WRC-tipsen, Ogier och Rovanperä vinner, Oliver kör svenskt, Rådström snabbast på ”SD”, Tom punkade, ”Kvicken” fick byta bil, Sebastian i Adam Cup och SBF har fått ny Förbundskapten?

Nu är det bara timmar kvar innan Wales Rally GB brakar loss, strax efter 20.00 svensk tid intas racingbanan Oulton Park och det är ”game on”. Mailkorgen dräller av mediareleaser och på Twitter är det bara bilder och kommentarer från Wales, med andra ord snurrar det ännu mer än vanligt i min skalle. Att mitt i allt snurrande  börja sortera ut allt detta och sedan återskapa i form av Motorbloggen, det blir för tufft för mig. Är ingen jägare själv men har i alla tider hört talas om den älgfrossa som uppstår när jägaren väl får en älg i siktet men blir då så stirrig att han inte  förmår trycka av skottet. Ungefär så känner jag mig i min ”Walesfrossa” och vet f-n i mig inte riktigt var jag ska börja, så istället struntar jag i det. Nöjer mig med tipset och lite annat.

WRC.

1. Sebastien Ogier Citroën

2. Kris Meeke Toyota

3. Elfyn Evans Ford

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Ott Tänak Toyota

Nu är det topp-fem som gäller men hade jag fortsatt tipset så hade det sett ut så här.

6. Pontus Tidemand Ford

7. Jari-Matti Latvala Toyota

8. Andreas Mikkelsen Hyundai

9. Craig Breen Hyundai 

10. Teemu Sunninen Ford

Dagens shake down blev Kris Meekes som var 1,1 sekund snabbare än Evans, Ogier och Lappi som delade treor. Tänak kan ha mörkat formen, åttonde tid över två sekunder bak Meeke.

Pontus Tidemand förklarade efteråt att han var nöjd med det mesta men med fem sekunder bak Meeke måste det snäppas upp när det blir allvar.  

*

WRC2/WRC2Pro.

1. Kalle Rovanperä Skoda

2. Mads Østberg Citroën

3. Oliver Solberg VW

4. Ole Christian Veiby VW

5. Hayden Paddon Ford

Här kunde man egentligen lika gärna stoppat ner alla namnen i en hatt och bara dragit upp de fem första, så svårt är det. Kunde också gjort det enkelt och följt shake down där Oliver Solberg satte bästa tid, tre sekunder bättre än Rovanperä. Här låter jag hjärtat bestämma mer än hjärnan men trots detta ryms varken Petter Solberg, Jan Kopecky eller Gus Greensmith på listan. Tyvärr lämnade även Henning Solberg sent återbud annars hade tipset blivit ännu svårare…

Noterar även att den norska flaggan är väck från Olivers Cirkel-K Polo och ersatt av en svensk både på blev och i ”Entry list” vilket känns väldigt, väldigt bra.

*

Som jag redan förklarat blir det inget tippande i Junior-WRC (orsak, säger som Gessle sjunger, ”Här kommer alla känslorna på en och samma gång”) men ändå kan jag redogöra lite för shake down. Här var Tom Kristensson/Henrik Appelskog ensam om att bara fresta R2-Fiestan en enda gång på den 4,6 kilometer långa sträckan ”Gwydir”. Där satte Hörby-föraren en tid som räckte till sjätte snabbast av junior-gänget. Istället gick Dennis Rådström/Johan Johansson ”all in” från första metern och var snabbast. I andra åket förbättrade sig Fiesta #73 med 4,1 sekunder. Även VM-tvåan Jan Solans var het direkt och vann första rundan, men i andra fick han ge sig för Dennis med fyra tiondelar och körde lika med sista VM-utmanaren Roland Poom. Även om Tom som körde punktering var 7,3 efter Dennis så betyder det ”nada”, då alla konkurenterna satte bästa tiderna i åk två där Tom istället valde att ”chilla” i servicetältet. Här kunde han även vila ögonen på prisbilen, Ford Fiesta MK2 R5. Bra stöd direkt fick Tom och Henrik av hela SMK Hörby-gänget plus Mats Andersson, Eslöv som tog bilden. Faktiskt lite av en bragd att baxa den här typen av grupp hela vägen från Hörby till Walesbasen i Wrexham 

*

För det danska inslaget i Wales Rally GB, Jeannette Kvick blev det ingen bra start. Vid måndagens test pajade turbon i britten Richard Ceens WRC Focus  så i alla hast fick han inventera garaget. Hittade en R5 Fiesta vilket nu blir ”Kvickens” bostad under helgen där hon och Ceen kör i den nationella delen av rallyt. Hon är ändå inte besviken över ”nerbytet”, snarare tvärtom.

En dröm som går i uppfyllelse att få åka på dessa otroligt krävande och tekniska sträckor i en R5-bil. Jag glaeder mig! 

Nu lägger jag på den här delen åt sidan och låt oss nu få detta överstökat så livet kan återgå till det något mer normala…

*

I Chemnitz körs Tyska Mästerskapet med ADMV Rallye Erzgebirge. Här hittar vi förklaringen tillvarför  femman i  J-WRC och den som så surt snodde segern på Korsika framför Tom Kristensson, Julius Tannert avstår start i Wales. Han kör på hemmaplan i en helt ny Evo-Skoda och ska där mäta sig med fortåkare som Fabian Kreim och Hermann Gassner jun. 

Men längre ner fältet vajar svenska flaggar och då för Sebastian Johansson/Jesper Elfver som kör i Opel Adam Cup. Inför näst sista deltävlingen ligger paret sjua och tyvärr blir det svårt för dom att bli topp-tre. 39 poäng mot ledande Gregoire Munsters 100 som nu återigen får möta snabbe finnen Eerik Pietarinen. Senast fick han avstå av medicinska skäl men nu är full fart framåt. 22 poäng skiljer vilket inte avskräcker finske mästare från att gå för seger eller mer för honom hemtamt, ”menee voittoon”. 

*

Idag presenterade Svenska Bilsportförbundet sin nya ”Förbundskapten” som är Pier Steffansson. Han presenteras som att ha en gedigen erfarenhet från tävlande inom bilsporten med meriter från både VM och EM. Som engelsmannen säger ”So far so good”, men vad är det egentligen som Steffansson ska göra på SBF? Frågan är relevant då jag inte är ensam om att inte ha en susning om vilka eller hur många som ingår i, Utvecklingslandslaget, Juniorlandslaget och Seniorlandslaget och lika lite vad dom sysslar med plus vad det betyder att vara medlem där. När jag  dessutom fått höra av medlemmar i olika landslag att dom inte ens själva visste om att dom är landslagsförare, då blir det faktiskt lite snurrigt. Så det skulle vara intressant med en total genomlysning av vad landslagen åstadkommit de senaste åren. Det enda jag vet är att Mattias Adielsson körde ERC med en logga från SBF på sin bil. Men om och i så fall hur mycket SBF var med på finansieringen är för mig helt okänt. 

I SBF:utskicket säger sig Steffansson vilja göra sitt bästa för att ”Svenska Bilsport ska drivas framåt och att vi tillsammans ska nå de mål som finns”. Låter onekligen bra, men vilka är de uppsatta målen och hur ser vägen för att nå målen ut? Tror inte jag är ensam om att vara nyfiken på detta…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *