WRC-rally i tre länder samma dag, intensiv rallyhelg i södern, nytt bakslag för MAS Rallycup när Ljungby ställer in, svenskt ARA-team i USA med motor från Horse Power Train och favoriterna i Race4Fun tävlar för SMK Hörby.
Med tanke på att det ibland är svårt för klubbar att samarbeta utanför att låna funktionärer av varandra, är det imponerande att tre länder lyckas samlas i WRC med ”Central European Rally”. I år skrivs det historia när fredagens sträckor körs i Tyskland, Österrike och Tjeckien. I fjol inledde man i Tjeckien medan lördag och söndag fördelades mellan de andra två.

Rallyt har Passau i Tyskland som centralort och där man också inleder med med två sträckor under torsdagen. Ceremoniel start blir det dock i Bad Griesbach som ersätter Prag. Lördagens sträckor blir med två i Tyskland och fyra i Tjeckien medan Österrike åter kliver in i matchen på söndag, där SS15/17 delas med tyskarna.
*
Med detta vänder vi tillbaka till Sydsverige där det i helgen är intensivt. På lördag är premiär för Bilsport Rallycup med ”Rally Anderslöv” där cirka 80 ekipage väntar på att få köra de två sträckorna tre gånger som Trelleborgs MK vaskat fram kring Jordberga där HQ är beläget.
*
I Älmhult är det ”SM Shake down” med ”Silverspecialen” som lockat 70 deltagare. Här bjuds det på tre sträckor som dubblas vilket gör 33 kilometer SS. En hel del av de som ska köra klubbens kommande SM-tävling i början av maj är anmälda och där norske fortåkaren Frank Tore Larsen för mig blir favorit till seger.

Nykomlingen i rallykalendern har valt Swepart i Liatorp som rallynav där även serviceplatsen är förlagd. Första start är klockan 12.00.
*
På söndag är det RS-DM för Södra BF:s tur att inta scenen med SMK Hörbys 25-års jubilerande ”Bilmånsson Rallysprint”. Första start är kockan 10.00 för de runt 50 anmälda som ska köra tre heat på Hörby Industriområde Öst.

*
Lite mindre roligt är att konstatera att MAS Rallycup återigen fått ett tungt bakslag. Deltävling två ”Midsommardansen” i Ljungby den 20 april ställs in. Anledningen är enkel, intresset med 23 anmälda var alldeles för dåligt för att få ekonomi på tävlingen. Med detta återstår bara en tävling cupen, Hässleholms ”APEX Snapphanerundan” den 9 augusti. Frågan är om man nu ens kan kalla det cup med bara två deltävlingar, där ”Finnskogsvalsen” i januari var först ut? Annars laddade forna SM-arrangören MAS om i år med lite nyheter som skulle lyfta cupen var det tänkt. Bland annat förklarade en av de som står bakom cupen Anders Åberg, Hässleholm.
– 2025 gör vi något som jag velat göra länge, vi startar en veterancup. Föraren ska vara 50 år eller äldre men får fortfarande tävla med värstingbilar, både i 4WD och 2WD!
Detta plus en tjejsatsning skulle få fart på rallyhjulen hoppades man från MAS, men tyvärr inget som med facit i hand verkade lockande. För mig är det uppenbart att idén med ”SM-light” inte fungerar, merparten av landets rallyåkare verkar inte dela MAS-ambitioner med att både reka och skriva egna noter. I min värld är detta något som bara ökar kostnaderna för såväl tävlande som arrangörer. På något sätt verkar det sett i backspegeln, som även de tävlande delar samma åsikt…
*

Med svenske Johan Ragnarsson som drivkraft i JRD Motorsport är man en av de tyngsta aktörerna i ARA, det vill säga Amerikanska Mästerskapet. För några veckor sedan presenterade det Georgia-baserade företaget en amerikansk variant av Rally2-bil där en hörnsten enligt Ragnarsson var, ”Designad från grunden för hållbarhet, servicevänlighet och konkurrenskraftig hastighet, erbjuder ARC2 ett kostnadseffektivt alternativ till europeiskt byggda plattformar.”. Bilen är byggd på för oss tämligen okända Chevrolet Sonic där det under karossen vilar 4WD och FIA-godkänd bur. Nu avslöjas även drivkällan som blir svensk från HORSE Powertrain som tidigare gjort sig kända som motorleverantör till Johan Kristofferssons VM-vinnande RX-Polo. Turboladdad 2,0-liters direktinsprutad motor ska ge samma effekt som de bästa Rally2-bilarna utlovas. Kostnadseffektivt har varit lite av Ragnarssons ledord under utvecklingen och man lovar att JRD kommer att upprätthålla ett fullständigt lager av delar och erbjuda omfattande support efter försäljning, för att säkerställa att kunderna får förstklassig service och tillförlitlighet. Bilen förvänta fylla ett uppdämt behov i ARA över rallybilar liknade Rally2 och Ragnarsson utvecklar.
– Vi har pratat med flera förare och teamägare inom andra kategorier av motorsport som skulle vilja ge sig ut i rally om det var lättare att skaffa och underhålla en bil på toppnivå i USA.
Svensken fortsätter.
–Tidigare var det ganska lätt att konvertera en Subaru eller EVO till en rallybil med många företag som erbjuder bolt-on-produkter som ofta härrörde från Group N-eran inom rally. Rally2-konceptet har varit en stor framgång i Europa men bilarna är komplicerade att importera och dyra att underhålla i USA. Vi vill erbjuda en amerikansk byggd bil lika spännande och kapabel som den amerikanska marknaden.
Priset för bilen är satt till 220 000 dollar vilket är en bra bit under vad en Rally2 kostar i USA med tull och allt…
*
I helgen är det även dubbla premiärer för allt populärare racingserien ”Race4Fun” på Mantorp Park. I morgon är det 6-timmarsrace för ”Nordic Endurance” och på söndag är det åtta timar som gäller för de som kör i klassen Race4Fun.

I det sistnämnda är det fullt hus med 55 bilar och där arrangören utropar SMK Hörbys inslag i serien, ”ST-Auto/Veidec Racing” med sin VW Motorsport-byggda VW Polo som favoriter. I fjol slutade Kevin Andersson, Rickard Andersson, Pontus Karlsson och Mattias Nilsson tvåa serien så speciellt långsökt är inte tipset. Hela helgen kommer att livesändas på Race4Funs YouTube-kanal samt på Svensk Bilsport TV, med drönare, onboardkameror och kommentering av Sebastian Bourghardt tillsammans med reportern Uffe Nimbe.