WRC måste välja Irland eller UK, Västra håller DM inom gränserna, Veiby bra stöd för norska staten och Boden söker funktionärer till SM-Premiären:
Både Irland och Storbritannien (UK) jagar en plats i WRC-kalendern och detta redan till 2026, vilket dock Simon Larkin, talesperson för promotorn betecknar som högst osannolikt. Inte bara detta är ett fartgupp för de båda länderna med stolta rallytraditioner, utan Larkin säger även, att i hans värld räknas Irland och UK som ”Brittiska Öarna” och måste därför enas om vilket av länderna som ska bli arrangör och då tidigast 2027.
Foto: Tommy Svensson
På Irland kördes WRC senast 2009 medan det dröjde tio år ytterligare innan Wales saga tog slut, sedan det ekonomiska stödet från myndigheterna uteblivit. Larkin verkar ha störst förtroende för ”den gröna ön” om man tolka hans uttalande till DirtFish rätt.
– Jag tror på Irland, jag har sagt det här förut och även varit där några gånger i år, Irland skulle vara fantastiskt, förklarar Larkin och lägger till.
–Tror att det skulle vara ett fantastiskt evenemang att få representera Brittiska Öarna och jag tror att det är där vi vill vara…
WRC:s stora mål för 2026 är USA där WRC inte varit aktuellt sedan 1988 med ”Olympus Rally” och nu har man vikt en plats i kalendern för 2026. Till nästa år blir det ”testtävling” för sedan i skarpt läge värma upp inför besöket i Tennessee.
Att WRC vill utvecklas utanför Europa har varit känt länge och 2025 körs fem av de 14 tävlingarna utanför Europa. Larkin avslöjar också att ett rally i Asien står högt i kurs för 2027.
För att underlätta för team med långa resor har WRC delat ut ett visst stöd och då främst till M-Sport som har minst börs. Med ett nytt regelverk för 2027 ser Larkin nya möjligheter att tillföra tillverkare till främst Rally1. Dock verkar han och jag inte ha riktigt samma preferens när det gäller ordet ”billigare”.
– Det hela leder fram till 2027 med nya bilar, lättare regler, lättare att bygga om bilar, billigare att bygga om bilar, så att om vi ökar antalet evenemang är det faktiskt lättare för teamen också…
Larkin kikar också på ERC där han förklarat att han framöver vill se minst ett vinterrally i kalendern. Han lyfter även fram hur lyckat årets ERC har varit, åtta olika segrare på fyra olika däckmärke-
– Det kan inte bli mycket bättre än så här!
Senast vinterrally ingick ERC var för tio år sedan och då med två tävlingar, ”Jänner Rallye” i Österrike och ”Rally Liepaja” i Lettland.
*
Nu börjar DM-kalendrarna bli klara lite varstans och förra veckan visade Smålands BF hur man där tänker sig Rally DM 2025. Tre deltävling inom distrikten och så tre utflykter utanför, ”Kullingsttofén”, ”TV-Svängen” och final i ”Marknadsnatta”. Riktigt lika generösa är inte Västra BF som väljer att hålla sig innanför de egna gränserna med sina sex deltävlingar. Att få hop en fungerande DM-serie är inte det enklaste och i ljuset av detta, måste man ändå applådera distriktets SGA för att ha fått ihop detta. Ett litet frågetecken och det är själva upplägget med premiär i Vara i mitten av maj innan DM tar semester fram till första helgen i augusti där Kullings MS tar över stafettpinnen. Sedan råder allt annat än semester i DM, resterande fem deltävlingar avgörs inom sju veckor. Här nere väntar vi på att Södras DM-kalendrar för både Rally och RS ska presenteras.
Västras BF – DM 2025;
17/05: Varvloppet, Vara MK.
02/08: Kullingstrofén, Kullings MS.
16/08: Laxårallyt, Laxå MK.
30/08: Strömkarlsrallyt, SMK Trollhättan.
13/09: Noratrofén, Nora MK.
20/09: Rikspokalen, SMK Örebro.
*
Norska ”Parc Ferme” publicerar idag hur mycket skatt som norska motorsportprofiler betalade 2023. Nu ska jag inte fördjupa mig detta lika noggrant, men helt klart står Ole Christian Veiby i en egen klass när det gäller att hålla staten under armarna.
Med en förmögenhet på 233 miljoner norska kronor blev det skatt på nästan tre miljoner. I andra änden av statistiken hittas nykorade Norska Mästaren Henning Solberg med enbart nollor i alla tre kolumner, inkomst, skatt och förmögenhet.
*
Om nästan exakt två månader är det SM-premiär med ”North Rally Boden” och nu efterlyser Bodens MS hjälp under kloka parollen”Funktionärer är det viktigaste vi har”.
Cirka 200 både köldtåliga (alltså inga skåningar) och frivilliga behövs den 7-8 februari.
– Som funktionär får du se den svenska eliten inom rally tävla på nära håll, och samtidigt fylla en viktig funktion i tävlingen. Rollerna vi ska tillsätta är allt ifrån tidtagare och vägvakter till tekniker och serviceplatspersonal, berättar Bodens MS.
–Det finns en plats för alla som vill hjälpa till – oavsett om du är en inbiten rallyräv eller bara nyfiken på bilsport!
Som vanligt numera sker det mesta digitalt men fortfarande är det svårt att ha både ”digitala vägvakter” eller ”digital besiktning”. Här krävs två fötter och lika många armar plus i bästa fall även ett huvud, för att lösa uppgiften. Utesluter dock inte att det finns många uppgifter för en surfplatta och i de fallen stället man upp och instruerar.
– Som tack för att du ställer upp får du med dig matsäck under tävlingsdagarna och en säck med ved som håller dig varm ute i rallyskogen, hälsas det från Norrbotten.
Hej Tommy!
En liten förklaring till Västra BF DM-rally 2025. Västra BF har som ”många” andra Distrikt problem med att våra arrangörer väljer Sprint arrangemang. Från Vara MK:s rally till Kullings MS tävling finns ej någon Rally tävling sökt, som då jag kan se ska vara en fin period att köra rally tävlingar? Däremot fem stycken Sprintar! Kan bero på många olika ”orsaker” som vi rallykretsen känner till, Västra BF Rallykommitte har också valt att köra rena rallytävlingar i DM-serien. Lite för att klubbarna ska hålla igång sina tradionatiella rallyn. Men vi är medvetna om att det blir en hektisk tävlings del inför sista finalen med SMK Örebro. Många Rallyn blir det…. Vi ses på Västra BF:s DM-rallyn 2025. // Rallykommitten.
Svarar i dagens Motorbloggen!
Intressant..rally Boden..hur får jag kontakt mä nån .jag/vi har jobbat mä ”Svenska” i 15 år..saknar dä..kan tänka mej att dra upp å hjälpa till..🤔…