WRC-tipset nästan inne när Sordo vann före Neuville, AB:s ”rallyavslöjande”, tjafs i VOC och nya Oplar…
Kom inte och säg annat än att jag var rätt på det när det var dags för WRC i de Moselska vingårdarna och ADAC Rallye Deutschland!
Medger att jag missade med vinnaren, trodde att Thierry Neuville skulle ta det före ”nysparkade” Dani Sordo men spanjoren ville annorlunda. Självklart måste man var imponerad över Sordos insats i sin etthundrasjätte WRC-start där Cittra-bossen Yves Matton tryckte kniven långt in i den spanska strupen. Efter chockbeskedet att Sordo i nästa WRC-tävling i Australien ska ersättas av Kris Meeke måste ha upprört de spanska nerverna? Vet inte om han hade Thorsten Flinck-låten ”Jag reser mig igen.” i intercomen men detta var just vad Sordo gjorde, knockad men inte uträknad…
Egentligen borde alla WRC-race var så här med fajt ända in på mållinjen och att det var min vinnare Thierry Neuville som bjöd upp gjorde inte saken sämre. Medan Sordo hade ett ”cleant race” så agerade belgaren både timmerbil och någon sorts skogsmaskin tre kilometer före mål på sista sträckan. Totalt försvann långt över minuten mot Sordo och i mål skilde 53 sekunder. Inför sista ”Power stagen” var Sordo fruktansvärt nervös berättade han efter målgången. Satte dock full speed, det skilde bara tre sekunder mellan de båda och vid första ”splitten” där var han före M-Sport Fiestan men då petades där in en högre växel i ”Fordaloppan” och med fyra kilometer kvar av rallyt låg de två lika. Tyvärr för Neuville gick det lite överstyr ( samma som för mig i Örkelljunga där betongmuren kom obehagligt nära, inga jämförelser för övrigt…) och han åkte av med bara tre kilometer kvar. Tappade exakt 53,9 sekunder och utan skogsmaskinstestet hade han klarat segern med 0,9 sekunder.
Skriver det nu, i Neuville sitter en klar världsmästarkandidat och glöm inte var ni läste det först!
*
Resten var där inte så mycket att orda om, Hirvonen trea långt bak, Fordåkande tjecken Martin Prokop tog fjärde platsen och därmed sin bästa placering någonsin. Vinnaren i WRC2 Robert Kubica slutade även femma totalt. Blir inte förvånad om han sitter får permanent plats i Mattongänget 2014?
*
Oturspåsen Latvala gjorde det mesta och sjunde platsen måste ses som ett plus med tanke på allt som konstrade. Än värre var det för Ogier, ( som jag tippade i torsdags, inga träd till himlen o.s.v) tre bonuspoäng från sista sträckan var allt som hamnade hos honom den här gången. Leder solklart med 184 poäng, Neuville tvåa på 109 och Latvala trea med 98 inför Rally Australia.
*
Vad Ogier är i WRC är Pontus Tidemand i JWRC, kanske lite överdrivet men inte speciellt mycket. Tog sin första asfaltseger med co-driver Ola Floene och detta med över två minuters marginal. Det var på fredagen som rallyt kom att avgöras. Då hittade Pontus snabbt ett bra tempo och andra sträckan övertog han ledningen och den ökade betydligt under dagen när allt fler råkade i trubbel. Suarez, som är främsta konkurrenten i den totala ställningen i mästerskapet, var av vägen och Yeray Lemes, som under förmiddagen låg tvåa efter Pontus, fick problem med växellådan. När dagen var över hade Pontus kammat hem tre sträckvinster och ledningen hade växt till hela två och en halv minut. Detta gjorde att han inte behövde ta onödiga risker, men fick istället annat att tampas med.
– Personligen föredrar jag att ha en kamp om sekunderna, så den största utmaningen var att behålla koncentrationen när vi hade en såpass stor ledning, berättar han.
Nästa event i Junior World Rally Championship är även detta en asfalttävling, Rallye de France-Alsace i början av oktober. Redan om två veckor deltar dock Pontus och Ola i SM-deltävlingen East Sweden Rally. Inför nästa tävling leder Pontus med 38 poäng före Suarez som i praktiken är den ende som kan hota 22-åringens VM-guld.
*
På bara några dagar har tysk rallysport skakats av två allvarliga olyckor som krävt totalt fyra liv. På sträcka 14, andra gången välkände Panzerplatte skulle köras omkom både förare och kartläsare när en holländsk Triumph TR7 kraschade i hög fart. Ekipaget deltog inte i tävlingen utan var en av flera historiska rallybilar som körde ”uppvisning” före WRC-bilarna. Platsen där olyckan hände är ett välkänt parti där rallybilarna flyger långt och det var vid landningen som föraren tappade kontrollen och kraschade rätt ut i skogen. Sträckan ströks omedelbart och rallybilarna omdirigerades tillbaka till Trier. Den avslutande söndagsetappen kördes som planerat.
*
Tippade att Patrik Johansson skulle kör hem 2WD-klassen i Gnestas deltävling i Svenska Rallycupen ”Mjölkaboors-pokalen”, som viskulle sagt här nere. Nu blev det ”bara” en fjärde plats för Patrik i ”NYBE-240:an”, vackert så kan jag tycka. Vann klassen gjorde Fredrik Eriksson före ”Garnisonsrullaren” Mikael Ericsson. Allra vassast var Björn Adolfsson i Skodan före Eric Johanssons Mitsubishi.
*
Inte ofta man läser rally i Aftonbladet men i dagens tidning finns rubriken ”Beslutet som hotar rallyn” med tillägget ”Sportbladet avslöjar”. Någon större kandidat till Guldspaden (priset som grävande journalister kämpar om var je år) kan dock inte artikeln bli. Allt där står har skrivits både i Motorbloggen och på andra betydligt mer ”kunniga och kompetenta” medier så något större avslöjande, knappast…
Dock är andemeningen i artikeln helt rätt och belyser ett av sportens just nu stora problem, detta att skogsbolagen inte längre är villiga att släppa till sina vägar under sommarhalvåret. Orsaken till detta är de stora vägskador som dagens rallybilar med sina ”monsterdäck” orsakar. De allra flesta dock inte alla med tanke på förra veckans inlägg, är överens om att något måste göras om vi överhuvudtaget ska någon rallysport i framtiden. Skogsbolagens beslut är dock bara ett av problemen i sporten där finns fler, den höga hastigheten, funktionärsbristen, medias ointresse är några andra frågor som måste lösas eller åtminstone diskuteras. Nu finns där folk i branschen som inte alls håller med om min ”skräckbild” utan hellre pratar om visioner och utveckling av sporten. Påminner att det bara skiljer två bokstäver mellan ”utveckling” och ”avveckling”, i verkligheten ännu mindre!
*
När vi ändå är inne på tråkigheter så har VOC Mekonomen Rally-Generalen Roger Fransson spänt musklerna och höjt rösten mot de arrangörer som han anser inte är tillräckligt samarbetsvilliga. Inför helgen (detta har Facebookläsande kamrater informerat mig om) skickade Fransson SMS till ett antal arrangörer där han menade att de inte följde regelverket vilket kunde/skulle rendera i kraftiga åtgärder. Själv är jag mycket tveksam till tillvägagångssättet, föredrar en mer ödmjuk attityd. Risken finns att vi får ett eget ”Syrien” med Volvo-åkarna som brickor i något slags maktspel med Fransson i ena ringhörnan och SBF med sina arrangörer i andra, inget bra!
*
Ingen hellyckad helg för de nordostskånska förarna när STCC drog till Karlskoga. Porscheföraren Ola Nilsson fick nöja sig med två andra platser, samma placering han har i tabellen med två tävlingshelger kvar. Leder gör Johan Kristoffersson med 49 poäng mer än ”Hasses påg” från Hässleholm.
– Tyvärr hade vi behövt ha marginalerna lite mer på vår sida den här helgen, det är omöjligt att komma förbi om inte en så jämn förare som Johan gör ett misstag. Jag var nära några gånger men kom aldrig tillräckligt långt upp för att ta mig förbi, förklarar Ola
– Detta är Kristofferssons hemmabana och ärligt talat så hade jag kanske inte väntat att vara så nära…
Hässleholms Clio-åkare Mattias Lindberg kan glömma guldet, Andreas Wernersson är redan klar och nu får Mattias inrikta sig på att förbättra tredjeplatsen.
Även Jens Edman fick en halvtaskig helg i V8 Thunder Cars även om han vann race två. Leder gör Fredrik Roos, Edman tvåa och Patrik Flodin trea. Vet inte, men det känns både avslaget och orättvist att Patrik flänger runt i en ”raggarbil” han som har så mycket kvar att ge på den internationella rallyscenen…
*
Har varit lite tunt med Oplar men då dyker Anders Larsson från Vä upp som en räddande ängel. Han skriver: ”
Hejsan! Tänkte bara visa upp vad min kompis Peter Nilsson gjort för att rädda livet på en Kadett A 65a. Han fick ta över den för ca 2år sedan av ett dödsbo i han svågers släkt. Den var nog egentligen dödsdömd där den stod i längan med bromsar och motor som vägrade släppa! Jag har hjälp till att renovera motorn och Peter har fixat rostlagning och bromsar bl.a. För några veckor sedan blev den åter besiktigad utan anmärkning. De undrade visst på besiktningen om det stämde att den egentligen skulle ha besiktigats senast 1988!
Bilden är från premiärturen till Tydingesjön där Peter bjöd på sillmacka.
Mvh före detta VOC föraren (mitten på 90 talet!) Anders Larsson i Vä. (Ps. Peter var kartläsare när vi rullade Volvon i vår allra första rallytävling någonsin, med nybyggd bil i kurva två på sträcka ett våren -93 i Tomelilla, men det är en annan historia).
Tack Anders ”you made my day” och kolla bara motorn, Volvo-EVO släng er i väggen…