WRC närmar sig tävling i USA, Carlberg kör på ERC-däck i ”Rally Uppland”, intresset för SSRC svalnade lite, Bilsport Rallycup har nått halvtid medan ”Swiftarna” hade gruspremiär i Nybro.

Hyundai, Toyota, M-Sport och Stellantis Group där man avslöjade delar av en kommande strategi för marknadsföring av WRC. 

De övergripande målen för att öka profilen för världens främsta rallymästerskap hölls  i en konstruktiv miljö, där alla parter gav bidrag, berättade promotorn efteråt.

Ett centralt mål är att få in USA i mästerskapet inom två år och ett testrally är planerat i sommar, 14-16 juni kring Chattanooga, Tennessee. 

Vid mötet presenterade WRC-arrangören för FIA och tillverkarna en tydlig ”färdplan” för 2026 års amerikanska runda, skriver Rallyjournal som fortsätter.

WRC-arrangören har åtagit sig att göra direktinvesteringar för evenemanget och kommer också att bidra till dess marknadsföring.

*

Som det ser ut nu blir det ingen anstormning av svenskar i toppklassen ”ERC” där det tävlas med Rally2-bilar när ”Rally-EM” kommer till Värmland och ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Istället knyts det största blågula intresset till ERC Junior där Mille Johansson/Johan Grönvall leder efter premiären på Kanarieöarna. Tvåa där och följaktligen även två i klassen, är Calle Carlberg/Jørgen Eriksen som gör Mille och Johan sällskap i nästa helgs SM-tävling ”Rally Uppland”. Ett perfekt tillfälle att få in gruskänsla i både kropp och Opel Motorsports Opel Corsa.

Foto: Opel Motorsport

Det ska bli jättekul att köra i Sverige igen och har senaste åren bara gjort några små inhopp, men sista riktiga tävlingen vi körde var SM-finalen i Skillingaryd 2021, berättar Carlberg.

Med ERC-tempo i kroppen borde både han och Mille tillhöra SM-ledaren PG Andersson och tvåan Patrik Hallbergs allvarligaste hot mot seger i ”Nationella 2WD”. Men åtminstone smålänningen ger lite handikapp.

Vi kommer att ta tävlingen som ett test inför Värmland och köra på samma Hankook-däck som vi tävlar på i EM. Därför tror jag det blir svårt att utmana PG och Hallberg om topplaceringarna, men såklart ska vi försöka…

Att det är ERC som är fokus för Opels ”Fabriksförare” är självklart men när nu deras samarbetsparterns stöttar en ”skarp test” är det helt perfekt, menar Carlberg.

Vårt huvudfokus ligger såklart på ERC, men att kunna göra denna start är både roligt och nyttigt. Vägarna ser ut att vara ganska lika Royal Rally om man tittar från föregående år och jag hoppas denna tävling kan ge oss möjligheten att hitta en bra setup inför Värmland!

*

I de två första deltävlingar i nya ”Svenska Sprintrallycupen” som kördes i samband med ”SSR Weekend” låg antalet anmälda kring 80 ekipage. Blir därför precis som i ”Rally Uppland” förvånad över hur intresset så snabbt kan skifta bland rallyåkare?

Foto: Tommy Svensson

Deltävling tre i ”SSRC” körs den 1 juni i klassiska Ljungbytävlingen ”Midsommardansen” i år med tillägget ”Sprint”. Anmälningstiden går ut i morgon den 22 maj och idag är där ungefär halva antalet anmälda mot i Älmhult. När detta skrivs är en klassledare av de fyra tänkbara anmäld, Robin Adolfsson i 4WD. Nu väntar kanske övriga tre, Johan Green (2WD, Karljohan Ingesson (Standard) och Mats Persson (Appendix K) på lite bättre tider, vad vet jag… 

Nybro innebar halvtid i Bilsport Rallycup och nu väntar en längre tids vila innan det är omstart i Karlskrona i slutet av augusti för landets så här långt populäraste rallycup.

Ställningen över sommaren ser ut så här 

Bilsport RallyCup 2024 

Ungdomsrally (4 st)

1) Hannes Brorsson, Ryds MK, Volvo, 36 p

2) Linus Gustafsson Thor, Kullings MS, Volvo, 20

3) Maximus Joge, Finspångs MS, Volvo, 18

Klass 1 (14 st)

1) Jonas Molin, Skene MS, Toyota, 38 p

2) Anders Hugosson, Wäxjö MS, Toyota, 28

3) Arne Nörager, Norrköpings MK, Mercedes, 25

Klass 2 (21 st)

1) Per Johansson, Kinds MK, VW, 58 p

2) Jakob Sandberg, Norrahammars MK, VW, 44

3) Niklas Karlsson, Karlskrona AK, Volvo, 38

Foto: Henrik Åkeson

Klass 3 (26 st)

1) Carl Ryke, Karlskrona AK, VW, 38 p (bilden)

2) Thomas Karlsson, Södra Sunnerbo MK, Volvo, 36

3) Jonas Gustavsson, Hässleholms MK, Volvo, 22

Klass 4 (37 st)

1) Albin Esaiasson, Ryds MK, Volvo, 54 p

2) Niclas Johansson, Kinds MK, VW, 43

3) Moltas Olofsson, Asarums MS, Volvo, 38

Klass 5 (53 st)

1) Hans-Åke Persson, Grangärde RRC, Opel, 34 p

2) Mats Andersson, Ryds MK, Ford, 31

3) Lars Erik Lundström, MK Kopparberg, Opel, 30

Klass 6 (25 st)

1) Kent Nordquist, Vansbro MK, Volvo, 44 p

2) Lars Eriksson, Östhammars MK, Volvo, 40

3) Martin Nilsson, Gotlands MF BK, Volvo, 25

Klass 7 (7 st)

1) Gösta Wremert, Svedala MK, Volvo, 56 p

2) Karl-Erik Forsman, Botkyrka MK, Opel, 44

3) Åke Månsson, Asarums MS, Volvo, 36

Klass 8 (26 st)

1) Hans Johansson, Olofströms MK, Volvo, 50 p

2) Patrik Karlsson, Oskarshamns RRC, Volvo, 42

3) David Lindström, Skillingaryds MK, Volvo, 33

Klass 9 (20 st)

1) Tim Hammarström, Älmhults MK, VW, 46 p

2) Tomas Christiansen, Gullabo RC, Volvo, 44

3) Christian Classon, Gullabo RC, Opel, 32

Klass 10 (20 st)

1) Casper Johansson, Nybro AC, Volvo, 56 p

2) Fredrik Gustavsson, Jungnerligans RC, Volvo, 44

3) Adam Grahn, Älmhults MK, 40

*

I Nybro kördes även 1300 Rallycup  med tio Swiftar” till start och cupen lämnar följande redogörelse efter de fyra sträckorna i ”Zabra Rallyt”.

” På SS1 så öppnar Rydin/Simensen med snabbast tid, ca 4 sekunder vassare än Johnsen/Norman och Axelsson/Larsson någon tiondel bakom. Nykomlingen i cupen Oscar Carlsson får en tuff start då gasvajern hoppar av och han förlorar många minuter. Rydin befäster sin ledning med att vara snabbast även på SS2. Strömberg/Bertilsson (bilden) är tvåa på sträckan men kunde lika gärna blivit kvar i skogen efter en avåkning där de forcerar ett staket men har sådan tur att de kommer upp på vägen igen utan större tidsförlust. 

Foto: Niclas Nilsson

Efter 2 körda SS är det dags för halvtidsvila med välbehövlig service för både bilar och människor. På 1mil långa SS3 ser vi Strömberg/Bertilsson med snabbaste tid, bara 4 tiondelar av en sekund bakom hittar vi Johnsen/Norman.  Så inför SS4 så har Rydin en ledning på 4,8 sekunder ner till Johnsen. En ledning som dom tyvärr tappar då Johnsen gör en kanontid och är över 10 sekunder snabbare än Rydin.  Tävlingen beskrivs av förare och kartläsare som mycket rolig med tekniskt krävande vägar med rullgrus och stenar utanför dikeskanterna. Tråkigt för tjejerna Lovis och Maja som tvingas bryta med tekniska problem. Vi riktar ett Stort tack till vår tävlingssponsor R-Sport Sweden AB.”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *