WRC vill ha både ökenrally och USA i kalendern, Grus SM till Hestra, SM-Jocke även på väg mot DM-guld och jätteintresse för Kullingstrofén!
Lite spretigt när FIA ska lägga till nya tävlingar i WRC och plötsligt dyker det upp att man återigen vill ha med ”ökentävling” bland de 14 tänkta. Vet inte vad som lockar mest sträckorna eller pengarna när man kastar blickar mot Mellanöstern som en tänkbar destination framöver. Grunden menar FIA är att det ska finnas minst en deltävling på varje kontinent/år och senast som WRC-landade i öknen var i Jordanien 2011 med Rally Jordan. Då vann Sebastien Ogier med 0,2 sekunders marginal till Jari-Matti Latvala i det tunna startfältet, bara strax över 30 bilar. Nu är det högst oklart om Jordanien är aktuellt istället är det mer moraliskt omstridda Saudi Arabien som kan vara ett alternativ. Som värd för både Dakarrally och Extreme E finns där nog kunnande även för en WRC-tävling.
–Vi skulle älska att skapa en kalender där vi tävlar på alla kontinenter utom Antarktis, förklarar Simon Larkin, WRC-promotorn för Autosport.
På tapeten är också USA där faktiskt rally är en växande sport trots att där inte körts VM sedan 1988.
–USA förblir vårt främsta mål för ett evenemang i framtiden utan tvekan, och vi jobbar fortfarande för detta. I höst räknar vi med att ha något evenemang som lite test och med Rally2-bilar i huvudrollen, förklarar Larkin.
-Vi vet att det finns en stor fanbas i US och det är inte många andra länder som vi åker till där vi har befintliga ambassadörer som Ken Block (bilden) och Travis Pastrana, något som underlättar…Foto: Hoonigan
*
När nu Asfalt SM är avklarat vänds”sprint-blickarna” mot Grus SM där deltävling två körs på lördag, ”Skilling 5”. Här testar Skillingaryds MK ett nytt koncept med två tävlingar på samma dag där SM-delen med ”5” i namnet drar igång 11.00. Klockan 17.00 är det dags för ”Skilling 50” som då ingår i mer lokala ”Energicupen” med två sträckor.
– Det finns möjlighet att starta i båda tävlingarna då vi har fått dispens från Rallyutskottet för två tävlingar med tre unika specialsträckor och samma start- och målplats, hälsar tävlingsledaren Mats Bergman.
SM-tävlingen avgörs på en sträcka strax utanför HQ som är Isamons IP i Hestra.
– Vi använde den här sträckan som avslutning på Skilling 500 för några år sedan, förklarar banchef Leif Samuelsson.
– Totala längden på sträckan är 6 kilometer och där första delen är snabb byväg som därefter går över några luriga partier genom byn. Efter vägbytet mitt på sträckan är vägen helt magisk mot mål. Sträckan har allt helt enkelt!
Trenden med litet startfält håller i sig från första deltävlingen i Älmhult och i princip är det exakt lika stort i Hestra som där, med knappt 50 anmälda. Det som är lite salt i såren är att bara 35 ekipage finns anmälda för SM-fajt, plus sju i Standard RM. Som vanligt är det Grupp H/Nationella som räddar tillställningen med 23 ekipage. I andra ändan finns FIA-klassen ”Int.2WD” med bara två anmälda. Märkligt är också att 2WD-vinnaren i Älmhult Melvin Bengtsson, Kullings och tvåan Simon Andersson, Eslöv inte kör i helgen därmed ökar chansen för att en ”värstingbil” ska köra hem 2WD-titeln. I första favoritgrupp räknar jag in Grännas Tobias Pettersson, Golf och Victor Karlsson, Vimmerby och Kristian Johansson, båda i Toyota.
Som ”B-seedade” lägger jag in Toyota-åkande Johan Green, Hässleholm, (bilden) Tomas Pettersson, Falköping med BMW och så Saab-esset Magnus Karlsson, Norrköping. Som ”mörka hästar” ser jag främst hemmaförarna Henrik Lennartsson och David Lindström. I Älmhult vann Team Nybes Albin Nordh med den Skoda han lånat från Jonas Åkesson.
I Hestra kör Jonas själv bilen och utmanas främst av de två Ford-åkarna Mattias Adielsson och Mattis Olsson.
Lite ögonbryn restes när jag såg Lessebos Arvid Johansson med en Skoda R5 i listan. Stort steg mot de tidigare VOC-bilar som Arvid rattat. I ”4WD GruppH” eller Nationella 4WD ska Karlskronas Håkan Rönnebring försvara sin seger från Älmhult vilket jag tror han klarar. Lite ironiskt så är där större intresse för kvällsövningen i Energicupen som lockat runt tio bilar mer än SM-delen. Så klart inget konstigt då man här även välkomnar GruppE, Appendix K och VOC vilket utgör mer än halva startfältet.
*
Med fyra av de totalt sju deltävlingarna körda i RS-DM är där ett namn som jag utan att darra på rösten redan nu utnämner till ”Distriktsmästare”. Tänker på SMK Hörbys nykorade SM-vinnare Joacim Kristiansson som leder Trimmat 2WD med 40 poängs marginal till Simon Andersson, Eslöv som har pappa Mats sex poäng efter. Undrens tid är inte förbi men det krävs i princip seger för familjen Andersson i resten, samtidigt som Jocke och Maya Ragntoft ska köra bort sig fullständig. Känns knappast trovärdigt…
Annars är det mer jämnt i övriga klasser och Rolf Grybb, Hässleholm i 4WD har bara 14 poängs marginal till tvåan och Rally Kristianstad-vinnaren Stefan Kristensson, Tomelilla. En placering han delar med Svenske Mästaren Mattias Olsson men på något vis känns det inte tänkbart att Stenungsundaren åker resten av DM-serien. Allra jämnast är det i ”Standard B” (Grupp F och VOC) där det bara skiljer åtta poäng mellan Hässleholms Peter Vestlund och Hörbys Rolf-Arne Nilsson. Bakifrån och fortsatt med guldchans kommer Leif Axelsson, S. Sunnerbo och Karl-Johan Ingesson, Hörby stormande.
I Grupp E eller på DM-språk ”Standard A”, leder Hörbys Andreas Håkansson med tio poäng före Arlövs Linus Larsson och som trea, Josefine Gråberg, Kristianstad. I B-förarcupen blev det noll poäng för Andreas Håkansson i Kristianstad på grund av för anmälda i klassen vilket nu gör att han delar andra platsen med klubbkompisen i Hörby Marcus Lindström.
Inget stort gap till ledaren Skavomir Bronk, Lund som i sin BMW är en enda poäng före. Nästan lika tätt i C-förarcupen där Josefine Gråberg har två poäng tillgodo på Linus Larsson.
Återstår i DM gör Eslövs MK med ”Varvloppet” den 18 september och därefter är det Lunds AC och Ljungbyhedsprinten helgen efter (25 september) innan Svedala avslutar med ”Sturupsprinten” den 9 oktober. Inte utan att man ställer sig frågan, ”voffor e de på dette vis”, bortsett från SM-tävlingen i Kristianstad är det annars fyra månader sedan förra DM-tävlingen i Svedala. På hösten ska det sedan köras tre tävlingar på fyra helger. Inte speciellt smart som jag ser det, såvida målsättningen inte är att hålla nere startfälten…
*
Att hålla ner startfältet har aldrig varit någon målsättning i Kulings MS och deras klassiska ”Kullingstrofén” och årets upplaga är ånyo ett bevis på detta. ”Mr Kullings” Conny Hansson förklarar.
–Vi är smått tagna av det stora intresset och hade väl tänkt oss 120-130 anmälda, i ”bästa fall” upp mot 150 och så anmäler sig 173 st!!
Conny lägger lite onödigt även till självklarheten .
– Oerhört trevligt och nu gäller det att göra som vanligt, ”så gött en kan”!
Det som sticker ut i mina ögon är att Appendix K är näst största klass med 31 anmälda och då är det dessutom satt en gräns för bilarna upp till 1981. Därmed får till exempel Opel Kadett GSi inte köras. Störst är som vanligt ”Grupp H” för A-förarna men bara med tre fler bilar än gamlingarna. En förklaring förutom att ”Trofén” är välkänt som en vädigt bra tävling är så klart det perfekta geografisk läget med upptagningsområde från stora delar av Rallysverige. Längst till startplatsen i Vedum har som alltid skåningar förutom de som bor allra längst upp i landet. Därför lyser också de rödgula flaggorna glest men några kartläsare finns där trots allt. SMK Hörbys Roger Clausson sätter sig i hemmaföraren Bengt Abrahamssons BMW medan klubbkompisen Erika Ledin ska lotsa värmlänningen Gustav Johansson till en topplacering. Hässleholm representeras av Erik Lindfors som sköter noterna åt broder Jonas, Eskilstuna. En enda skånsk förare finns anmäld och det är Simrishamns Adam Grahn i Ungdomsrally.
Med sin Polo har ”Jockes påg” superrutinerade Marcus Sundh från Älmhult.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com