WRC inleder -21 i Europa med hopp att Covid-19 lugnat sig, Neuville inledde med Opel, 119 inställda rallyn, Mikkelsen jobbar mot Monza och Uppsala kör RM-final.
Känns inte som FIA:s Rally Director Yves Matton ser så ljust på Covid-19 läget 2021, åtminstone inte första halvan av året. I en intervju hos DirtFish förklarar han att första halvan WRC-säsongen körs i Europa då han tvivlar lite på att det blir möjligt att åka fritt på grund av reserestriktioner. Hoppet är sedan att andra halvan ska innebära så pass mycket lättnader att länder som Kenya, Chile och Japan ska vara resbara. Han får frågan hur säker han är på att FIA:s strategi kommer att fungera?
– Mer av en önskan än realitet, erkänner Matton.
– Fortfarande är där många frågor om detta år så självklart är det inte möjligt att idag garantera något för 2021.Foto:Tommy Svensson
I år är det första gången som WRC har haft ”reservtävlingar” och Matton är inte främmande för att så kan fallet även bli till nästa år. Många av tävlingarna är väldigt hårt låsta till sina datum som till exempel Rally Sweden som i princip inte kan köras på någon annat tid än februari. Sverige är dock inte ensam om detta utan det finns fler vilket gör det svårt att ändra allt för mycket i kalendern. Rallyn som inte kan köras, måste då istället ställas in och ersättas. Foto. Tommy Svensson
Till nästa år ville WRC-teamen banta serien till tio tävlingar för att både få ner kostnaderna men även för att mer kunna fokusera på nya hybridbilarna för 2022. Så blev det inte utan istället är det planerat för 12 deltävlingar. En helt ny tävling skulle det bli i ”GB” och där det snackats om flytt från grus i Wales till asfalt i Nordirland. Nu verkar det inte helt klart att det blir så om man ska tro Matton, som säger att FIA fortfarande väntar på besked från Motorsport UK i frågan. Men får han välja så blir det rally i Ulster och som förklaring säger han.
– Jag är född i Belgien och sträckorna kring Ulster påminner mycket om de jag växt upp med…
*
På tal om Belgien är det enkelt att halka in på Thierry Neuville som främst är den som utmanar Elfyn Evans och Sebastien Ogier allra hårdast i kampen om VM-titeln. I dag i Hyundai men vägen dit har varit lång och lite krokig vad gäller valet av arbetsredskap. Som för många andra stjärnor så var första bilen självklar, Opel Corsa med vilken han vann klassen i 2007 års upplaga av Rally Luxemburg. Efter detta blev det både Suzuki, Citroën, Peugeot innan det blev WRC-debut för tio år sedan med Citroën DS3 WRC i Rally Monte Carlo där han slog bort ett hjul. Bättre gick det i Rally Sweden samma år då det blev en elfte plats med Nicolas Gilsoul vid notblocket. Men glöm inte att det var i en Opel som allt började…
*
Lite av en ödets ironi att Covid-19 ökat så drastiskt i Norrbotten att myndigheterna beordrat höjt säkerhetsläge och detta nästan samtidigt som Bodens MS beslutade att flytta SM-premiären från första helgen i januari till sista februari. Med andra ord ett helt korrekt beslut och bara att hålla tummarna för att läget förändras till februari. Ericsson Motorsport har gjort en genomgång av rallyåret 2020 och då funnit att enbart 49 tävlingar genomfördes efter att Coronan klampade in. I andra vågskålen finns 119 inställda rallyn vilket ändå måste kännas bra för alla som tog detta trista beslut, att man långtifrån var ensam om detta. Man har även jämfört med 2019 då det kördes totalt 166 rallyn i Sverige.
*
Mer och mer talar för att Andreas Mikkelsen kommer att köra WRC-finalen ACI Rally Monza. Till Autosport avslöjar han att han jobbar på detta men erkänner också att hitta en WRC-bil verkar bli tufft.
– Kanske blir det med en R5-bil vilket helt ärligt, är mycket bättre än ingen start alls, förklarar segraren i par med Ola Fløene i Rally Hungary.
Däremot verkar han mer skeptisk till att fullfölja ERC där två tävlingar återstår, även om hans 35 poäng teoretiskt sett kan räcka till en EM-medalj. Istället fokuserar han helt på Rally Monza men passar även på att berömma tempot i ERC. Hans stora erfarenhet var nyckeln till segern på de utmanande ungerska vägarna menar Mikkelsen.
– Eftersom jag inte kört där tidigare så körde jag hårt när det gick och lugnt på de mest ”tricky” delarna för att undvika punkteringar.
*
På tal om Rally Hungary fick jag förväntade reaktioner på detta med att Lukyanuk och Munsters protest mot Oliver Solbergs körning med tomt däck avslogs. De båda hänvisade till FIA:s regelverk medan de regelansvariga på plats inte ansåg att ”brottet” var tillräckligt allvarlig för att ge Solberg tio minuters tidstilägg. Alltid svårt att sitta hemma och ha hela bilden klar för sig men för att förtydliga, självklart är det så att regler måste följas av alla och alltid. Kan ju också vara så att de som hade till uppgift att döma fyran Oliver att de hade mer kött på benen än vi ”åskådare”, utifrån detta gjort sin bedömning och friat svensken. Om jag förstod rätt så bytte Oliver hjul direkt efter att ha lämnat TK:n till ett där det bara saknades luft men där gummit var kvar. Hade man då varit advokat så kanske man hävdat att det inte finns angivet hur lite luft där får finnas i ett däck? Inte heller första och garanterat inte sista gången, en rallybil körts med hjulproblem på allmän väg…
*
Historiska Utskottet är bra på det med 2022 och kan redan idag presentera finalen i mästerskapet för klassiker.
Foto: Thomas Lindberg
–SMK Uppsala kommer att arrangera finaltävlingen i Riksmästerskapet i Historiskt Rally 2022, närmare bestämt den 25:e September, så spika datumen i kalendern redan nu, berättar en nöjd Roger Rooth i HU.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se