WRC Rally Mexiko första guldindikationen, FIA Rally Star, 12 team i Rally-SM, Jessica B. hemmahyllad, Brink fortsätter med Audi och Wilke fyller 70 år!
Så här i vakuumet mellan Rally Sweden och Rally Mexico är det lite tyst kring WRC. Säkerligen inget som teamen håller med om där det istället är full aktivitet med förberedelser inför årets första ”riktiga grustävling”. Ännu är ingen anmälningslista offentliggjord men med tanke på tidigare år, så är det nog inte att tänka sig något jättestort startfält . De vanliga namnen är så klart med och efter helgen den 12-15 mars tror jag att vi på allvar kan skönja vem som kommer att göra upp om VM-guldet 2020. Ingen högoddsare att det är trion Thierry Neuville, Ott Tänak och Elfyn Evans som så här långt delar på förarsätet. Men Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä bör nog inte räknas bort och efter målgången på söndag kan någon av de två mycket väl stå som vinnare, dessutom som nya guldkandidater. Känns faktiskt som årets säsong kan bli minst lika om inte ännu mer spännande än fjolråets.
*
På tal om Kalle Rovanperä så lär det inte ha varit honom som FIA hade i tanken när man planerade för nya juniorsatsningen ”FIA Rally Star”. Kalle har redan passerat detta med fast ratt hos Toyota och detta som 19-åring. Nu verkar FIA vilja öka på antalet potentiella förare till WRC-teamen och är man 17-25 år är det fritt fram att ansöka. FIA:s plan är att välja ut förare runt om i världen som har vad som krävs och detta genom att använda digital motorsport. När förbunden hittat talanger som skulle kunna tänkas platsa, möts dessa i ”XC Cross Cars” där till slut sju juniorer väljs ut. En av dessa platser är också garanterad till en tjej. Efter detta väntar sedan ett omfattande träningsprogram plus sex tävlingar med R3-bil. Målet blir att skicka fyra förare innehållande minst en tjej till M-Sport Poland och Junior-WRC för att så småningom om hamna i WRC3.
*
Känns nästan som att vintersäsongen redan är över efter att många tävlingar tvingats att ställa in på grund av snö/is-bristen. Inte bara här hemma utan samma problem i delar av Finland och i dag kom besked att ”LAUKAA SM-SPRINT” i Ruuhimäki tvingas kasta in handduken. Sprinten skulle ha körts den 1 mars. Här hemma kvarstår bara LBC-Rushen i Lima och Rally Vännäs bortsett från några mindre tävlingar längst upp i norr. Glädjande nog verkar vädret inte stöka med någon av de här två och speciellt Rally Vännäs behövs då detta är premiär för Rally-SM kommande helg.
I det här sammanhanget måste jag uppenbarligen förtydliga mitt resonemang kring flytt av Rally Sweden kontra Vasaloppet. Har inget emot att tusentals människor åker i Gustav Vasas skidspår mellan Sälen och Mora, det är upp till var och en om man får en kick av detta. Det jag ville belysa var det faktum, att många inte ser några som helst problem med att byta tävlingsområde för Sveriges största årligen återkommande VM-arrangemang. De riktigt optimistiska menar dessutom, att flytten borde kunna göras bara någon vecka före start, det gäller bara att ha två olika bansträckningar.
Däremot när det kommer till Vasaloppet så är allt som enligt optimisterna är fullt möjligt för rallygänget, helt omöjligt för skidåkarna alltså att flytta loppet till Gustavs minne till ”snösäkert” område. Visst kan man hävda att Vasaloppet körs på historisk mark men vad hjälper det, om inte Kung Bore delar uppfattningen, utan låter snön landa på andra ställen än Dalarna? Kan sammanfatta med att det även till nästa år för såväl Rally Sweden som Vasaloppet gäller att dansa snödans och be så många böner man bara kan för att det blir mer normal vinter 2021…
*
I går anslöt ännu ett team till Rally-SM och Teammästerskapet, ”Team ”Dekor Reklam & Fjutt”. Därmed är dussinet komplett inför Rally Vännäs
– MAS (SM-promotorn) tycker det är jättekul för Rally-SM att intresset är så stort för mästerskapet. Vi tror att upplägget blev bra med att ha tre nominerade förare i varje tävling där de två bästa resultaten räknas. Detta kommer bli superspännande att följa, säger Hampus Juteryd hos MAS som ansvarar för teammästerskapet.
– Vi tror verkligen att de flesta av teamen kommer vara med och slås om att vara med i toppen. Det viktigaste under säsongen blir att alltid komma i mål med minst två bilar. Det kommer bli tuffa fajter mellan teamen och tajta mästerskap är alltid roliga att följa.
Teamen som är anmälda till mästerskapet så här långt är följande: Team Nybe – Team Ramudden – Tractive – EKS – Team Hässleholms MK – Team Märkesdemo – Mattias Adielsson Junior team – GNM Sweden AB – Team KJM Service – Yokohama Motorsport – Drive VXO – Team ”Dekor Reklam & Fjutt”.
*
Utgår ifrån att det i Boden inte finns något finare än att bli utsedd till ”Årets Bodensare” och att därför Jessica Bäckman är riktigt stolt i dag.
– 2019 är ett år jag aldrig kommer glömma och att få fira mina framgångar med den här utmärkelsen känns stort, säger Jessica.
Fem personer var nominerade till årets pris som delades ut på Näringslivsgalan och efter att folket lagt sin röst stod det klart att Jessica fått folkets gillande. Juryns motivering var, ”Hon är Bodenföraren som med sina imponerande prestationer tagit sig upp till högsta eliten inom racingsporten. I år blev hon dessutom historisk som den första kvinnan genom tiderna att kliva upp på pallplats i det prestigefyllda mästerskapet TCR Europe. En sann förebild och inspiration för andra bodensare”.
– Det känns obeskrivligt!
– När jag såg vilka som var nominerade trodde jag aldrig att jag skulle vinna. Jag är jätteglad och tacksam, speciellt eftersom det är folket som har röstat på just mig. Det är värt jättemycket, säger Jessica.
*
Brink Motorsport med Eslöv som hemort fortsätter med Audi RS3 i STCC TCR Scandinavia även 2020
– Vi har spenderat mycket tid på att analysera de olika bilmärken som finns och deras resultat i världens olika serier, säger Tobias Brink.
– Det är väldigt många parametrar att ta hänsyn till och inget enkelt val att göra men vi är glada över att försätta vårt samarbete med Audi Sport och vi är övertygade om att vi har valt det bästa upplägget för oss inför 2020 års säsong.
Brink Motorsport är regerande teammästare i STCC, har avslöjat två av tre förare inför årets säsong, Hannes Morin och Fredrik Blomstedt.
*
I dag säger Motorbloggen stort grattis till Hässleholms MK:s ordförande CG Wilke som uppnått den aktningsvärda åldern av 70 år. Detta trots eller tack vare beror nog på hur man ser på saken, ett långvarigt förhållande med Ford i olika skepnader. Fortfarande har den Escort Mexico som CG inledde sin tävlingskarriär med hedersplats i hans garage hemma i Hässleholm. Ett garage den delar med så väl en Mondeo som Focus RS. Att presentera denna legend känns helt överflödigt, i alla fall för alla som någon gång sysslat med rally söder om Dalälven. Hur många år som Major Wilke verkat som tävlingsledare i Snapphanerallyt och i Lille Mats Special, numera omdöpt till mer trendiga Hässleholms GP vet han nog knappt ens själva. Många år är det, så mycket är klart. Detta kombinerat med lika många år som ordförande gör denna göingeversion av Duracell-kanin snudd på unik. Än en gång stort grattis CG och må du leva i många år till.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.