WRC kan göra comeback i Argentina, SSRC på gång plus ny sprintcup, Flodin laddar om, PG sikar på nytt guld, Tidemand och Adielsson vill förhindra, Hägg kör för Småland, Ekström och Eriksson kom i mål efter problem och vi glömmer aldrig Mats!

WRC 2022 innehåller inga tävlingar i varken Mexiko eller Sydamerika vilket många anser vara fel och pekar på att ett världsmästerskap måste innefatta alla kontinenter. Nu blir det en tävling i Afrika, Asien och så en på Nya Zeeland resterande tio körs i Europa. En tävling är ännu inte namngiven i årets WRC men tipsen är alla att att det blir på Nordirlands asfalt denna kommer att köras. Detta lämnar inte FIA någon ro utan nu jobbar man på en comeback för Argentina och där nya FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem  är pådrivande. Senast Rally Argentina kördes var 2019 för att sedan ställas in på grund av pandemin 2020 och därefter vara helt utanför ”Rally-VM”. Dessförinnan var rallyt ett stående inslag och bara två gånger 1995 och 2010 har man varit utanför VM-serien. När Sulayem besökte Dakarrally gjorde han klart att FIA redan hade diskussion med den argentinska arrangören och att han inte uteslöt en återkomst redan 2023. En tävling som han själv deltagit i flera gånger och speciellt minst den fantastiska, för att inte säga fanatiska publiken.

– Argentina har en kultur med motorsport och rally i synnerhet, konstaterade Sulayem men la även till sn rejält stötesten inför en comeback.

-Vi måste ha stabilitet, hållbarhet i evenemangen!

Dt sista är inget som direkt förknippas med Argentina så där har arrangören en nöt att knäcka. En förutsättning menar Sualyem är att regeringen är en samarbetspartner,  det räcker inte med det egna bilsportförbundet och promotor. 

Vatten rinner inte uppåt det går neråt, så propåer måste komma från regeringen vilken jag tror har både historia och engagemang med rally specifikt!

*

Medan övriga rallycuper utanför SM för länge sedan presenterat uppläggen för 2022 har det varit tvärtyst kring Sydsvenska Rallycupen (SSRC) och systerserien Sydsvenska Mästerskapet (SSM). Tidigare SSRC-profiler Jesper Johansson, Stoffe Nilsson, Robin Adolfsson, Niklas Jidflo och så initiativtagaren Anders Martinsson på bilden efter en fina lför något år sedan.

Foto. Tommy Svensson

Men nu har det även lossnat för denna sydsvenska angelägenhet berättar ansvarige Mats Bergman. 

För de som vill tävla i den södra delen av Sverige kommer det under året finnas flera cuper och mästerskap att välja på.

Förutom de uppräknade finns även en nyhet ”Sydsvenska Sprintcupen (SSSC) med fem deltävlingar.

En nykomling för året med de tre sprintar i regionen som ingår i Grus SM och som kompletteras med två sprintar från Skåne och Blekinge, förklarar Bergman.

I SSRC blir det samma upplägg som tidigare år med tävlingar i Skåne och Småland där alla är notade.

En klassiker som med framgång arrangerats många år och där tävlingarna utgör stommen i respektive DM-serier, menar Bergman.

Avslutningsvis körs även SSM som är serien för de med ännu högre ambitioner men ändå inte så att de räcker till en SM-satsning enligt Bergman.

– 2022 har SSM rollen att knyta ihop SM-konkurrens med högsta distriktsnivå och ge möjlighet att testa sina vingar mot svåraste motstånd och där samtliga tävlingar kommer att erbjuda rekognosering.

 Alla datum är preliminära och fastställs samtidigt som regelverk publiceras på facebook SSRC.

SSRC

9 april Simrishamn

23 april Älmhult

7 maj Ljungby

5 juni Skillingaryd

10 sept Hörby

1 oktober Vetlanda

SSSC

9 juli Älmhult SM

30 juli Skillingaryd SM

13 augusti Olofström

26 augusti Karlskrona SM

17 sept Örkelljunga

SSM

29 maj Sydrallyt körs som en del av SSR

18 juni Växjö

20 augusti Hässleholm

1 oktober Vetlanda

*

Foto: Tommy Svensson

Ifjol var utan tvekan Patrik Flodin och Göran Bergsten på de allra flestas läppar i Rally-SM. Deras frejdiga uppvisningar i Nationella 2WD stod i en klass för sig och med två raka segrar verkade vägen till SM-guld peka spikrakt uppåt för den röda Volvo 940:an. Men så blev det inte utan året avslutades med två brutna tävlingar och en fjärde plats i SM-klassen. Nu tar Ilsbo-duon nya tag och är så klart också vädligt revanschsugna.

 Jag är riktigt taggad efter besvikelsen ifjol, förklarar Patrik.

Men vi fick då ett sådant otroligt stöd av publiken så det var länge sedan jag var så här taggad inför en säsong. Vi har testat och både bilen, motorn och körningen känns riktigt bra!

FOTO: Tommy Svensson

Även om Patrik bor i de nordligare delarna från Skåne sett, så är vinterrally något han inte kört på ett tag.

Det var länge sen jag körde på snö, men jag gillar det verkligen och är riktigt sugen på ett vinterrally och så klart rejält revanschsugen.

I Nationella 2WD har man ytterligare 19 konkurrenter och där jag menar att Toyota-trion,  Hampus och Pontus Jakobsson, Patrik Dybeck/David Arhusiander och Niklas Hägg/Toni Sundquist blir främsta utmanare. De småländska Volvo-åkarna David Lindström/Jessica Svensson, Skillingaryd och Jacob Johannesson/Danny Holgersson är ihop med Hans Bååth/Andreas Sigfridsson, Wäxjö MS och BMW de sydligare inslagen i klassen.

*

I fjol tog PG Andersson/Anders Fredriksson andra raka SM-triumfen med Ford Fiesta R5 från GN Motorsport i skånska Åhuskärr. Nu jagar duon ett tredje guld men en jakt som kan bli tuff då välmeriterade Pontus Tidemand/Morten Erik Abrahamsen i Skodan kommer att göra allt för att spoliera detta.

Foto: Tommy Svensson.

Det ska bli riktigt i kul att få sätta sig i bilen igen och målsättningen är självklart alltid att vinna, säger P-G som ”dragit spiken” i North Rally. 

Vi går ut först, men jag vet inte om det kommer vara så stor nackdel den här gången. förklarar Ford-åkaren.

Här uppe är det ju lite mindre ljus och snöröken kan kanske bli ett problem för dem bakom. Men det visar sig och vi kommer oavsett ge järnet!

Att Boden är okänd mark för honom är så klart inget plus men ändå inget som bekymrar den f.d Junior-världsmästaren. 

Jag har aldrig varit så här långt norrut och vi är många som inte kört på de här vägarna förut. Det kommer garanterat bli ett högt tempo med kul motstånd på fina vintervägar. 

*

I fjol körde Tidemand/Abrahamsen SM-premiären och finalen vilket gav två andra platser och nu är man redo att ta upp kampen där den slutade föregående år.

Foto: Tommy Svensson

Det är fantastiskt att vi har så hög nivå på SM med utomordentlig konkurrens och bra arrangerade tävlingar. Jag tyckte det var grymt kul och givande att få gästspela i ett par tävlingar i höstas, men inser samtidigt att ska man ha en chans gäller det att hålla sig varm i kläderna och vara med från början. Så det är exakt vad vi gör nu, säger Pontus

Jag ser verkligen fram emot ett vinterrally och att få köra på snö igen, det har jag ju inte gjort sedan Rally Sweden 2020 så det blir extra roligt. Dessutom har jag faktiskt aldrig tidigare tävlat så högt upp i Sverige men har hört att vägarna är riktigt bra så det blir häftigt…

*

2021 hårdsatsande Mattias Adielsson med Andreas Johansson i högerstolen stenhårt med ny M-Sport-stöttad Ford Fiesta Rally2 men en klen poängutdelning i Kil gjorde att det ”bara” blev silver för göteborgaren. Nu kommer han till Boden än mer taggad med samma bil men ny kartläsare, unga ambitiösa småländskan Maja Bengtsson. 

Äntligen dags för rally igen, utbrister Mattias.

Det ska bli skönt att sparka igång den här säsongen med  en känsla av att det här året kommer att bli mycket roligt.

Foto: Tommy Svensson.

Mörkerkörning kommer att vara dominerande under tävlingen då dagarna är väldigt korta i Boden så här års, inget som skrämmer Matias och Maja som vill upp och även förbi PG.

Förra året slutade med ett silver i Rally-SM, jag kan inte säga att jag är helt nöjd med det. Förväntningarna var högre ställda men efter hur säsongen startade får vi vara lite nöjda ändå, förklarar Mattias.

Årets startfält ser minst lika starkt ut så det är bara att gratulera publiken till att så många av de bästa förarna kommer till start!

De sydsvenska färgerna försvaras av nya Skoda-föraren i Team NYBE.s tält, Jonas Åkesson/Martin Holmdal, Karlskrona AK och Älmhults Mattis Olsson, Ford Fiesta. Här blev det sent kartläsarbyte, Timmy Berntsson tvingades till återbud och i hans ställe hoppar en annan smålänning in, Kevin Athley. Tidigare har han läst noterna hos Hässleholms Johan Green som inte är anmäld till SM-premiären, därmed löstes problemet på ett smidigt sätt. 

*

I fjol introducerades Teammästerskap i Rally-SM och att beskriva det som supersuccé är nog inte helt rätt men ändå en bra ineldning med trea team som tog poäng. Allra flest sådan knep Team Yokohama före Team NYBE och så som trea Drive VXO Motorsport. Hur anmälningslistan för mästerskapet ser ut inför Boden har jag inte lyckats utröna men Drive VXO laddar åtminstone om och plockar in skåningar i teamet för 2022, Lukas Hägg/Daniel Borgqvist, Trelleborgs MK.

Foto: Tommy Svensson

Lukas utgör den obligatoriska juniordelen och ser framemot sin ”nya familj”.     

Jag ser sjukt mycket fram mot vad DRIVE VXO och jag kan åstadkomma tillsammans, kommenterar Lukas.

Ett gäng jag alltid tyckt väldigt bra om och tror vi kan dra nytta av varandras erfarenheter. Ska bli ett fantastiskt roligt och spännande år! 

I Boden kliver även teamchefen Hans Bååth/Andreas Sigfridsson in som fullvärdig medlem plus ders helt nya ”wild card” och de stora hemmahoppen Jörgen Jonasson med kusin Niclas Jonasson i högerstolen. När Växjös Robin Adolfssons Fiesta-motor blev kvar i engelska tullen tvingades han och Nicklas Jidflo avstå Boden och då gick budet till f.d Seats fabriksförare.

När Andreas Sigfridsson hörde av sig tyckte vi det var en ytterligare dimension till tävlingen i Boden att få representera DRIVE VXO i Teammästerskapet, konstaterar Jörgen belåtet.

Lika nöjd är teamchef Bååth.

 Vi är tacksamma för att Jörgen och Nicklas kunde ställa upp med kort varsel och riktigt taggade på att se vad de kan göra med sin rutin!

Foto: Drive VXO Motorsport

Tungt bakslag för Adolfsson som förklarar vad som hände.

Trots att vi skickade motorn tidigt i november har vi ännu inte fått hem den och får helt enkelt acceptera detta och istället blicka fram mot grussäsongen.

Nu är det South Swedish Rally i slutet av maj som är målet för Växjö-åkaren.

*

I dag kördes längsta sträckan i Dakarrally hela 465 kilometer och då drabbades Mattias Ekström/Emil Bergkvist av problem. Mattias berättar.

Vi hade otur och knäckte vänster stötdämpare bak cirka sju mil in på sträckan. Inget vi kunde reparera utan fick smyga oss in i mål!

Foto: Toyota Gazoo Racing

Detta gav en preliminär 32:a plats 40 minuter efter sträcksegraren Nasser Al-Attiyah.  Bara 25 sekunder långsammare än Nasser var Sebastien Loeb med Carlos Sainz minuten långsammare. Med detta stärkte Toyota,föraren sin ledning och nu är Loeb 38 minuter efter som tvåa och Yazeed Al Rajhi ny trea 49 minuter långsammare. Ekström är nu bara  näst bästa el-Audi på 22:a palts medan Carlos Sainz gått upp till 18:e.

I klassen för Buggy-bilar  tog Seth Quintero hand om sträcksegern före Guillaume de Meivus och så Sebastian Eriksson som femma efter lite problem..

25 mil in på sträckan var allt ”good när vi fick en pyspunka so m vi tvingades stanna och byta, berättar EKS South Racing-föraren.

Sedan blev vi lite vilsna i navigeringen och slutet av sträckan var väldigt tuff och här kände jag att jag saknade erfarenhet. Hur som helst är vi glada över att ta oss i mål på en så här lång sträcka!   

Fortsatt håller Sebastian andra platsen knappt åtta minuter efter teamkompisen Lopez Contardo. Hoppas det vankas tårta ikväll för Sebastian som i dag fyller 29 år! I damklassen leder efter tre sträckor Anett Fischer/Annie Seel med nio minuters marginal.

*

Foto: Tommy Svensson

Idag var det exakt 19 år sedan som SMK Hörbys duktiga kartläsare Mats Åkesson omkom i samband med Bergslagsrallyt. Traditionsenligt hedrades också hans minne genom att klubben genom Lars Mårtensson, Curt Jeppsson, Bertil Gunnarsson, Roland Brorsson och övertecknad la ner en blomma på Mats sista viloplats. Redan efter olyckan avgavs löftet, ”vi glömmer dig aldrig” och detta håller vi ännu!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *