekymrat. Enligt kalendern återstår tre tävlingar och då närmast Rally Hungary nästa helg. Efter detta är det Kanareiöarnas tur att vara ERC-värdar med från i våras inställda ”Rally Islas Canarias”. Finalen däremot känns minst sagt skakig efter dagens Ypres-besked då även EM-seriens sista tävling är planerad att köras i Belgien med ”Spa Rally” den 11-13 december. Till kommande rally i Ungern är knappt 60 ekipage anmälda och där då även Mads Østberg/Torstein Eriksen ska vara med och utmana med C3-R5. Främsta målet tänker jag, är landsmannen och inhopparen i serien Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, Skoda men även ledande Alexey Lukyanuk, Citroën vill säkert Mads köra ifrån.
En annan skalp som Mads gärna klipper är svensk och sitter på ERC-tvåan Oliver Solberg med Aaron Johnston i Skoda Evo2 . Men utmanarskaran är inte slut här för sedan kommer MRF-teamets båda snabbingar Craig Breen och Emil Lindholm, rumänen Simone Tempestini, irländaren Callum Devine och Nikolay Gryazin från Ryssland. Totalt 27 R5-bilar till start. Noterar även att några från Junior-WRC anmält sig som Ken Torn och Raul Badiu.
*
Avslutar med lite racing och då från tyska ADAC GT Masters där både Henric Skoog, Jimmy och Joel Eriksson kör på Lausitzring. För sensationsmannen Skoog blir det ny teamkamrat då ordinarie Nick Yelloly smittats av Covid-19 och nu blir det med Sheldon van der Linde han ska dela BMW:n. Segers senast på Red Bull Ring gav mersmak menar Skoog.
– Vår seger senast blev den stora höjdpunkten för oss men samtidigt är jag säker på att Sheldon kommer att göra ett kanonjobb även han. Han har redan vunnit race i ADAC GT Masters och är en perfekt ersättare, kommentarer Skoog förarbytet.
– Förhoppningsvis har vi en någorlunda liknande körstil som vi kan anpassa bilen utefter. Vi kommer att ge allt och sedan får vi se hur långt det räcker.
Även hos Jimmy Eriksson blir det förarbyte och in hoppar Hendrik Still som gör debut i serien. Lillebror Joel fortsätter dok med samma teamkamrat, Aidan Read. Startfältet kompletteras ur svensk synvinklar med mästerskapstian Erik Johansson.
*
Med detta önskar jag trevlig Allhelgonahelg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se