WRC har att lära av ”off road kollegan”, Reiersen femte tid på Q-stage” i Ungern, problem för Hallberg/Stigh i Italien, Skåne bäst i V8-kvalet och rullstolsrace prioriteras…
Att något måste göras i WRC är nog de allra flesta överens om och skulle gud förbjude, Hyundai lämna efter finalen i Japan återstår inte mycket av ett av FIA:s tyngsta mästerskap. Nytt blod är näst intill livsviktigt och om bara Toyota plus M-Sport Ford skullegöra upp om VM är värdet på en sådan titel snudd på obefintligt.

Det som ligger i pipeline är ett friare regelverk från 2027 lite förenklat, rörram-chassi och betydligt friare motorer än idag. M-Sports Matthew Wilson sneglar på ”World Rally-Raid Championship” (W2RC) som han menar WRC har en del att lära ifrån. Här är det i princip fritt att använda vilka motorer som helst, sug eller turbo, V8 som M-Sport eller V6 med dubbelturbo (Dacia), även hybrid och vätgas är tillåtet. Kritiker vänder sig emot detta och menar att det mer handlar om show än tävling, när allt är fritt. Ändå menar Wilson att detta regelverk gjort att fler tillverkare är intresserade och så skulle det även kunna bli i WRC. En lockande tanke…
*

26-årige Roope Korhonen med Anssi Vinikka i högerstolen på Toyota Yaris GR Rally2 blir den som först får välja startposition inför kvällen start i ”ERC Rally Hungary”. Korhonen var snabbast på ”Q-Stage” med någon tiondel före Andrea Mabelini, Skoda och Jon Armstrong, Ford Fiesta som kom i mål med snudd på tom fälg höger bak. Även på den fria träningen visade Korhonen att han är heltänd in för helgens utmaning kring Veszprém sydväst om Budapest. Här blev det en andra tid efter Armstrong men före snabbe polacken Mikolaj Marczyk.

Isac Reiersen/Stefan Gustavsson visade ingen större respekt för de mer ERC-vana konkurrenterna, femte tid i kvalet med JC Racetekniks Skoda. Tiden var lite över 1,5 sekund efter Korhonen, men åtta hundradelar före Mads Østberg/Torstein Eriksen som fick till en sjunde tid.
– Jag är verkligen nöjd och det är så tufft, inget jag någonsin varit i närheten av, en helt ny värld, menade Reiersen efteråt.
– Jag kan inte fatta att bilen fortfarande fungerar, verkligen tufft. Måste bara lämna hjärnan vid starten och köra, galet men riktigt roligt!
Långsammast efter en imponerande ”save” var britterna Philip Allen/Craig Drew som i sin ERC-debut tappade nästan minuten på en spektakulär tvåhjuls-körning.

När det blev dags för ”Shake down” visade Østberg/Eriksen bättre takter och fick till bästa tid med Citroën C3 Rally2. Bra takt hade även Adam Grahn/Christoffer Bäck med Ford Fiesta Rally3 och gick in som fyra i Rally3-gänget. Bland Rally4-åkarna var estländaren Jaspar Vaher snabbast med nya Lancia Ypsilon Rally4, sjua totalt och en hundradel vassare än Calle Carlberg/Jørgen Eriksen med Opel Corsa.

SMK Hörbys Victor Hansen med danskan Ditte Kammersgaard brukar välja bort att skaka ner och verkar så har gjort även idag. Någon tid finns inte registrerad för #52. Klockan 17.30 sänder Sportkanalen live från två kilometer långa SS1 ”Vezsprém Arena”.
*
Någon andra seger i Italien lär det inte bli för GK Doors Patrik Hallberg/John Stigh. Redan på sträcka tre blev det ”Accident damage” på parets Peugeot 208 Rally4. Om skadorna är så allvarliga att det inte blir omstart i ”Targa Florio” är oklart.
*

I avsaknad av STCC (för så är det väl?) är det i år V8 Thundercars och Porsche som ansvar för racing av toppklass i Sverige. Premiär sker i dag och i morgon på Anderstorp Scandinavian Raceway och där Kristianstads Tommie Eliasson i både Q1 och Q2 visade var skåpet skulle stå. Näst snabbast i första kvalet var Conny Brorsson och därefter junioren Linus Holgersson. Som vanligt biter Skåne tillbaka…
*
Ingen Motorbloggen lördag då SMK Hörby är en av utvalda samarbetspartners till morgondagens ”Wheels for Feels”, Sveriges första rullstolsrace som i år arrangeras för tredje gång. Utanför Lågehallarna i Hörby under tiden 11.00-15.00 ska det kämpas i de olika klasserna, Elrullstol, promenad scooter – Manuell rullstol, rollator, gåstol – Intellektuell funktionsnedsättning. Hoppas jag blir förlåten för att jag/SMK Hörby prioriterar detta före Motorbloggen och så klart är alla välkomna till Lågehallarna i morgon!
*
Trevlig helg!